PANASONIC
SC-BTX70

Kto jeszcze pamięta magnetofony deck z dwoma kieszeniami? Może najstarsi stażem czytelnicy "Audio", ale pokolenie wychowane w duchu Internetu, mp3, streamingu czy "łajerlesu" - już nie. Mówiąc w skrócie: patent polegał na umieszczeniu obok siebie dwóch mechanizmów, lecz tylko jeden z nich mógł nagrywać. 

Nasza ocena

Wykonanie
Oryginalna obudowa z odsuwanym panelem przednim, nietuzinkowy subwoofer, skomplikowane satelity w efektywny sposób wspomagają tworzenie dźwięku wirtualnego.
Laboratorium
BD-Live, zintegrowana stacja dokująca do iPoda, port USB, czytnik kart pamięci SD, funkcja Viera Cast z dostępem do serwisów internetowych YouTube i Picassa, odczyt plików AVCHD, możliwość rozbudowy o tylne głośniki bezprzewodowe.
Brzmienie
Ładna przestrzeń, wiarygodna średnica, delikatna góra, miarowy, poprawny bas. Kulturalne i przyjemne, bez szaleństw i zgrzytów.
Artykuł pochodzi z Audio

Co to ma jednak wspólnego z kinem domowym Panasonica? Skojarzenia staną się zrozumiałe, gdy dojrzymy dwie kieszenie ulokowane pionowo. Oczywiście nie ma w nich rolek i głowic magnetofonowych, w obydwu informacje podróżują w postaci bitów.

Panasonic C-BTX70 - budowa i obsługa

Jednostka centralna została wykonana w formie lśniącego, pionowego panelu; pokrywa, w zależności od wybranej komendy, przesuwa się w lewo lub prawo, dając dostęp albo do mechanizmu płyt, albo do umieszczonej obok stacji dokującej dla iPoda.

Panasonic C-BTX70 wygląda niezwykle oryginalnie, ale obsługa czytnika wymaga pewnej wprawy; trzeba przestawić się z wszechobecnych mechanizmów z tacką na wymagające więcej uwagi rozwiązanie, w którym płyta musi trafić i zakleszczyć się idealnie na centralnym trzpieniu napędu.

Jeszcze więcej ostrożności wymaga wyjmowanie dysku, tak by niefortunnie nie upadł na podłogę, a płyty Blu-ray są bardziej podatne na zarysowania i uszkodzenia powierzchni.

Stacja dokująca wkomponowana w urządzenie ma ruchomy, odchylany styk mocujący, co umożliwia łatwe osadzenie odtwarzacza (lub telefonu iPhone). Odtwarzacz należy lekko popchnąć do środka i podobnie jak w przypadku płyty - zamknąć ruchomy panel.

Tylny panel jednostki centralnej nie zawiera żadnych gniazd oprócz złącza anteny radiowej - prawie wszystko przeniesiono na boczne, zaokrąglone ścianki.

Wewnątrz musiały zmieścić się również wszystkie dekodery oraz komplet trzech końcówek mocy dla każdego z 2.1 kanałów. Głośniki oraz subwoofer podłączane są specjalnie przygotowanymi adapterami, które uniemożliwiają pomyłkę.

Panasonic SC BT-X70 - złącza

Sygnały z zewnętrznych źródeł możemy doprowadzić jednym z dwóch wejść optycznych oraz analogowym portem mini-jack, przygotowanym dla sprzętu przenośnego.

Znacznie ciekawiej prezentuje się jednak możliwość podłączenia empetrójki do portu USB, który wraz ze slotem na karty pamięci SD znajduje się obok rzędu przycisków na górnej krawędzi frontu.

SD są znakomitym ułatwieniem np. dla właścicieli kamer cyfrowych, ponieważ będą mogli zarejestrowane na tym nośniku nagrania błyskawicznie odtworzyć, przenosząc do Panasonica SC-BTX70 samą kartę, np. z materiałem HD w formacie AVCHD.

Panasonic SC-BTX70 jest zgodny ze standardem BD-Live i choćby z tego powodu urządzenie otrzymało port LAN, jednak jego potencjał wykorzystywany jest w szerszym zakresie. Próbkę umiejętności Panasonica mogliśmy już podziwiać w przypadku odtwarzaczy stacjonarnych.

Do tego zestawu także przeniesiono interfejs Viera Cast, serwisów internetowych, jak YouTube oraz Picassa. Wyjścia wideo zakładają dwa skrajne scenariusze: albo nowoczesny telewizor z HDMI, albo prymitywny kompozyt; z praktycznego punktu widzenia słusznie, nie ma co komplikować życia i urządzenia, tłocząc szereg konektorów w małą obudowę.

Jest mało prawdopodobne, że nabywca systemu z Blu-ray podłączy go do starego telewizora bez HDMI, a kompozyt przyda się do przywrócenia właściwych ustawień (gdybyśmy narozrabiali w menu).

Panasonic SC BT-X70 - przetworniki

Wyświetlacz Panasonica SC-BTX70 nie jest duży, ale z uwagi na kształt urządzenia i sposób montażu - dostatecznie czytelny. Po włączeniu jednostki, z wewnątrz dochodzą dość wyraźne stuki, które towarzyszą również śledzeniu ścieżki. To niestety cena, jaką płaci się za efektowny design i nietypową konstrukcję.

Subwoofer o znanej już, chociażby z systemu Panasonic SC-BT205, koncepcji Kelton jest konstrukcją pasmowoprzepustową; wewnątrz obudowy znajduje się 16-cm głośnik oraz 25-cm membrana bierna.

Jeszcze bardziej niezwykłą formę przyjęły małe satelity - na pierwszy rzut oka niczym się nie wyróżniają, a jednak w każdej zainstalowano aż trzy przetworniki - dwa 6,5-cm na przedniej ściance, a mniejszy, 5-cm, u góry w towarzystwie dyfuzora.

Brzmienie

Technologie umożliwiające uzyskanie wiarygodnych efektów przestrzennych tylko z dwóch kolumn frontowych zostały przez Panasonica potraktowane poważnie. Z jednej strony jest to więc obowiązkowy pakiet dekoderów surround, z drugiej - procesory dźwięku wirtualnego DSP.

Na dodatek zadbano o dopasowaną do całości konstrukcję samych głośników. Wszystkie te zabiegi przynoszą dobre rezultaty - Panasonic SC-BTX70 kreuje obszerną, efektowną przestrzeń.

Oczywiście należy zdawać sobie sprawę z przeznaczenia systemu, który nie oszołomi widza w dużym 40-metrowym salonie, gdzie nie sposób konkurować z pełnym 5.1 (lub 7.1). Jednak w bardziej stosownym środowisku, a więc w mniejszym pokoju i z bliższej odległości, system zapewni przyjemne wrażenia, tworząc swobodną aurę.

W wymiarze tonalnym słychać ograniczenia wynikające z niewielkich satelitek, tym niemniej dźwięk jest dość harmonijny, spójny, nie razi nienaturalnością.

Mocna średnica pomaga w dialogach, góra pasma nie skupia uwagi, ale pochodzące stąd czytelne i lekkostrawne informacje sprawiają, że całkiem przyjemnie słucha się muzyki, podczas gdy ostrzejsze fragmenty zostaną trochę uspokojone.

W prezentacjach wielokanałowych bas płynie miarowym strumieniem, bez nadmiernego zdudnienia, choć też bez dynamicznych popisów.

Rozszerzenie wirtualne

Dobierając systemy do przeprowadzanego testu kierowaliśmy się formułą 2.1, wkraczającą dopiero w rejon zestawów kina domowego z odtwarzaczami Blu-ray.

Wirtualne systemy przestrzenne, realizowane jakąkolwiek metodą, muszą jednak otrzymać komplet informacji o źródłowym zapisie i wzorcowym ulokowaniu dźwięków w przestrzeni. Na tym etapie procesory DSP są w stanie tak zakodować sygnał, aby później, dysponując określonymi głośnikami przednimi, rekonstruować założoną przestrzeń.

Panasonic doszedł jednak do przekonania, że być może kiedyś nabywca systemu Panasonic SC-BTX70 zdecyduje się jednak na ustawienie tylnych, prawdziwych głośników, by wynieść reprodukcję na wyższy poziom.

Mając już w garści wystarczająco silny zestaw układów cyfrowych, odtwarzacz Blu-ray, dekodery, a także sprzedawany oddzielnie do zupełnie innych systemów pakiet bezprzewodowych głośników efektowych, stworzono funkcję pozwalającą przyłączyć do 70-tki fizyczne głośniki tylne. W przedniej części obudowy zainstalowano slot dla nadajnika (kupujemy go razem z zestawem tylnych głośników i odbiornikiem).

Po instalacji specjalnej karty, w menu urządzenia pojawiają się klasyczne opcje kalibracji systemu wielokanałowego. Wystarczy więc zdefiniować poziomy, wielkość opóźnień i ustawić (bez prowadzenia kabli) głośniki tylne.

W ten sposób będziemy mogli rozszerzyć system do formy 4.1, a kupując dwa zestawy bezprzewodowe - nawet do 6.1, zawsze bez głośnika centralnego, którego bazowo w urządzeniu Panasonic SC-BTX70 nie ma.

Specyfikacja techniczna

PANASONIC SC-BTX70
Obraz
Dekodery surround ABD, SA, S DD-trueHD, DTS HD MA, DD, DD Plus, DD EX, DTS, DTS ES, DTS Neo:6, DPL BD
Obsługiwane formaty DVD-V,DVD+/-R/RW,CD,MP3,DIVX
Wyjścia wideo HDMI/komp
Wyjściowa rozdzielczość 1080p
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
PANASONIC testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu