CREATIVE
Sound Blaster E5

Następcami kart dźwiękowych są zewnętrzne urządzenia, przeznaczone dla złącza USB, chociaż w nomenklaturze audiofilskiej oznacza to nic innego, jak przetwornik USB- -DAC. Do testu wybrałem model E5 - jeden z wielu Sound Blasterów, wyróżniający się ceną i parametrami.

Nasza ocena
Wykonanie
Sprawia wrażenie delikatnego, ale plastikowa obudowa jest odporna na zarysowania. Rozwinięty układ wyjścia słuchawkowego, przetwornik nie najnowszy, lecz obsługuje sygnały 24 bity/192 kHz.
Funkcjonalność
Dwa wyjścia słuchawkowe, wejście i wyjście w formatach analogowych i cyfrowych (optyczne), bezprzewodowa transmisja Bluetooth.
Brzmienie
Zagęszczone w niskich rejestrach, gładkie i przyjemne, bez zapędów analitycznych i dynamicznych.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Obudowa formą nawiązuje luźno do Tie-Fightera z Gwiezdnych Wojen. Z przodu zainstalowano dwa złocone gniazda mini-jack, będące równoległymi wyjściami słuchawkowymi. Za każdym stoją niezależne układy wyjściowe, dlatego do urządzenia możemy podłączyć dwie dowolne pary słuchawek, każdą o impedancji w zakresie od 16 do 600 ohm, przy czym przygotowano ustawienia dla słuchawek o niskiej (16-32 ohm) i wysokiej (32-600 ohm) impedancji.

Pomiędzy wyjściami znajduje się podkreślone jaskrawoczerwonym pierścieniem pokrętło głośności. Regulacja odbywa się symultanicznie dla obydwu wyjść, gałka jest tylko sterownikiem przekazującym rozkazy do źródła.

Oprócz złącz USB, E5 ma również wejścia i wyjścia mini-jack skupiające sygnały analogowe i cyfrowe (optyczne).

Oprócz złącz USB, E5 ma również wejścia i wyjścia mini-jack skupiające sygnały analogowe i cyfrowe (optyczne).

Sam Creative Sound Blaster E5 nie ma żadnych elementów tłumiących, nie realizuje też regulacji w sferze programowej, za wszystko odpowiada komputer lub smartfon podając żądany sygnał. Na przeciwległej ściance "dzieje się" więcej. Są tam dwa gniazda USB; jedno przeznaczono dla komputera, w ten sposób zarówno ładujemy E5 (urządzenie ma wbudowane akumulatory), jak też przesyłamy sygnał audio (aż do 24 bitów/192 kHz); drugi port USB jest dedykowany smartfonom i tabletom (maksymalnie 24/96).

Sound Blaster współpracuje zarówno z urządzeniami Apple iOS, jak i tymi, które korzystają z systemu Android. Obok USB są dwa kolejne złącza mini-jack: jedno to wejście przygotowane zarówno dla analogowych źródeł liniowych, mikrofonu, ale także sygnałów optycznych cyfrowych (mini-Toslink), drugie jest wyjściem ponownie albo liniowym (analogowym), albo optycznym (cyfrowym).

Przyciskami na bocznym panelu włączymy i wyłączymy urządzenie oraz wybierzemy tryb wzmacniacza słuchawkowego. Dla graczy i kinomaniaków przygotowano jeszcze specjalne tryby DSP. Dostęp do wielu dodatkowych ustawień, w tym korekcji charakterystyki, zapewnia firmowa aplikacja dedykowana E5. Możemy ją uruchomić w komputerze, są także wersje dla smartfonów i tabletów. Sound Blaster ma również bezprzewodowy moduł Bluetooth wraz z ułatwiającym parowanie, zbliżeniowym dodatkiem NFC. Przetwornik C/A to Cirrus Logic CS5361.

Z boku znajduje się włącznik sieciowy, wybór trybów wyjść słuchawkowych oraz przełącznik efektów DSP.

Z boku znajduje się włącznik sieciowy, wybór trybów wyjść słuchawkowych oraz przełącznik efektów DSP.

Odsłuch

Sound Blaster może pracować w różnych trybach, odbierając sygnał z różnych źródeł w różnych standardach. Część z nich pozwala zakosztować plików 24/192, podczas gdy Bluetooth potraktuje jakość dźwięku mniej pryncypialnie, dając w zamian większą wygodę i swobodę.

Swobodny jest też w większości wypadków dźwięk tego urządzenia. Bez priorytetów w zakresie analityczności czy dynamiki, wprowadzający miękkość i luz, unikający nerwowości, sztywności i twardości. Prowadzi to do wrażenia pewnej jednostajności, ale odejście od żywiołowego grania na sterydach ma swoje zalety.

 Creative Sound Blaster E5

 Creative Sound Blaster E5

Creative Sound Blaster E5 może się też wykazać efektownym pomysłem na przetwarzanie basu. Schodzi nisko, jest obszerny, często potężny, całe brzmienie zostaje dociążone, bas zauważalnie "ściąga" w dół średnicę, która w tym profilu nie jest najważniejsza. Również wysokie tony nie szaleją, ale są dostatecznie obecne, aby całość nie stała się wprost zaciemniona. E5 jest dość łaskawy dla nagrań niższej jakości, z kolei nagrania wysokiej rozdzielczości nie błyszczą detalicznością, ale brzmią gładko i przyjemnie.

Radosław Łabanowski

CREATIVE testy
MP 3100HV / PA 3100 HV
T+A
MP 3100HV / PA 3100 HV
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

W 2013 roku prezentowaliśmy system złożony z odtwarzacza MP3000HV i wzmacniacza zintegrowanego PA3000HV. Były to wówczas referencyjne urządzenia T+A i pierwsze zaprojektowane w koncepcji HV (High Voltage). Od tamtego czasu wiele się zmieniło, wspomniane wyżej modele zastąpiono przez nowsze wersje - MP3100HV i PA3000HV - którymi zaraz się zajmiemy, ale wspomnijmy też o pozostałych. Otóż pojawiły się jeszcze dwa źródła strumieniowe (SD3100HV, SDV3100HV), transport (PDT3100HV), odtwarzacz płyt (PDP3000HV), dwie końcówki mocy (A3000HV, M40HV), przedwzmacniacz (P3000HV), a nawet zasilacz (PS3000HV). Rodzinka pod wysokim napięciem.

SA/PM KI Ruby
MARANTZ
SA/PM KI Ruby
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Celebrowanie jubileuszy, wykorzystywanie ich do promocji własnej marki i produktów stało się w branży audio powszechne. Nasza wrażliwość i podatność na sugestię, że mamy do czynienia z czymś wyjątkowym, jest więc mniejsza niż kiedyś. Ale wciąż pojawiają się urządzenia i okoliczności, które poruszają naszą wyobraźnię. Takim autorytetom, jak Marantz i Ken Ishiwata, trudno odmówić prawa do edycji urządzeń specjalnych, tym bardziej, że wcale go nie nadużywają.

MP1000E / PA1000E
T+A
MP1000E / PA1000E
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Firma T+A nigdy nie startowała w sektorze niskobudżetowym, a seria E to jej relatywnie tańsze propozycje w zakresie "elektroniki". Seria ta obchodzi w tym roku swoje 10-lecie, a przy tej okazji dokonano jej odświeżenia, czego efektem są trzy najnowsze produkty.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu