CAMBRIDGE AUDIO
Alva TT V2

Dotychczasowe dokonania Cambridge Audio w tej dziedzinie są skromne. W 2019 roku boom na gramofony trwał już w najlepsze, więc warto było zainwestować w produkt, który miał praktycznie gwarantowany "zbyt". Alva TT dla wielu posiadaczy systemów Cambridge Audio był "pierwszym wyborem", tak jak dla producenta był jego pierwszym gramofonem.

Nasza ocena

Wykonanie
Nowoczesny, estetyczny, solidny, starannie wykonany. Napęd bezpośredni. Firmowe ramię oraz zainstalowana wkładka – rzadki model wysokonapięciowy MC. Wbudowany phono-stage, przetwornik analogowo-cyfrowy i moduł BT.
Funkcjonalność
Gramofon manualny, ale z wygodnym, elektronicznym przełącznikiem prędkości obrotowej. Na miejscu phono-stage (oczywiście włączany opcjonalnie), możliwa transmisja BT i to w standardzie aptX HD.
Brzmienie
Swobodne, bezpośrednie, żywe i przejrzyste. Dużo detali i dużo emocji, chociaż mniej winylowego ciepła.
Artykuł pochodzi z Audio

Taki debiut wręcz pomagał, zwracał uwagę, budził zaciekawienie. A od ciekawości do zakupu już bliżej. Co więcej, gramofon ten powstał w 50. rocznicę powstania firmy i tę okoliczność wykorzystała ona skrzętnie do jego promocji.

Ale były też techniczne przesłanki jego wyjątkowości - w tamtym czasie był jednym z nielicznych gramofonów z napędem bezpośrednim, a producent twierdzi, że pierwszą konstrukcją ze strumieniowaniem Bluetooth w standardzie aptX HD, co nawet obecnie jest rzadkością.

Łączenie nowoczesnej techniki cyfrowej z gramofonem analogowym wywoływało z jednej strony konfuzję, z drugiej podziw. Racjonalnie oceniając ten pomysł, BT w służbie analogu jest niezłym rozwiązaniem, to przecież niejedyna opcja działania gramofonu.

Kariera Cambridge Audio Alva TT trwała 3 lata, po czym na początku 2022 roku pojawiła się druga wersja – Alva TT V2, a zaraz potem znacznie tańszy model Alva ST. W ofercie Cambridge Audio są jeszcze dwa przedwzmacniacze korekcyjne (a układy phono firma montuje do wielu wzmacniaczy zintegrowanych).

Cambridge Audio Alva TT V2 - zmiany 

W modelu Cambridge Audio Alva TT V2 utrzymano wiele zasadniczych cech oryginału, ale zmiany też są poważne – to przede wszystkim nowe ramię własnego projektu (wcześniej dostarczała je Rega). Większą część plinty wykonano z grubego MDF-u, polakierowanego na czarno.

W dolnej części widać ścięcia charakterystyczne dla prestiżowej serii Edge, ale najwięcej szlachetności (i sztywności) dodaje jej grafitowo-szary, aluminiowy górny blat.

Czytaj również: Jakie urządzenia są potrzebne do kalibaracji gramofonu?

W wersji V2 zastosowano zupełnie nowe ramię – z prostą rurką i kątową główką.
W wersji V2 zastosowano zupełnie nowe ramię – z prostą rurką i kątową główką.

Cambridge Audio Alva TT V2 - talerz i napęd

Talerz (znowu tak jak w poprzedniku) wykonano z materiału POM (polioksymetylen), trwałego i sztywnego, szeroko wykorzystywanego do różnych celów, a jeżeli chodzi o skojarzenia muzyczne, to właśnie z niego są wykonane kostki gitarowe.

Cambridge Audio Alva TT V2, tak jak poprzednio, ma napęd bezpośredni, cichy i niewidoczny, bo cały moduł znajduje się pod talerzem. Silnik (według producenta "medium torque", czyli o średniej wartości momentu obrotowego, coś pomiędzy potężnymi napędami w gramofonach dla DJ a konstrukcjami domowymi) jest zasilany napięciem stałym. Zmiana prędkości obrotowej jest wygodna, służą do niej dwa przyciski na górnym blacie (33,3 oraz 45 obr./min).

Cambridge Audio Alva TT V2 - ramię

Efektywna długość ramienia wynosi 221,5 mm, rurka jest prosta, zakończona gniazdem, w które wkręcamy kątową główkę. System zawieszenia w tylnej kolumnie to typowy zestaw wspornika oraz klamry.

Elementy są grube i masywne, współpracują w układzie precyzyjnych łożysk. O nowoczesności ramienia świadczy wygodne pokrętło do regulacji anti-skatingu.

Czytaj również: Jakie wyróżniamy kształty ramion gramofonowych?

Ramię jest wyposażone w dość klasyczne rozwiązania, znany układ zawieszenia i łożysk.
Ramię jest wyposażone w dość klasyczne rozwiązania, znany układ zawieszenia i łożysk.

Pozostałe regulacje są ograniczone – to kolejny przejaw bardziej praktycznego niż ideowego podejścia do tematu. Cambridge Audio skupia się (i działania użytkownika) na czynnościach absolutnie koniecznych do prawidłowej pracy, bez zawracania głowy drobiazgami.

Cambridge Audio Alva TT V2 - obsługa

Oprócz anti-skatingu ustawiamy więc właściwie tylko siłę nacisku igły; wkładka jest zainstalowana w fabryce, nie ma natomiast korekcji azymutu ani kąta VTA. Alva TT V2 jest konsekwentnie prosta w obsłudze.

Producent zapewnia, że gramofon Cambridge Audio Alva TT V2 może zostać podłączony do niemal każdego systemu audio na rynku. Gramofon wysyła na zewnątrz sygnały analogowe, które można podać do zewnętrznego przedwzmacniacza phono albo wykorzystać układ zainstalowany już w gramofonie, wysyłając z niego na zewnątrz już sygnał liniowy.

Czytaj również: Co to jest moment obrotowy gramofonu?

Ramię zostało wyposażone w wygodny system regulacji anti-skatingu.
Ramię zostało wyposażone w wygodny system regulacji anti-skatingu.

Testując pierwszą wersję gramofonu Alva TT, narzekałem na brak obwodu omijającego wewnętrzny przedwzmacniacz, teraz obok pary wyjść RCA jest już stosowny przełącznik.

Można też zupełnie pozbyć się kabla, o ile nasz system czy określone urządzenie przyjmie transmisję BT. Ale bezprzewodowa transmisja w jakimś stopniu zakłóca delikatne sygnały z wkładki. Jeżeli więc podłączyliśmy kabel i oczekujemy najwyższej, dostępnej tutaj jakości, wówczas całą elektronikę BT należy (i można) wyłączyć niewielkim przyciskiem na tylnej ściance.

Oczywiście przy wyborze transmisji BT sygnał musi wcześniej przejść przez wewnętrzny phono-stage, który bazuje na projekcie samodzielnego urządzenia Duo.

Cambridge Audio Alva TT V2 - wkładka

Cambridge Audio Alva TT V2 jest wyposażony fabrycznie w firmową wkładkę typu MC (można ją także kupić oddzielnie). Producent podkreśla konieczność podłączania gramofonu do wzmacniacza (lub przedwzmacniacza) z odpowiednim wejściem, czyli MC (o ile oczywiście zrezygnujemy z wewnętrznego układu). Jednak napięcie wyjściowe wkładki wynosi 2 mV, więc będzie zbyt wysokie dla typowego wejścia MC. Rekomendowane przez Cambridge Audio parametry obciążenia też pasują bardziej do standardu… MM (47 kΩ, 330 pF).

Czytaj również: Jakiego typu wkładki są lepsze - MM czy MC?

Do ustalenia siły nacisku igły służy klasyczny pierścień przeciwwagi i na tym właściwie możliwości regulacyjne się kończą.
Do ustalenia siły nacisku igły służy klasyczny pierścień przeciwwagi i na tym właściwie możliwości regulacyjne się kończą.

Wszystko to da się jednak pogodzić wnioskiem, że zastosowana wkładka jest faktycznie konstrukcją z ruchomą cewką, ale tzw. wysokonapięciową, dlatego gramofon należy podłączać do wejścia MM we wzmacniaczu (lub przedwzmacniaczu).

I taki jest też układ zainstalowany w Alva TT V2 (MC byłby znacznie droższy), więc proszę nie wymieniać wkładki na inny model MC, jeżeli wykorzystujemy ten układ – trzeba wówczas wysłać sygnał do zewnętrznego urządzenia z wejściem MC. Dla wkładek MM (i wysokonapięciowych MC) nie ma przeszkód, możemy sygnał z nich korygować również w gramofonie.

Wkładkę zaprojektowano w Wielkiej Brytanii, natomiast jej produkcję powierzono japońskiemu specjaliście (prawdopodobnie Excel Sound Corp, na co wskazują niektóre detale – wycięta część korpusu i wyeksponowany, nieosłonięty wspornik igły).

Cambridge Audio Alva TT V2 - odsłuch

Audio jest sztuką wyszukiwania różnic, a magazyn AUDIO – sztuką ich opisywania. Rzetelne, niewydumane wypunktowanie zmian brzmienia w stosunku do pierwszej Alvy TT wymagałoby jednak bezpośredniego porównania, czyli posłuchania obydwu wersji w tym samym czasie, co nie było możliwe. Wrażenia i notatki sprzed 3 lat to stanowczo za mało.

Gdyby test miał się sprowadzić do tego, to bez naciągania mógłbym tylko stwierdzić, że obydwie wersje grają… podobnie. Ale niczego takiego nie stwierdzam, nie potwierdzam i nie zaprzeczam. Skupiam się na wersji Alva TT V2, tym bardziej że jest tutaj kilka wątków, które warto poruszyć.

Na wstępie podejmujemy decyzję co do wariantów pracy (z wbudowanym lub zewnętrznym przedwzmacniaczem). W teście nie musimy któregokolwiek uznawać za "główny", ale od któregoś trzeba zacząć. 

Czytaj również: Jaka jest żywotność wkładek gramofonowych?

Własna wkładka CA to nietypowa, wysokonapięciowa konstrukcja MC.
Własna wkładka CA to nietypowa, wysokonapięciowa konstrukcja MC.

Zaczynamy z włączoną korekcją. Cambridge Audio Alva TT V2 wygląda nowocześnie i tak też można kojarzyć jej brzmienie. Jednak nie będzie to jednoznaczna zaleta dla wszystkich zainteresowanych, bo przecież gramofon kupujemy, aby odetchnąć od ekstrawaganckiej nowoczesności i wrócić do bezpiecznej, analogowej przeszłości… Alva TT V2 nie jest takim wehikułem w czasie, niewiele tutaj specjalnego ciepła i romantyzmu.

Jest analogowa płynność i gładkość, bez pogrubiania i podgrzewania. Na tle przeciętnych gramofonów dźwięk jest rozjaśniony, chociaż nie oznacza to męczącej jaskrawości, raczej neutralność i dokładność – i w takim ujęciu to jedna z najlepszych propozycji w tym zakresie ceny.

Kiedy tylko płyta na to pozwala, dźwięk jest dynamiczny i detaliczny, chociaż przy słabszych nagraniach i tłoczeniach będziemy świadkami ich niedostatków. 

Znajdą się też winyle, które muzykę "ożywią", jednak zasługą Alva TT V2 jest nie własny wkład do tej sprawy, lecz transparentność pozwalająca pokazać walory nagrania. Wtedy jednak muzykalność staje się naturalna, autentyczna, swobodna, nie jest zagęszczaniem analogowych soków, zachowuje witalność i świeżość.

W ogólnym zarysie jest to prezentacja podobna do Pro-Jecta X2B, jednak ostatecznie to Alva Cambridge Audio Alva TT V2 gra bardziej dobitnie i częściej radośnie. Tworzy mocny pierwszy plan, pozwala na nim panować średnicy, która w tym wydaniu nie jest oazą spokoju i miękkości. Wokale są zróżnicowane, wyraziste, akustyka bogata.

Wysokie tony nie żałują blasku, a rozdzielczość, mimo że nie sięga możliwości źródeł cyfrowych, jest co najmniej dobra. Przesiadając się z (lub na) odtwarzacza CD (albo plików) nie będziemy przenosić się do zupełnie innego świata, wymagającego przyzwyczajenia.

Czytaj również: Co to są gramofony manualne, automatyczne i półautomatyczne?

Również bas jest krótki, zdyscyplinowany, trzyma rytm, ale nie rozwija się masywnie. Momenty "potęgi" są rzadkie, Cambridge Audio Alva TT V2 oszczędza nam takich emocji.

Przejście na wysokiej klasy zewnętrzny phono-stage, o ile dobrze dobrane, może przynieść korzyści ukierunkowane na lepsze wypełnienie – nie tylko niskich rejestrów, ale też średnicy, poprawę soczystości i "namacalności"; przejrzystości już raczej nie poprawimy (bo i nie ma takiej potrzeby), lepiej szukać preampu trochę "ocieplającego" niż ultraprecyzyjnego, chyba że chcemy w tej ostatniej dziedzinie bić rekordy i słuchać gramofonu "monitorującego" winyle.

Inna sprawa, że na kondycję wysokich tonów ujemnie wpływa strumieniowanie Bluetooth (nie tylko transmisja, ale też podwójna konwersja – w gramofonie i "odbiorniku"), mimo to dźwięk nie jest przymulony i smutny, wciąż przebija się jego ekspresja, najważniejsza w działaniu Alvy TT V2 w każdym trybie. To gramofon, który chce (i może) nas przekonać, że analog nie jest tylko dla romantyków i smutasów.

Specyfikacja techniczna

CAMBRIDGE AUDIO Alva TT V2
Napęd Bezpośredni
Ramię Proste
Prędkość obrotowa 33,3 / 45
Typ wkładki MC
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
CAMBRIDGE AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu