Po pierwsze NAD już dawno temu zajmował się takimi urządzeniami, a po drugie, misją (i biznesem) firmy nie jest konkretna technika, lecz dopasowanie działań do oczekiwań rynku. NAD proponuje obecnie trzy modele gramofonów - C556, C558 oraz właśnie C588 - ten ostatni jest najdroższy i najlepszy.
Firma nigdy nie była w tej dziedzinie takim specjalistą jak Rega czy Pro-ject, ale znajdowała sobie bezpieczną pozycję. NAD właśnie w Redze zamawiał gramofony podobne do popularnych Planarów i sprzedawał je pod własną marką, współpracuje też z Pro-jectem, czego owocem jest właśnie C588.
Nie można jednak postawić znaku równości między nim a jakimkolwiek modelem Pro-jecta. Nawet jeśli podstawowe elementy mogą wydawać się znajome, to sporo jest też cech indywidualnych.
Czytaj również: Jakie urządzenia są potrzebne do kalibracji gramofonu?
NAD C588 - obsługa
NAD C588 to gramofon w pełni manualny, wymaga od użytkownika trochę "obycia". Jednak każdy, kto dołoży trochę starań, powinien sobie poradzić. Konkurenci oferują udogodnienia: Thorens za pomocą automatyki, a Pro-ject zainstalował przynajmniej elektroniczny selektor prędkości obrotowej. C588 wymaga troski, ale to przecież kwintesencja analogu.
Grubą podstawę wykonano z MDF-u, narożniki zaokrąglono, pokrywa jest już regularnie prostokątna. Spod jednolicie czarnej podstawy wyłaniają się srebrne, dość masywne stopy ze stożkowymi kolcami (we wnętrzu nóżek znajduje się materiał tłumiący). Błyszczy też główka ramienia oraz krążek przeciwwagi.
Czytaj również: Co to są gramofony manualne, automatyczne i półautomatyczne?
NAD C588 - talerz i napęd
Atrakcyjnie wygląda szklany talerz o grubości 1 cm, odsunięty od plinty wydaje się lewitować wraz z ułożoną na nim płytą. Dystans odpowiedzialny za taki efekt to wewnętrzny subtalerz napędowy z aluminium, na który jest założony pasek przenoszący obroty z umieszczonego tuż obok silnika. Cały napęd zmieścił się pod talerzem. Aby uzyskać wysoką precyzję i stabilność, wszystkie współpracujące rolki wykonano z aluminium.
Wybór obrotów wymaga demontażu talerza i przełożenia paska na sąsiednią rolkę napędową. Możliwe są 33,3 oraz 45 obr./min, ale producent proponuje też dokupienie rolki dla prędkości 78 obr./min.
Czytaj również: Jakie rodzaje napędów występują w gramofonach?
NAD C588 - silnik
Silnik jest osadzony w dodatkowym pierścieniu wewnątrz podstawy, co powoduje tłumienie drgań. Oprócz zabiegów mechanicznych, stosowany jest elektroniczny układ stabilizacji.
Silnik to jednostka synchroniczna wymagająca prądu zmiennego, ale aby uzyskać idealną sinusoidę (o założonej częstotliwości - bo od niej zależą uzyskane obroty) zasilanie (230 V) jest najpierw konwertowane na napięcie stałe, a dopiero później na docelowe napięcie zmienne. To rozwiązanie, które od lat stosuje Pro-ject.
Napęd gramofonu: Dlaczego jest ważny i jak działa
NAD C588 - ramię
We współczesnych gramofonach w podobnej cenie najczęściej stosowane są ramiona o efektywnej długości 8,5 cala (niektórzy producenci określają je jako 9-calowe). Ramię w gramofonu NAD C588 ma jednak faktycznie 9 cali - to solidna konstrukcja z rurką wykonaną z włókien węglowych.
Prezentuje się efektownie nie tylko ze względu na długość i materiał, ale też stożkowy profil - rurka oczywiście zwęża się w kierunku zainstalowanej na stałe aluminiowej główki. W podstawie znajduje się wygodny, magnetyczny system anti-skatingu z pokrętłem i suwakową podziałką.
Czytaj również: Jakie wyróżniamy kształty ramion gramofonowych?
Do cylindrycznej ramy zainstalowano elementy zawieszenia pionowego, a samą rurkę ramienia ulokowano w tulei - nawiązuje to do ramion, których Pro-ject używa w swoich gramofonach serii RPM.
Mimośrodową przeciwwagę nasunięto na tylny trzpień przez tulejkę dystansową (tłumienie drgań), mechanizm jest blokowany za pomocą śruby. Od strony manipulacyjnej jest to niezbyt wygodne rozwiązanie, ale taka blokada skutecznie zabezpiecza przed przypadkowym rozregulowaniem ramienia (np. w trakcie czyszczenia gramofonu).
Regulacje ramienia są kompletne, włącznie z azymutem oraz kątem VTA - ustawienia te są dostępne w postaci mechanizmów zainstalowanych w podstawie i osłonie rurki ramienia.
Czytaj również: Jaka jest żywotność wkładek gramofonowych?
NAD C588 - wkładka
Wkładka Ortofona nie jest niespodzianką, obecnie Pro-ject montuje wkładki z własnym logo, ale jeszcze do niedawna posługiwał się niemal wyłącznie oryginalnymi modelami tej firmy.
W NAD C588 mamy bardzo popularną 2M Red typu MM, z nieco wyższym niż zwykle napięciem wyjściowym - 5,5 mV. Warto o tym pamiętać porównując gramofony, ten z 2M Red może zagrać głośniej (przy takim samym ustawieniu wzmacniacza). Wyjście jest podłączone wprost do wkładki.
Czytaj również: Jakiego typu wkładki są lepsze - MM czy MC?
Odsłuch
W brzmieniu C588 szybko odnajdziemy wszystko to, co dobre, chociaż niekoniecznie utożsamiane ze specyfiką czarnej płyty. Ten gramofon jest najbardziej uniwersalny z całej trójki.
To wysoka jakość bez czarowania, a przecież z analogu, nie jest "przefajnowana" a będzie dawać specjalną przyjemność - inną niż słuchanie muzyki z plików - zarówno ze względu na sam dźwięk, jak i całą oprawę.
NAD C588 jest w tej stawce gramofonem, którym zastąpiłbym odtwarzacz CD, gdybym... musiał. Coś bym zyskał, coś bym stracił, ale dałoby się z nim żyć - nie tylko od święta, ale i na co dzień. Każda płyta i muzyka pozostałaby znajoma, żywa i szczegółowa.
Czytaj również: Jaki jest optymalny nacisk igły na płytę?
NAD C588 śmiało operuje w całym pasmie, w tym także w zakresie wysokich tonów. Brzmi świeżo, soczyście i dźwięcznie, selektywnie i z wyraźnymi pogłosami.
Jest w tym spójność i dokładność, jeszcze nie na poziomie hi-endowym, ale - co najważniejsze - w dobrej równowadze, co najlepiej służy naturalności, a stąd już wprost przyjemności.
Co prawda można cieszyć się też z dźwięku jednoznacznie gęstego, "zaklejonego", dotykającego nas niemal fizycznie "analogiem". Na drugim skraju można też podziwiać dynamikę i precyzję dobrych źródeł cyfrowych, ale tutaj mamy świetny kompromis.
Najwyższe tony są stabilne w całym obszarze płyty, na co pracuje sama wkładka, a dokładniej - igła (jej szlif). Analogowość źródła najmocniej odzywa się w zakresie średnich tonów, co już chyba przez wszystkich zostanie przyjęte z radością, chociaż nie można mieć wszystkiego na raz - wokale są ciepłe, bliskie, namacalne, mimo że bez wszystkich smaczków artykulacyjnych i bez krzykliwości, która czasami byłaby prawidłowym obrazem intencji artysty czy techniki nagrania.
NAD C588 jednak trochę uspokaja, chętnie wydobywa melancholię, byle nie przesadzić z dosładzaniem, a przede wszystkim nie zubażać wysokich tonów. Na drugim skraju pasma mamy dociążenie, nasycenie, dobrą czytelność, z tylko lekkim zaokrągleniem.
W dużej mierze przemawiają do mnie wyjątkowe właściwości samej wkładki. "Czerwona" Ortofona jest już długo na rynku, ale gdzie się nie pojawi, tam gra muzyka. Oczywiście dynamika, analityczność czy przestrzeń mogą być jeszcze lepsze, ale 2M Red jest gwarantem zrównoważenia i harmonii.
Warunek jest tylko taki, że zostanie ona dobrze zaaplikowana. I nie chodzi tutaj tylko o mariaż z odpowiednim ramieniem, ale też o konstrukcję podstawy i napędu. NAD C588 jest dla niej dobrym "gospodarzem". Długie sesje nie były ani męczące, ani nudne.