CAMBRIDGE AUDIO
Alva TT

Cambridge Audio dba o wizerunek firmy innowacyjnej, czemu wyraz dają przede wszystkim nowoczesne urządzenia. Wzmacniacze z rozbudowanymi sekcjami cyfrowymi, dopasowane do nich transporty (a nie odtwarzacze) płyt, źródła strumieniowe, a także głośniki bezprzewodowe. Wprowadzenie do oferty pierwszego gramofonu tylko pozornie nie wpisuje się w ten trend; nadrzędne są tutaj oczekiwania rynku, a z tego punktu widzenia gramofon to rzecz bardzo potrzebna w ofercie każdej liczącej się firmy. Do tego Alva TT to gramofon inny niż wszystkie, przynajmniej pod pewnym względem, więc firma trzyma fason oryginalności.

Testy porównawcze

Alva TT
MUSIC HALL
MMF-7.3

Nasza ocena

Wykonanie
Oryginalna formuła nowoczesnego gramofonu. Napęd bezpośredni, rodem z japońskich modeli, połączono z ramieniem brytyjskiej Regi. Wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy, przetwornik analogowo-cyfrowy i moduł BT.
Funkcjonalność
Wygodny wybór prędkości obrotowej. Załączony na stałe przedwzmacniacz phono (nie ma tutaj możliwości wyjścia z sygnałem bezpośrednio z wkładki), strumieniowanie BT w najlepszym standardzie kodowania aptX HD.
Brzmienie
Żywe, bezpośrednie, wyraziste. Analog w wydaniu bardziej ekspresyjnym niż romantycznym.
Artykuł pochodzi z Audio

Zamiast udawać, że potrafi to zrobić lepiej, Cambridge Audio kreuje atrakcyjność gramofonu Alva TT inaczej - właśnie proponując niekonwencjonalne rozwiązania i takie połączenie formy z funkcjonalnością, której nie znajdziemy gdzie indziej.

Sam wygląd jest jednak dość konwencjonalny. Mechanizmy są zamontowane do plinty, która swoją elegancję i wrażenie solidności zawdzięcza aluminiowej, górnej płycie.

Chociaż formalnie Cambridge Audio Alva TT nie należy do prestiżowej gamy elektroniki Egde, to dzięki temu elementowi zaprezentuje się dobrze również w takim towarzystwie.

Cambridge Audio Alva TT - talerz

Talerz wykonano z materiału o nazwie POM (polioksymetylen - cechuje go sztywność i wytrzymałość, od lat sprawdza się doskonale np. jako tworzywo kostek gitarowych).

Już platforma zdradza obecność napędu bezpośredniego zamiast popularnego paska. Cambridge Audio określa konstrukcję jako układ o "średnim" momencie obrotowym; Technics - bez wątpienia specjalista w napędach bezpośrednich - stosuje napędy z wysokim momentem, który jest niezbędny w zastosowaniach DJ (dla techniki skreczowania).

Czytaj również: Jakie rodzaje napędów występują w gramofonach?

Metalowy panel dodaje szyku, model Alva TT będzie pasował nawet do urządzeń prestiżowej serii Edge.
Metalowy panel dodaje szyku, model Alva TT będzie pasował nawet do urządzeń prestiżowej serii Edge.

W Cambridge Audio Alva TT talerz rozpędza się jednak na tyle szybko, że w warunkach domowych lepiej nie trzeba, ponadto producent podkreśla bardzo dobrą stabilność docelowych obrotów.

Zwraca uwagę, że napęd bezpośredni jest wolny od problemów zużycia gumowego paska; jego ewentualna wymiana byłaby jednak łatwa i tania, a naprawa napędu bezpośredniego już bardziej kłopotliwa; na szczęście konstrukcje tego typu są zwykle bezawaryjne.

Czytaj również: Co to jest moment obrotowy gramofonu?

Talerz wykonano z materiału o nazwie POM; nie kładziemy już na niej typowej maty.
Talerz wykonano z materiału o nazwie POM; nie kładziemy już na niej typowej maty.

Cambridge Audio Alva TT - ramię

W Cambridge Audio Alva TT są przynajmniej dwie rzeczy, które czynią ten gramofon znajomym i nie pozwalają traktować go jak typowego przybysza z odległej, dalekowschodniej fabryki.

Pierwsza z nich to ramię - zobaczymy charakterystyczne elementy: zwarty i mocno zabudowany układ zawieszenia oraz rurkę z jednego kawałka odlewu aluminiowego, płynnie przechodzącą w spłaszczoną główkę.

Wprawdzie nigdzie Cambridge Audio nie deklaruje, że to produkt Regi, brakuje też jakichkolwiek oznaczeń, ale mimo to można być tego pewnym.

Czytaj również: Jakie wyróżniamy kształty ramion gramofonowych?

Typowa dla ramion Regi zwarta konstrukcja zawieszenia charakteryzuje się sztywnością i niskimi oporami.
Typowa dla ramion Regi zwarta konstrukcja zawieszenia charakteryzuje się sztywnością i niskimi oporami.

Efektywna długość ramienia wynosi 238 mm, co wskazuje, że to "kuzyn" Regi RB220. Od strony obsługi ramię jest proste i wygodne - to konstrukcja z wbudowanym w korpus systemem anti-skatingu (w postaci suwaka).

Możliwości regulacyjne są jednak dość ograniczone (to też znamienne dla Regi), nie skorygujemy azymutu, nie da się również w łatwy i "oficjalny" sposób ustawić parametru VTA (dla najbardziej dociekliwych i zaawansowanych użytkowników dostępne są rozwiązania zastępcze w postaci pierścieni dystansowych).

Czytaj również nasze testy z kategorii: Wkładki gramofonowe

W dolnej części podstawy ramienia ulokowano regulację anti-skatingu.
W dolnej części podstawy ramienia ulokowano regulację anti-skatingu.

Cambridge Audio Alva TT - wkładka gramofonowa

Skoro mamy ramię Regi z główką umożliwiającą montaż za pomocą trzech śrub, to można było oczekiwać również i wkładki gramofonowej z oferty brytyjskiego specjalisty. Cambridge Audio opisuje jednak zastosowaną wkładkę jako własny produkt, choć pewnie zamówiony od jednego z potentatów w tej dziedzinie.

Ktokolwiek za tym projektem faktycznie stoi, nie przygotował dla Cambridge Audio Alva TT trzeciego gniazda, więc wkładkę zainstalowano w najbardziej popularny sposób - z dwoma punktami montażowymi. Nie jest to jednak wada.

Wkładka jest typu MC, co jest rzadko spotykane w takich firmowych zestawieniach (zwłaszcza w tym zakresie ceny) - ale w odmianie wysokonapięciowej (2 mV).

Czytaj również: Jaka jest żywotność wkładek gramofonowych?

Główka stanowi integralną część rurki. Płytka umożliwiająca montaż wkładki za pomocą trzech śrub to też specyficzne rozwiązanie Regi.
Główka stanowi integralną część rurki. Płytka umożliwiająca montaż wkładki za pomocą trzech śrub to też specyficzne rozwiązanie Regi.

Wymagany jest zatem przedwzmacniacz nie dla konstrukcji MC, ale typowy, "zwykły" preamp MM, który poradzi sobie również z dopasowaniem impedancyjnym (47 kΩ). Tego jednak nawet nie musimy wiedzieć, nie mówiąc już o zaopatrywaniu się w odpowiedni phono-stage.

Korekcja phono jest już na miejscu, w gramofonie, i w optymalny sposób obsłuży fabryczną wkładkę. A gdybyśmy jednak chcieli podłączyć zewnętrzny przedwzmacniacz? 

Nic z tego, nie ma takiej możliwości, wewnętrzny phono-stage jest podłączony na stałe. To już budzi kontrowersje, niektórych zniechęci. Zanim jednak obrazimy się na takie dictum producenta, przyjmijmy do wiadomości, że jest on oparty na bardzo dobrych preampach Duo i Solo.

Czytaj również: Jakiego typu wkładki są lepsze - MM czy MC?

W zestawie znajduje się fabrycznie ustawiona wkładka typu MC (odmiana wysokonapięciowa), oferowana także oddzielnie.
W zestawie znajduje się fabrycznie ustawiona wkładka typu MC (odmiana wysokonapięciowa), oferowana także oddzielnie.

Cambridge Audio Alva TT - moduł Bluetooth

Na tym nie koniec atrakcji, w elektronice czeka na nas jeszcze rarytas. Sygnał z przedwzmacniacza płynie do przetwornika analogowo-cyfrowego, a stamtąd do modułu Bluetooth, co oczywiście pozwala na strumieniowanie nie tylko do bezprzewodowych słuchawek, głośników, ale i wielu innych urządzeń audio.

Dzisiaj Bluetooth jest właściwie wszędzie. Przygotowano jeden z najbardziej zaawansowanych systemów kodowania, aptX HD, zapewniający teoretyczne parametry odpowiadające materiałom wysokiej gęstości - 24 bit/48 kHz (chociaż sygnał jest skompresowany).

Czytaj również: Jaki jest optymalny nacisk igły na płytę?

Alva TT ma tylko wyjście sygnału liniowego, już po korekcji phono, nie ma możliwości wyłączenia wbudowanego przedwzmacniacza gramofonowego. Sporą atrakcją jest moduł Bluetooth ze znakomitym kodowaniem aptX HD.
Alva TT ma tylko wyjście sygnału liniowego, już po korekcji phono, nie ma możliwości wyłączenia wbudowanego przedwzmacniacza
gramofonowego. Sporą atrakcją jest moduł Bluetooth ze znakomitym kodowaniem aptX HD.

Dla urządzeń (odbiorników), które nie komunikują się w aż tak wyśrubowanej specyfikacji, mamy niezły format aptX, wreszcie pełną kompatybilność zapewnia podstawowy standard SBC.

Działanie BT nie jest jednak "obowiązkowe" (tak jak samego phono-stage), Cambridge Audio Alva TT ma wyjścia analogowe RCA. Gramofon jest dostarczany w komplecie z delikatnie przydymioną pokrywą.

Odsłuch

W przypadku gramofonów z wbudowanym przedwzmacniaczem korekcyjnym zwykle sprawdzamy brzmienie w dwóch wariantach - z korekcją i bez niej. Tym razem sytuacja jest szczególna, Cambridge Audio Alva TT ma wbudowany przedwzmacniacz, ale nie pozwala go pominąć.

Zarówno konstrukcyjnie, jak i brzmieniowo Alva TT staje w pewnej opozycji do bardziej "tradycyjnego” Music Halla MMF-7.3. W brytyjskim gramofonie dźwięk wcale nie jest brytyjski, ani analogowy w stereotypowy sposób.

Czytaj również: Jakie urządzenia są potrzebne do kalibracji gramofonu?

Mimo wielu nowoczesnych rozwiązań, Alva TT pozostaje gramofonem w pełni manualnym; wybór prędkości obrotowej jest jednak łatwy – elektroniczny.
Mimo wielu nowoczesnych rozwiązań, Alva TT pozostaje gramofonem w pełni manualnym; wybór prędkości obrotowej jest jednak łatwy – elektroniczny.

To brzmienie bezpośrednie i bliskie. Swobodne, jaśniejsze niż w typowym winylowym schemacie, przekazuje więcej energii i informacji niż "klimatu".

Bas nie jest tutaj na pierwszym planie, jednak działa sprawnie i prawidłowo. W konfrontacji ze źródłami cyfrowymi Alva TT wciąż pokaże więcej plastyczności, chociaż inne gramofony, w tym MMF-7.3, idą w tę stronę jeszcze dalej, tyle że kosztem innych umiejętności.

Czytaj również: Co to są gramofony manualne, automatyczne i półautomatyczne?

 Sam wygląd jest jednak dość konwencjonalny. Mechanizmy są zamontowane do plinty, która swoją elegancję i wrażenie solidności zawdzięcza aluminiowej, górnej płycie.
 Sam wygląd jest jednak dość konwencjonalny. Mechanizmy są zamontowane do plinty, która swoją elegancję i wrażenie solidności zawdzięcza aluminiowej, górnej płycie.

Cambridge Audio Alva TT jest bliski bezwzględnej neutralności, ale potrafi dosypać iskier. Dobre realizacje błyszczą dosłownie i w przenośni, a słabsze nabierają życia, chociaż bywają trochę natarczywe. Konkurent jest spokojniejszy, subtelniejszy, bardziej elegancki, mniej spontaniczny.

Cambridge Audio Alva TT uraczy nas mocnym pierwszym planem, głębia nie jest imponująca, ale dostatecznie czytelna. Bezprzewodowe strumieniowanie analogu może wydawać się nieporozumieniem, ale nie podchodząc do sprawy nazbyt ideowo, sprawdzamy możliwości w tej dziedzinie, skorzysta z nich przecież przynajmniej część użytkowników, tym bardziej że do dyspozycji jest najlepsze kodowanie aptX HD.

Dźwięk zachowuje charakterystyczną dla tego modelu żywość i ekspresję, z naciskiem na jasną, otwartą średnicę, a wchodząc w szczegóły, można punktować słabszą przejrzystość, związaną z przybrudzeniem wysokich tonów.

Specyfikacja techniczna

CAMBRIDGE AUDIO Alva TT
Napęd Bezpośredni
Ramię Proste
Prędkość obrotowa 33.3/45
Typ wkładki MC
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
CAMBRIDGE AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu