CAMBRIDGE AUDIO
DacMagic 100

DacMagic 100 jest pierwszym z całej serii przetworników cyfrowo-analogowych, jakie na ten i przyszły rok zaplanowała firma Cambridge Audio. A właściwie drugim, jeśli liczyć też model DacMagic Plus, który już testowaliśmy, tyle tylko, że "Plus" był unowocześnioną wersją wcześniejszego urządzenia, a "100" jest zupełnie nową konstrukcją.

Front wykonano z aluminium, zaś pozostałe ścianki ze stali. Z przodu Cambridge Audio DacMagic 100 umieszczono wyłącznik stand-by i przyciski selektora wejść, w pionie trzy LED-y sygnalizujące wybrane wejście cyfrowe, a w poziomym rządku - wskazujące częstotliwość próbkowania sygnału wejściowego.

Wszystkie wejścia, w tym USB, obsługują sygnał 16 lub 24-bitowy o częstotliwości próbkowania 44,1-192 kHz (włącznie z 88,2 kHz). Jeśli żadna dioda w tym rządku się nie świeci, oznacza to, że napęd nie zsynchronizował się z "dakiem".

Z tyłu zmieściło się sporo gniazd. Mamy stereofoniczne wyjście analogowe, wejście cyfrowe optyczne, dwa wejścia cyfrowe RCA, gniazdo USB oraz gniazdo dla zewnętrznego zasilacza 12 V DC (2 A). Obok gniazda USB znajduje się mały przełącznik odcinający masę wtyczki od masy sygnału, co pozwala zlikwidować tzw. "pętlę masy".

Zasilacz jest zewnętrzny - klasyczny, ścienny 12 DC. Układ zmontowano na jednej płytce drukowanej, w większości w technice montażu powierzchniowego. Przy wejściu USB widać dużą kość z naklejoną karteczką "Single Core Audio Processor V1.0" - to programowalny układ DSP XMOS, pozwalający przesyłać asynchronicznie sygnał do 192 kHz. W tym celu należy wgrać do komputera odpowiedni sterownik; jeśli tego nie zrobimy, prześlemy sygnał do 96 kHz.

Przy wejściach cyfrowych S/PDIF (optycznym i elektrycznych) znajduje się odbiornik cyfrowy Wolfsona i przetwornik cyfrowoanalogowy tego samego producenta, model WM8742 (w DacmagicPlus był to WM8740).

Sekcja wzmocnienia i buforowania w Cambridge Audio DacMagic 100 jest oparta na układach operacyjnych NE5532, które są sprzęgnięte z wyjściem nie układem DCserwo, a kondensatorami polipropylenowymi. Przy "daku" znajdują się trzy osobne zegary taktujące - dwa dla rodzin 44,1 kHz oraz 48 kHz i trzeci najprawdopodobniej dla 32 kHz (często są tak taktowne sygnały mp3 lub radia internetowego).

Brzmienie

Cambridge Audio DacMagic 100 gra dźwiękiem, który był jeszcze niedawno nieosiągalny nawet z urządzenia cyfrowego kosztującego kilka tysięcy złotych. Cóż takiego się w tym czasie wydarzyło? Myślę, że nie chodzi tylko o rozdzielczość, ale też o rozpoznanie problemów związanych z jitterem i znalezieniem kilku dobrych rozwiązań.

Cambridge Audio DacMagic 100 jest beneficjentem poważnej pracy włożonej w nowoczesne cyfrowe audio. Jego brzmienie jest znakomicie zrównoważone i nasycone. Choć barwa jest nieco ciemniejsza niż w urządzeniach referencyjnych, blachy nieco wycofane, to sam ich atak jest wyraźny.

Niski bas nie jest bardzo mocny, jednak w sukurs przychodzi niska, pełna, dojrzała średnica. Wyraźnie słychać, że Cambridge Audio wyciągnęło wnioski z wcześniejszych aplikacji swoich "daków", gdzie doskonałym parametrom i rozdzielczości nie zawsze towarzyszyła taka naturalność, a dźwięk był nieco zimny i jasny. Czy właśnie powiedziałem, że to maleństwo gra lepiej niż oryginalny DacMagic? Nooo, tak... A co z DacMagic Plus?

Nie chciałbym się nikomu narazić, lecz muszę powiedzieć: choć większy brat "setki" gra dźwiękiem bogatszym, dynamiczniejszym, ma znacznie większe możliwości funkcjonalne itp., itd., to jednak brzmienie "setki" bardzo do mnie przemawia swoją spójnością.

Parametry
CAMBRIDGE AUDIO DacMagic 100
Produkowany Tak
Regulacja wyjścia Nie
Wejście cyfrowe USB, O, 2xKoax
Bity / częstotliwość 24/192
Słuchawki Nie
Wyjścia analogowe RCA
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
CAMBRIDGE AUDIO testy
SR6013
MARANTZ
SR6013
Amplitunery AV

Projektowanie świetnych urządzeń stereo Marantz ma zaszyte w genach, a znakomicie wyposażone kino domowe wniósł aportem Denon. Reprezentacja wielokanałowa Marantza jest wciąż mniej liczna niż Denona, ale klarowana, a przy tym zróżnicowana. To Marantz (a nie Denon) ma w ofercie amplitunery typu slim, a na samym szczycie zestaw dzielony (procesor A/V i końcówki mocy). Wśród trzech tegorocznych "dużych" amplitunerów jest zeszłoroczny SR8012 (prawdopodobnie nie doczekamy się szybko jego następcy), SR6013 i SR7013.

RX-A1080
YAMAHA
RX-A1080
Amplitunery AV

Urządzenia z rodziny Aventage to z założenia creme de la creme wielokanałowej oferty Yamahy. Potwierdza to najnowszy, dzielony zestaw 5200 (procesor A/V plus końcówka mocy), chociaż z drugiej strony, seria się rozrasta (w dół), a podstawowa linia amplitunerów RX-V schodzi nieco w cień. Widać to znakomicie w tegorocznej ofercie, w której znajdziemy aż sześć amplitunerów Aventage i tylko cztery modele RX-V. Aventage RX-A1080 jest najlepszym amplitunerem (w całej ofercie Yamahy) w konfiguracji 7.1 (producent stosuje określenie 7.2 ze względu na zdublowane wyjście subwooferowe, ale to szczegół).

AVR-X4500H
DENON
AVR-X4500H
Amplitunery AV

Na początku roku trafił do sprzedaży topowy AVC-X8500H, będący formalnie nawet nie amplitunerem, a wzmacniaczem. Można było odnieść wrażenie, że Denon wraca do praktyk sprzed lat, gdy takim podejściem (brakiem tunera radiowego) wyróżniał najlepsze konstrukcje. Tym razem jednak chodzi o coś więcej, bo niedawno wprowadzony AVC-X6500H, zastępujący AVR-X6400H, też przechodzi na stronę wzmacniaczy. W ten sposób AVR-X4500H stał się najlepszym amplitunerem AV Denona w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu