product

AUDIO-TECHNICA
AT-LP3

Niezależnie od szerokiej oferty urządzeń profesjonalnych, Audio-Technica koncentruje się na słuchawkach i wkładkach gramofonowych. W tej ostatniej dziedzinie jest jednym z najważniejszych graczy, a do renomy wynikającej z wielu lat pracy może dodać także prestiż związany z geografią, bowiem dla każdego fana płyt winylowych Japonia (i firmy stamtąd się wywodzące) jest miejscem bardzo ważnym.

Nasza ocena
Wykonanie
Nowoczesny wygląd (z odważnymi krzywiznami obudowy, polakierowanej na czarno) sprawia wrażenie lekkiego i delikatnego, ale metalowe elementy (odlewany talerz, ramię, główka) przekonują, że to porządna konstrukcja. Napęd paskowy z subtalerzem; firmowa, opracowana specjalnie dla tego modelu wkładka MM.
Funkcjonalność
Wszechstronnie utalentowany. W pełni automatyczny, z dodatkiem trybu manualnego i klasycznego układu opuszczania ramienia. Wbudowany przedwzmacniacz korekcyjny dla wkładek MM i MC.
Brzmienie
Zrównoważone, spokojne, muzycznie uniwersalne, bezpieczne. Bez fajerwerków i wielkich emocji, ale taki bilans to w tej cenie duży sukces i dobry wybór dla wielu początkujących miłośników winylu.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio
Audio
07-08//2017
Kup ten numer

Audio-Technica proponuje również gramofony i można się tylko dziwić, że wobec takiego dorobku "wkładkowego" aktywność producenta na tym polu jest raczej skromna. Przez dłuższy czas Audio-Technica oferowała właściwie tylko dwa modele gramofonów: niskobudżetowy AT-LP60 oraz będący wcieleniem klasycznego modelu Technicsa 1200 - AT-LP120 (w dwóch odmianach). Coś drgnęło mniej więcej dwa lata temu, wraz z premierą zupełnie nowego AT-LP5; a przed kilkoma tygodniami pojawił się nieco tańszy AT-LP3.

Na przełomie lat 70. i 80., a także na początku lat 90. ubiegłego wieku, oferty producentów japońskich "pękały w szwach" od gramofonów, które miały napęd bezpośredni oraz automatykę. Te dwa obszary stały się wizytówką japońskich konstrukcji, których projektanci rozwijali skrzydła, doskonaląc elektroniczne systemy kontrolujące działanie poszczególnych funkcji. Dzisiaj najbardziej popularne są prostsze gramofony z napędem paskowym oraz obsługą manualną.

Napęd bezpośredni trafił do droższego modelu Audio-Technika AT-LP5, testowany Audio-Technica AT-LP3 ma "tylko" napęd paskowy (w układzie z subtalerzem), ale jest w nim już pełna automatyka, dzięki której obsługa gramofonu jest bajecznie prosta. Wystarczy położyć płytę na talerzu, wybrać jej średnicę (dostępne są niezależne ustawienia dla 7" i 12") i nacisnąć przycisk Start. Gramofon wykonuje sekwencję kilku czynności, włącza obroty, podnosi i ustawia ramię nad początkiem płyty, a następnie powoli opuszcza igłę.

Wszystkiemu towarzyszą znajome “chrupnięcia" mechanizmów. Wyłącznik krańcowy zatrzymuje obroty, podnosi ramię i przesuwa je na kołyskę spoczynkową. Odtwarzanie można oczywiście w każdej chwili przerwać (przycisk Stop). Automatyce towarzyszy elektroniczny przełącznik prędkości obrotowej oraz dźwignia i mechanizm windy, dzięki której można także obsługiwać gramofon manualnie. Konstrukcja ramienia zapewnia klasyczną regulację nacisku igły, która jest realizowana poprzez obrotowy pierścień przeciwwagi. Audio-Technica AT-LP3 ma również nowoczesny, magnetyczny układ anti-skatingu.

AT-LP3 to pełen automat; sprawę załatwiają dwa przyciski: Start i Stop.

AT-LP3 to pełen automat; sprawę załatwiają dwa przyciski: Start i Stop.

Obudowa została wykonana z tworzywa, metalowy talerz częściowo zagłębiono, dodając grubą (niemal 5-mm) gumową matę. Ramię to prosta rurka zakończona gniazdem, w którym montuje się wymienną, kątową główkę.

Na potrzeby AT-LP3 Audio-Technica przygotowała specjalną wkładkę AT91R, pokrewną ze standardowym modelem AT95E – jednym z najbardziej cenionych wśród niedrogich wkładek. Ramię przyjmie też inne wkładki, o masie do 20 g.

Jedną z ciekawostek i atutów "trójki" jest wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy, jego pracę zoptymalizowano do parametrów zastosowanej wkładki, ale układ ma większe kompetencje, ponieważ obsługuje także wkładki typu MC, co można uznać wręcz za sensację; chcąc kupić zewnętrzny przedwzmacniacz MC, trzeba by się było liczyć z wydatkiem daleko przekraczającym cenę całego gramofonu Audio-Technica AT-LP3. Wbudowany przedwzmacniacz korekcyjny można wyłączyć, wyprowadzając sygnał wprost z wkładki. Przewód sygnałowy zainstalowano na stałe.

Za pomocą dźwigienki można wybrać średnicę płyt, co ma znaczenie dla funkcjonowania mechanizmu przesuwającego ramię do początkowej strefy odtwarzania.

Za pomocą dźwigienki można wybrać średnicę płyt, co ma znaczenie dla funkcjonowania mechanizmu przesuwającego ramię do początkowej strefy odtwarzania.

Odsłuch

Brzmienie gramofonu Audio-Technica AT-LP3 jest bliższe Essential III niż Planara 1. Dźwięk jest zrównoważony, raczej ostrożny i skruplatny niż swobodny i emocjonalny. Nie brakuje mu naturalności, ale trzyma się pewnych ram, nie kreuje bardzo indywidualnego obrazu, egzotycznego klimatu. Neutralność w tym zakresie ceny, nie tylko w przypadku gramofonów, nie oznacza wysokiej precyzji, więc często kończy się na "nijakości", przed którą można się bronić dawką własnego charakteru; to jednak równie dobrze kończy się brzmieniem ciekawym, co dalekim od "prawdziwości".

Audio-Technica AT-LP3 jest ostrożny, nie brnie w ubarwianie, wiele od siebie nie dodaje. Rozdzielczość jest wyraźnie zredukowana. AT-LP3 niczego nowego nie odkrywa, nie przybliża i nie wzmacnia, lecz w bezpieczny i uniwersalny (dla wszystkich nagrań, jakich próbowałem) sposób dostarcza nam podstawowy "pakiet" muzycznych informacji i emocji.

Audio-Technica jest jednym z największych producentów wkładek, model AT-LP3 wyposażono więc fi rmowo, producent przygotował również dokręcaną, wymienną główkę.

Audio-Technica jest jednym z największych producentów wkładek, model AT-LP3 wyposażono więc firmowo, producent przygotował również dokręcaną, wymienną główkę.

Brzmienie jest spójne i gładkie, przez co może wydawać się uspokojone - i takie też jest, fajerwerków dynamiki i analityczności tutaj się nie doczekamy, w zamian otrzymujemy dobrą harmonię oraz proporcjonalność. W lepszych realizacjach jest wyraźnie więcej wybrzmień i dobra przejrzystość.

Dobra plastyczność idzie w parze z selektywnością, w tym przypadku nawet pomaga jej odsunięcie na dalszy plan detali, dzięki czemu podstawowe dźwięki są dobrze wyodrębnione. Nawet bez wysokiej energetyczności dźwięk jest dość swobodny, "oczywisty", komunikatywny, nieprzytłumiony, lekkostrawny.

Radosław Łabanowski

Parametry
AUDIO-TECHNICA AT-LP3
Napęd Paskowy
Ramię Proste
Ilość składników 0
Prędkość obrotowa 33,1 / 3,45
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
AUDIO-TECHNICA testy
Innovation Basic
CLEARAUDIO
Innovation Basic
Gramofony

Statystyczny Kowalski (i Nowak) miał w ciągu ostatnich kilku lat wiele okazji, aby zainteresować się winylami. Wraz z tanimi gramofonami trafiły one pod strzechy, a wcześniej były widywane wyłącznie w niszowych sklepach lub na giełdach. Pojawiły się w elektromarketach, salonikach z prasą, a nawet obok proszków do prania. Doświadczenia mogą być bardzo różne, ale jeśli choć trochę z kultury słuchania, towarzyszącej gramofonowi, pozostanie z nami na dłużej, to na pewno nikomu nie zaszkodzi, a co najmniej pozostaną wspomnienia.

C558
NAD
C558
Gramofony

NAD znacznie poszerzył swoje horyzonty, swobodnie porusza się w nowoczesnych rozwiązaniach strumieniowych, a dla miłośników czarnej płyty ma trzy świeże modele należące do serii Classic: najtańszy C556, najdroższy C588 oraz testowany C558. 

Miracord 50
ELAC
Miracord 50
Gramofony

Elac wrócił do gramofonów z pompą, wypuszczając piękny model Miracord 90 Anniversary, po czym wprowadził kolejne konstrukcje, już nieco tańsze - Miracord 70 oraz 50. Na tym nie koniec, bo na majowej imprezie w Monachium zaprezentowano kolejny Miracord - 60. Tymczasem prezentujemy model najtańszy, ale numer 50 ma swoją własną historię – to właśnie Miracord 50H, który był oferowany w latach 60. i 70. uchodzi za jedno z najważniejszych osiągnięć niemieckiej techniki gramofonowej i przykład niemieckiej solidności, bo wiele egzemplarzy 50H wciąż działa.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu