product

TEAC
TN-550

Gramofony stają się dla Teaca coraz ważniejsze. Po konstrukcjach niskobudżetowych spore zainteresowanie wzbudził model TN-300, który - jak się okazuje - wcale "nie wyczerpał" ambicji i możliwości firmy - jesienią zeszłego roku pojawiły się informacje o szykowaniu jeszcze lepszego modelu. Po tańszych TN-100, TN-200 i TN-300 naturalną koleją rzeczy byłby TN-400 lub TN-500, ostatecznie pojawiły się dwie bliźniacze konstrukcje - TN-550 oraz TN-570.

Model Teac TN-550, który testujemy, jest klasycznym gramofonem manualnym z wyjściem bezpośrednim, wymagającym przedwzmacniacza korekcyjnego. W TN-570, kosztującym ok. 800 zł więcej, dołożono "co nieco" elektroniki; jest tam wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy z korekcją wkładek MM, przetwornik analogowo-cyfrowy oraz aż dwa wyjścia. Ze złącza optycznego (którym poprowadzimy sygnał np. do DAC-a) można wycisnąć sygnały aż 24 bit/192 kHz, natomiast port USB (dzięki któremu zgramy winyle na komputer) pracuje z niższymi parametrami - 16 bit/48 kHz.

Fabrycznie zmontowano i wyregulowano tu niemal wszystko, wkręcono nie tylko ramię, wkładkę (wystarczy założyć moduł główki), ale nawet pokrywę przeciwkurzową. Działania użytkownika sprowadzają się właściwie tylko do założenia talerza, paska napędowego i regulacji przeciwwagi, co zajmie kilka - kilkanaście minut. Producent chciał stworzyć produkt dość wyrafinowany, a jednocześnie łatwy w montażu i obsłudze. W ogólnym zarysie TN- 550 przypomina skromniejszego brata TN-300, ale gdy wejdziemy w szczegóły, okaże się, że niemal wszystko jest tu inne.

Dolną warstwę grubej plinty wykonano z polakierowanego na czarno (błyszcząco) MDF; górna płyta jest marmurowa. Konstrukcja opiera się na czterech wysokich, srebrnych nóżkach (wypełnionych absorberami drgań). Górną, trapezoidalną pokrywę dopasowano do ramy.

W marmurowej płycie osadzono silnik, łożysko talerza oraz bazę ramienia. Napęd opiera się na pasku, który przenosi moment obrotowy z trzpienia silnika wprost na zewnętrzną powierzchnię akrylowego talerza. Rolka napędowa ma jedną średnicę, uruchomienie oraz wybór prędkości obrotowej (33 1/3 oraz 45 obr./min) to zadanie dla elektroniki, wszystkim wygodnie sterujemy znanym już z TN-300 płaskim przełącznikiem.

Rolka napędowa ma metalową osłonę. Nie tylko wygląda to dobrze, ale również zapobiega osiadaniu kurzu na elementach napędu.

Rolka napędowa ma metalową osłonę. Nie tylko wygląda to dobrze, ale również zapobiega osiadaniu kurzu na elementach napędu.

Zasilacz został przeniesiony na zewnątrz, do małej, “ściennej" puszki, silnik prądu stałego jest wyposażony w firmowy układ serwa PRS3, kontrolujący stabilność i dbający o dokładność obrotów.

Ramię to konstrukcja opracowana specjalnie pod ten gramofon, rurka w kształcie litery S (w tańszym TN-300 ramię jest proste) została zaopatrzona w typowy dla gramofonów japońskich system obrotowego montażu główki - identyczne rozwiązanie występuje np. w Audio-Technice, która dostarczyła Teacowi wkładkę.

Model AT-100 (typ MM) jest zainstalowany fabrycznie, to konstrukcja znacznie lepsza od popularnej AT-95, będąca nieznacznie uproszczoną (różnice dotyczą głównie igły) wersją cenionej AT-120. Wkładkę można oczywiście później (lub od razu) wymienić, tym bardziej, że można regulować wysokość ramienia.

Ukłonem w stronę użytkownika, zapewniającym prostotę kalibracji oraz bezproblemowe użytkowanie gramofonu, jest magnetyczny system anti-skatingu. Charakterystyczną podstawę ramienia wraz z wysuniętym pokrętłem również widzieliśmy już w modelu TN-300.

Regulację siły nacisku przedstawiono w instrukcji obsługi jako czynność prostą, i o ile podany sposób bez wagi jest obarczony pewnymi błędami, to w większości wypadków będzie i tak wystarczająco skuteczny. Polecam oczywiście zakup choćby podstawowej (mechanicznej) wagi - to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych, a frajda gwarantowana.

Tak jak w innych gramofonach, Teac przygotował wygodny, magnetyczny układ anti-skatingu.

Tak jak w innych gramofonach, Teac przygotował wygodny, magnetyczny układ anti-skatingu.

Odsłuch

Teac też wpisuje się w klimat brzmienia analogowego, oczywiście znajduje sobie trochę inne miejsce, niż konkurenci, którzy najogólniej należą do tej samej "szkoły", ale jeżeli szukać kontrapunktu, to nie ma z tym żadnego problemu - Pro- -Ject staje z boku całej stawki albo naprzeciwko. Wystarczy więc skonfrontować Teaca TN-550 i The Classica, aby mieć pojęcie, jak bardzo brzmienie gramofonów może się różnić i jak bardzo może być analogowe albo nieanalogowe...

Czasami wyobrażenia o cechach winylu są nieco oderwane od rzeczywistości, jednak budzą dość jednoznaczne skojarzenia i oczekiwania. Ku nim wychodzi właśnie TN-550, jakby chcąc zdefiniować ten styl, być jego najlepszym reprezentantem, nie zawieść nikogo, kto kupuje analog dla analogu, przyjmując za dobrą monetę wszystkie różnice względem nawet dobrej "cyfry". Nie po to się włącza winyl, aby było lepiej niż z odtwarzacza CD, ale aby było inaczej.

Brzmienie z TN-550 jest urzekająco nieinwazyjne, delikatne w detalach i w zasadzie we wszystkim, dzięki czemu odbieramy doskonałą spójność, pokaz samoograniczającej się, wewnętrznej siły, która przekształca się w strumień nawet nie dźwięków, tym bardziej nie "informacji", ale muzycznego fluidu. Wróćmy na ziemię...

Niekłopotliwy jest również panel przyłączeniowy, wchodzimy bezpośrednio interkonektem RCA, gramofon ma trzpień uziemiający, nie było żadnych problemów z przydźwiękami.

Niekłopotliwy jest również panel przyłączeniowy, wchodzimy bezpośrednio interkonektem RCA, gramofon ma trzpień uziemiający, nie było żadnych problemów z przydźwiękami.

Dźwięk emanuje głębią, utkaną zarówno z gęstych, jak i subtelnych fragmentów, jest świetnie nasycone i przewidywalne. Zgoda, Teac nigdy mnie nie zaskoczył, nie poderwał z fotela, raczej zaczarował, chociaż nie uśpił. Teac pozwala wręcz rozkoszować się swoim rozłożystym, rozciągniętym basem, który nie jest ostrym strażnikiem rytmu, ale jest czymś więcej niż tylko fundamentem; dosyca i dobarwia niższy środek, dodaje oleistości, a przy tym pozostaje dostatecznie czytelny w swoich podstawowych dźwiękach.

Kontrabas nie zlewa się, chociaż szarpnięcia stają się delikatniejsze, a wybrzmienia mocniejsze. Wyraźna analogowa stylizacja, przygotowana konsekwentnie, ale z klasą i wyczuciem, z zachowaniem równowagi wszystkich aspektów. Przy takim założeniu TN-550 będzie dobry na każdą okazję.

Radosław Łabanowski

Parametry
TEAC TN-550
Napęd Paskowy
Ilość składników 0
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
TEAC testy
Innovation Basic
CLEARAUDIO
Innovation Basic
Gramofony

Statystyczny Kowalski (i Nowak) miał w ciągu ostatnich kilku lat wiele okazji, aby zainteresować się winylami. Wraz z tanimi gramofonami trafiły one pod strzechy, a wcześniej były widywane wyłącznie w niszowych sklepach lub na giełdach. Pojawiły się w elektromarketach, salonikach z prasą, a nawet obok proszków do prania. Doświadczenia mogą być bardzo różne, ale jeśli choć trochę z kultury słuchania, towarzyszącej gramofonowi, pozostanie z nami na dłużej, to na pewno nikomu nie zaszkodzi, a co najmniej pozostaną wspomnienia.

C558
NAD
C558
Gramofony

NAD znacznie poszerzył swoje horyzonty, swobodnie porusza się w nowoczesnych rozwiązaniach strumieniowych, a dla miłośników czarnej płyty ma trzy świeże modele należące do serii Classic: najtańszy C556, najdroższy C588 oraz testowany C558. 

Miracord 50
ELAC
Miracord 50
Gramofony

Elac wrócił do gramofonów z pompą, wypuszczając piękny model Miracord 90 Anniversary, po czym wprowadził kolejne konstrukcje, już nieco tańsze - Miracord 70 oraz 50. Na tym nie koniec, bo na majowej imprezie w Monachium zaprezentowano kolejny Miracord - 60. Tymczasem prezentujemy model najtańszy, ale numer 50 ma swoją własną historię – to właśnie Miracord 50H, który był oferowany w latach 60. i 70. uchodzi za jedno z najważniejszych osiągnięć niemieckiej techniki gramofonowej i przykład niemieckiej solidności, bo wiele egzemplarzy 50H wciąż działa.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu