ASUS
Xonar Essence STU

Po urządzeniach z serii Xonar Essence One, które niegdyś testowałem, specjalizująca się w komputerach fi rma Asus przygotowała model przypominający na pierwszy rzut oka zminiaturyzowaną wersję wzmacniacza zintegrowanego z lat 70. Uwagę zwracają moletowane, srebrne gałeczki, zapożyczone wprost z odbiorników z tamtej epoki. Sympatyczne i dobrze wykonane.

Dwie gałki, o których mowa, służą do regulacji głośności - jedną zmieniamy na wyjściu analogowym (2 x RCA), a drugą na wyjściu słuchawkowym (duży jack 6,3 mm). Między gałką i gniazdem umieszczono dwie białe mikrodiody LED, informujące o tym, jakie wzmocnienie układu wybraliśmy - wysokie czy niskie.

Zmiany wzmocnienia dokonuje się przełącznikiem hebelkowym na tylnej ścianie i można to zrobić tylko wtedy, kiedy do gniazda nie są wpięte słuchawki. O tym, które wejście zostało wybrane, informują kolejne mikrodiody, też w kolorze białym. Ostatnia sygnalizuje, czy sygnał USB nie został zmieniony ("bit pefect"). Między wejściami przełączamy jednym przyciskiem. Wejścia cyfrowe to USB, koaksjalne RCA oraz optyczne. Jest także wejście analogowe, na 3,5-mm gnieździe mini-jack. Obok widać wyjścia analogowe RCA - znacznie wyższej klasy i w całości złocone.

Asus Xonar Essence STU zawiera więc w sobie: przetwornik cyfrowo-analogowy, wzmacniacz słuchawkowy i przedwzmacniacz. Firma akcentuje dwie pierwsze funkcje, pisząc o nim: "USB DAC & headphone amplifi er". Wszystkie wejścia cyfrowe akceptują sygnał PCM o rozdzielczości 16 i 24 bity oraz częstotliwości próbkowania 44,1/48/88,2/96/176,4/192 kHz.

Układ elektroniczny zmontowano na pojedynczej płytce drukowanej. Przy wejściu USB widać kość Cmedia CM6631A. To asynchroniczny odbiornik/konwerter sygnału USB, akceptujący sygnał PCM do 32 bitów i 192 kHz. Właściwy DAC jest układem Burr Browna PCM1792. Poważnie potraktowano problem jittera, ponieważ specjalnie do jego minimalizacji zastosowano dość rozbudowany układ. Układ analogowy oparto na dużych układach scalonych wpiętych w podstawki - użytkownik może je w przyszłości zamienić na lepsze, choć i te tutaj są niezłe (National Semiconductor LM4562NA oraz LM49720).

Wzmacniacz słuchawkowy to kolejna kość - Texas Instruments TPA6120A2. Regulacja siły głosu dla obydwu układów jest analogowa, w minipotencjometrach Alpsa.

Brzmienie

To brzmienie w dużej mierze charakterystyczne dla urządzeń średniobudżetowych, jeszcze nie do końca wypełnione na basie i bez bardzo obszernej sceny dźwiękowej. Ma jednak to, co najważniejsze - dobrze poukładane pasmo, wszystkie podzakresy aktywne i czyste "tło". Oznacza to wysoką klarowność przekazu, co już znamionuje zwykle urządzenia droższe i jest zawsze mile widziane, ale wymaga pewnej ostrożności przy doborze słuchawek.

Należy unikać tych, które eksponują górę pasma, bowiem zarówno na wyjściu słuchawkowym, jak i na liniowym, brzmienie Asus Xonar Essence STU jest dostatecznie otwarte i bezpośrednie, bogate w informacje o dźwiękach podstawowych oraz akustyce nagrania. Wysokie tony nie są ostre, ale trochę bardziej obecne niż bas. Wystarczy jednak poszukać słuchawek w rodzaju AKG K701, tj. nieco cieplejszych, spokojniejszych, a wciąż dokładnych, żeby uniknąć problemów i wciąż dostać to, co w tym brzmieniu najlepsze - czystość i brak podbarwień. Najlepiej się przy tym spiszą wejścia cyfrowe.

Sygnał przesyłany za pośrednictwem wejścia analogowego typu mini-jack nie jest zły, ale dopiero przy nagraniach słuchanych przez wejście USB, a zaraz potem RCA S/PDIF, zabrzmią "na poziomie". Asus Xonar Essence STU pracujący jako pełny "system", tj. z przetwornikiem cyfrowoanalogowym i wzmacniaczem słuchawkowym lub wyjściem liniowym, ma bowiem bardziej wypełnione, bogatsze brzmienie. Dobrze zagrały pliki wysyłane z komputera. Asus Xonar Essence STU pokazuje różnice między długością słowa, oddając większy wolumen i większą przestrzeń z plikami 24/96 i 192 kHz niż z ripami z płyt CD. Urządzenie bardzo funkcjonalne, ładne, grające równo i czysto.

Wojciech Pacuła

Parametry
ASUS Xonar Essence STU
Produkowany Tak
Regulacja wyjścia Tak
Wejście cyfrowe RCA, O, USB
Bity / częstotliwość 24 / 192
Słuchawki Tak
Wyjścia analogowe RCA/XLR
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
ASUS testy
Pro iDSD
IFI AUDIO
Pro iDSD
Przetworniki C/A

Od wielu lat dobrą praktyką w AUDIO są testy porównawcze, pozwalające przyglądać się kilku urządzeniom w zbliżonym przedziale cenowym. Ale przychodzą też takie chwile, gdy coś nas szczególnie wzruszy... nie tylko wtedy, gdy rzuca się na uszy.

ROKSAN K3 DAC
K3 DAC

Przeglądając oferty różnych producentów w poszukiwaniu przetworników C/A, można zauważyć wyjątkową swobodę treści i formy - funkcji, rozmiarów i kształtów. Projekty DAC-ów sprzyjają poszukiwaniom niekonwencjonalnych rozwiązań. Podobne ruchy nie są dzisiaj zaskakujące w innych kategoriach sprzętu. Ale nie każdego przekonuje mała, choćby najładniejsza obudowa.

Stellar Gain Cell DAC
PS AUDIO
Stellar Gain Cell DAC
Przetworniki C/A

Chociaż amerykańska marka PS Audio istnieje już ponad 40 lat, to dopiero teraz mamy okazję do zaprezentowania jej urządzenia. Materiały firmowe wzbudziły sympatię. Zwykle brzmią one mniej więcej tak: "Pan X poszukując idealnego brzmienia i doznając kolejnych rozczarowań, postanowił zrobić sobie sprzęt sam, a że okazał się on znakomity, więc uszczęśliwił nim wszystkich swoich znajomych, a Ci w rewanżu podpowiedzieli mu, że powinien założyć firmę; szybko okazuje się, że urządzenia pana X są najlepsze na świecie".

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu