AUDIO-TECHNICA AT-LP3

AUDIO-TECHNICA AT-LP3

Niezależnie od szerokiej oferty urządzeń profesjonalnych, Audio-Technica koncentruje się na słuchawkach i wkładkach gramofonowych. W tej ostatniej dziedzinie jest jednym z najważniejszych graczy, a do renomy wynikającej z wielu lat pracy może dodać także prestiż związany z geografią, bowiem dla każdego fana płyt winylowych Japonia (i firmy stamtąd się wywodzące) jest miejscem bardzo ważnym.

Audio-Technica proponuje również gramofony i można się tylko dziwić, że wobec takiego dorobku "wkładkowego" aktywność producenta na tym polu jest raczej skromna. Przez dłuższy czas Audio-Technica oferowała właściwie tylko dwa modele gramofonów: niskobudżetowy AT-LP60 oraz będący wcieleniem klasycznego modelu Technicsa 1200 - AT-LP120 (w dwóch odmianach). Coś drgnęło mniej więcej dwa lata temu, wraz z premierą zupełnie nowego AT-LP5; a przed kilkoma tygodniami pojawił się nieco tańszy AT-LP3.

Na przełomie lat 70. i 80., a także na początku lat 90. ubiegłego wieku, oferty producentów japońskich "pękały w szwach" od gramofonów, które miały napęd bezpośredni oraz automatykę. Te dwa obszary stały się wizytówką japońskich konstrukcji, których projektanci rozwijali skrzydła, doskonaląc elektroniczne systemy kontrolujące działanie poszczególnych funkcji. Dzisiaj najbardziej popularne są prostsze gramofony z napędem paskowym oraz obsługą manualną.

Napęd bezpośredni trafił do droższego modelu Audio-Technika AT-LP5, testowany Audio-Technica AT-LP3 ma "tylko" napęd paskowy (w układzie z subtalerzem), ale jest w nim już pełna automatyka, dzięki której obsługa gramofonu jest bajecznie prosta. Wystarczy położyć płytę na talerzu, wybrać jej średnicę (dostępne są niezależne ustawienia dla 7" i 12") i nacisnąć przycisk Start. Gramofon wykonuje sekwencję kilku czynności, włącza obroty, podnosi i ustawia ramię nad początkiem płyty, a następnie powoli opuszcza igłę.

Wszystkiemu towarzyszą znajome “chrupnięcia" mechanizmów. Wyłącznik krańcowy zatrzymuje obroty, podnosi ramię i przesuwa je na kołyskę spoczynkową. Odtwarzanie można oczywiście w każdej chwili przerwać (przycisk Stop). Automatyce towarzyszy elektroniczny przełącznik prędkości obrotowej oraz dźwignia i mechanizm windy, dzięki której można także obsługiwać gramofon manualnie. Konstrukcja ramienia zapewnia klasyczną regulację nacisku igły, która jest realizowana poprzez obrotowy pierścień przeciwwagi. Audio-Technica AT-LP3 ma również nowoczesny, magnetyczny układ anti-skatingu.

AT-LP3 to pełen automat; sprawę załatwiają dwa przyciski: Start i Stop.

AT-LP3 to pełen automat; sprawę załatwiają dwa przyciski: Start i Stop.

Obudowa została wykonana z tworzywa, metalowy talerz częściowo zagłębiono, dodając grubą (niemal 5-mm) gumową matę. Ramię to prosta rurka zakończona gniazdem, w którym montuje się wymienną, kątową główkę.

Na potrzeby AT-LP3 Audio-Technica przygotowała specjalną wkładkę AT91R, pokrewną ze standardowym modelem AT95E – jednym z najbardziej cenionych wśród niedrogich wkładek. Ramię przyjmie też inne wkładki, o masie do 20 g.

Jedną z ciekawostek i atutów "trójki" jest wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy, jego pracę zoptymalizowano do parametrów zastosowanej wkładki, ale układ ma większe kompetencje, ponieważ obsługuje także wkładki typu MC, co można uznać wręcz za sensację; chcąc kupić zewnętrzny przedwzmacniacz MC, trzeba by się było liczyć z wydatkiem daleko przekraczającym cenę całego gramofonu Audio-Technica AT-LP3. Wbudowany przedwzmacniacz korekcyjny można wyłączyć, wyprowadzając sygnał wprost z wkładki. Przewód sygnałowy zainstalowano na stałe.

Za pomocą dźwigienki można wybrać średnicę płyt, co ma znaczenie dla funkcjonowania mechanizmu przesuwającego ramię do początkowej strefy odtwarzania.

Za pomocą dźwigienki można wybrać średnicę płyt, co ma znaczenie dla funkcjonowania mechanizmu przesuwającego ramię do początkowej strefy odtwarzania.

Odsłuch

Brzmienie gramofonu Audio-Technica AT-LP3 jest bliższe Essential III niż Planara 1. Dźwięk jest zrównoważony, raczej ostrożny i skruplatny niż swobodny i emocjonalny. Nie brakuje mu naturalności, ale trzyma się pewnych ram, nie kreuje bardzo indywidualnego obrazu, egzotycznego klimatu. Neutralność w tym zakresie ceny, nie tylko w przypadku gramofonów, nie oznacza wysokiej precyzji, więc często kończy się na "nijakości", przed którą można się bronić dawką własnego charakteru; to jednak równie dobrze kończy się brzmieniem ciekawym, co dalekim od "prawdziwości".

Audio-Technica AT-LP3 jest ostrożny, nie brnie w ubarwianie, wiele od siebie nie dodaje. Rozdzielczość jest wyraźnie zredukowana. AT-LP3 niczego nowego nie odkrywa, nie przybliża i nie wzmacnia, lecz w bezpieczny i uniwersalny (dla wszystkich nagrań, jakich próbowałem) sposób dostarcza nam podstawowy "pakiet" muzycznych informacji i emocji.

Audio-Technica jest jednym z największych producentów wkładek, model AT-LP3 wyposażono więc fi rmowo, producent przygotował również dokręcaną, wymienną główkę.

Audio-Technica jest jednym z największych producentów wkładek, model AT-LP3 wyposażono więc firmowo, producent przygotował również dokręcaną, wymienną główkę.

Brzmienie jest spójne i gładkie, przez co może wydawać się uspokojone - i takie też jest, fajerwerków dynamiki i analityczności tutaj się nie doczekamy, w zamian otrzymujemy dobrą harmonię oraz proporcjonalność. W lepszych realizacjach jest wyraźnie więcej wybrzmień i dobra przejrzystość.

Dobra plastyczność idzie w parze z selektywnością, w tym przypadku nawet pomaga jej odsunięcie na dalszy plan detali, dzięki czemu podstawowe dźwięki są dobrze wyodrębnione. Nawet bez wysokiej energetyczności dźwięk jest dość swobodny, "oczywisty", komunikatywny, nieprzytłumiony, lekkostrawny.

Radosław Łabanowski

AUDIO-TECHNICA AT-LP3

  • Napęd Paskowy
  • Ramię Proste
  • Prędkość obrotowa 33,1 / 3,45

Zobacz też:

 
 

Podstawowe dane

  • 1 200 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Nowoczesny wygląd (z odważnymi krzywiznami obudowy, polakierowanej na czarno) sprawia wrażenie lekkiego i delikatnego, ale metalowe elementy (odlewany talerz, ramię, główka) przekonują, że to porządna konstrukcja. Napęd paskowy z subtalerzem; firmowa, opracowana specjalnie dla tego modelu wkładka MM.
  • Funkcjonalność: Wszechstronnie utalentowany. W pełni automatyczny, z dodatkiem trybu manualnego i klasycznego układu opuszczania ramienia. Wbudowany przedwzmacniacz korekcyjny dla wkładek MM i MC.
  • Brzmienie: Zrównoważone, spokojne, muzycznie uniwersalne, bezpieczne. Bez fajerwerków i wielkich emocji, ale taki bilans to w tej cenie duży sukces i dobry wybór dla wielu początkujących miłośników winylu.
PRO-JECT RPM 5 Carbon

PRO-JECT
RPM 5 Carbon

Cena: 5 800 zł

REGA Planar 6

REGA
Planar 6

Cena: 6 600 zł

AdFontes gramofon

AdFontes
gramofon

Cena: 6 500 zł

THORENS TD 158

THORENS
TD 158

Cena: 1 200 zł

 

 

Audio - listopad 2017

Strefa Magazynu

Audio 11/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio
AdFontes gramofon

AdFontes
gramofon

Śledząc nie tylko nasze Audio Show, ale także wystawy na całym świecie, pławimy się w ofercie sprzętu audio - bogatej ja...