MOREL
Solan Floorstanding v2

Najbardziej nietypowa konstrukcja tego testu została dostarczona przez równie niebanalnego producenta, który debiutuje w testach "Audio". Słodka nazwa firmy wywodzi się od swojsko brzmiącego nazwiska jej założyciela - Meira Mordechaja (Mor-electroacoustic) - który w 1975 roku rozpoczął produkcję swoich wyjątkowych przetworników. Regularna dystrybucja Morela w Polsce to jednak zupełnie świeża sprawa.

Nasza ocena

Wykonanie
Konstrukcja trójdrożna z niskotonowym na bocznej ściance, wykonanie przyzwoite, wykończenie folią białą lub czarną, głośniki pozasłaniane niezdejmowanymi maskownicami
Laboratorium
Lekko wyeksponowane wysokie tony, bardzo dobre rozpraszanie, lokalne osłabienia, najwyraźniejsze na przejściu między sekcją niskotonową a średniotonową. "Głodna prądu" impedancja (poziom 2,5 oma w dość szerokim zakresie), umiarkowana czułość 85 dB.
Brzmienie
Żywe, swawolące, podbarwiane rezonansami obudowy, czasami bliskie, czasami szorstkie, zawsze aktywne i komunikatywne. Sam bas dość skromny, nadmiarem nie sprawi kłopotu.
Artykuł pochodzi z Audio

Firma Morel może do tej pory pozostawać zupełnie nieznana dużej grupie czytelników "Audio", chociaż niechybnie wielu zna ją bardzo dobrze - co zależy od konkretnych zainteresowań i szczególnej pozycji tej marki na rynku.

Jako producent "gotowych" kolumn, Morel jest raczej nowym zawodnikiem, mimo że na jego stronie internetowej, na archiwalnych zdjęciach, można zobaczyć jakieś bardzo stare konstrukcje - ale w tej roli Morel nie był zbyt aktywny.

Morela nie mógł jednak przegapić nikt, kto interesował się DIY. Zbiegiem okoliczności prezentujemy ją w tym teście zaraz po Dynaudio, a firmy te były jakoś w przeszłości skoligacone, bo pewne charakterystyczne cechy ich przetworników nieprzypadkowo są (albo były) wspólne.

Również Morel już dawno temu zaproponował powiększenie kopułek wysokotonowych - z 25 do 28 mm - i wprowadził do wielu głośników cewki o średnicy 75 mm. W produktach Morela nadal można spotkać takie cechy, jednocześnie występuje jednak znacznie większe zróżnicowanie rozwiązań (niż w przetwornikach Dynaudio), bowiem Morel wciąż walczy przede wszystkim o pozycję na rynku DIY, car-audio i jako dostawca komponentów dla innych firm głośnikowych - dlatego potrzebny jest duży wybór.

Obudowę w całości oklejono folią drewnopodobną, ale na obszarze zajętym przez sekcję średnio-wysokotonową, dołożono wyprofilowany panelik, który tworzy krótką tubkę przed głośnikiem wysokotonowym.

Obudowę w całości oklejono folią drewnopodobną, ale na obszarze zajętym przez sekcję średnio-wysokotonową, dołożono wyprofilowany panelik, który tworzy krótką tubkę przed głośnikiem wysokotonowym.

Na tym tle oferta zespołów głośnikowych (kolumn) jest skromniejsza i dość zaskakująca, nawet biorąc pod uwagę specyfikę firmy. Zaprojektowano dwa fantastyczne modele referencyjne - Fat Lady i Sopran (na które czekamy w pełnej gotowości do testu) - obrodziło systemami satelitarno-subwooferowymi i głośnikami instalacyjnymi, natomiast konwencjonalnych konstrukcji do systemów stereo, podstawkowych i podłogowych jest jak na lekarstwo - jakby Morel postanowił robić wszystko, oprócz tego, co z największą ochotą robi większość innych firm głośnikowych.

Może powody takiej polityki wynikają z jakiejś wizji i własnych prognoz rozwoju rynku (na razie jednak klasyczne kolumny trzymają się mocno), może są powiązane z aktywnością w roli dostawcy samych głośników, a może Morel w ogóle nie ma determinacji, aby zostać tutaj ważnym graczem.

Fat Lady i Sopran mają pełnić rolę flagowców wzmacniających prestiż marki, ale tworzenie poważnej, kompletnej oferty - to jeszcze trudniejsze zadanie... Dlatego nie obiecujemy, że test kolumn Morel Solan Floorstanding v2 jest początkiem wielkiej fali testów Morela, bo wybór jest naprawdę niewielki.

Poza wspomnianymi flagowcami, Fat Lady i Sopran, mamy jeszcze małe grupy modeli pod nazwami Octave i Solan. W każdej z nich znajdziemy konstrukcję wolnostojącą, podstawkową i centralną. Ich pełne nazwy wszystko wyjaśniają - Solan Floorstanding, Solan Bookshelf, Solan Centre; w serii Solan jest jeszcze subwoofer - PMS10 Subwoofer.

Wylot bas-refleksu umieszczono tak nisko, jak było to możliwe, przesuwając powyżej nawet gniazdo przyłączeniowe. Mimo takiej konfiguracji, kolumny nie emitują potężnego basu i mogą być ustawione blisko ściany.

Wylot bas-refleksu umieszczono tak nisko, jak było to możliwe, przesuwając powyżej nawet gniazdo przyłączeniowe. Mimo takiej konfiguracji, kolumny nie emitują potężnego basu i mogą być ustawione blisko ściany.

Morel Solan Floorstanding v2 - głośniki

Konstrukcja podstawkowa to jeszcze dość typowy układ dwudrożny, z 15-cm nisko-średniotonowym i 25-mm kopułką wysokotonową, w obudowie bas-refleks (wylot z tyłu), natomiast konstrukcja wolnostojąca jest rozwinięciem podstawkowej - poprzez dodanie sekcji niskotonowej, opartej na 18-cm głośniku.

W związku ze zmianą roli odgrywanej przez 15-tkę, wprowadzono filtrowanie odpowiednie dla głośnika średniotonowego, ale pozostawiono otwór i tunel wyprowadzony z jego komory (taki sam, jak w konstrukcji podstawkowej).

Częstotliwość podziału między sekcją niskotonową a średniotonową jest niska (150 Hz), chociaż właściwa dla konfiguracji z niskotonowym odsuniętym od średniotonowego, jednak skoro zbocza mają tutaj nachylenie 18 dB/okt. (według danych producenta), to skuteczność działania bas-refleksu z komory średniotonowego ostatecznie będzie śladowa. Takie rozwiązanie praktykuje kilka firm.

Głównym źródłem ciśnienia w zakresie najniższych częstotliwości będzie system bas-refleks głośnika niskotonowego, również wyprowadzony z tyłu, na samym dole obudowy - nawet pod gniazdem przyłączeniowym.

Głośnik niskotonowy na bocznej ściance nie jest żadną sensacją, chociaż pomysł ten nie rozwija się bujnie w pracach innych firm, tutaj prawdopodobnie jest związany z "pragmatyką" i zamiarem wykorzystania elementów konstrukcji podstawkowej (w obrębie sekcji średnio-wysokotonowej pojawia się dodatkowy panel, który obejmuje cały front modelu Solan Bookshelf), a więc utrzymania jej określonej, umiarkowanej szerokości (18 cm).

Najbardziej wyrafinowany fragment konstrukcji Solana - trzeba go oglądać pod lupą - perforowana osłonka przed tekstylną kopułką, pełniąca bardziej rolę soczewki akustycznej.

Najbardziej wyrafinowany fragment konstrukcji Solana - trzeba go oglądać pod lupą - perforowana osłonka przed tekstylną kopułką, pełniąca bardziej rolę soczewki akustycznej.

Redukcja wytłumienia

Bardziej ekscytująco wygląda to, czego... nie widać, ale co zapowiada producent - otóż najważniejszą cechą obudów wszystkich Solanów jest całkowity brak wytłumienia. Redukcja wytłumienia występuje w konstrukcjach innych producentów (chociaż bardzo rzadko jest to jego kompletna eliminacja), co służy zwykle uzyskaniu jak najefektywniejszego działania układu rezonansowego bas-refleks.

Zwykle ilość i rozłożenie wytłumienia jest wynikiem kompromisu między takim właśnie argumentem a koniecznością tłumienia fal stojących i wibracji ścianek. Morel podchodzi do tego tematu wyjątkowo i brawurowo - wprost deklaruje, że w obudowie nie ma żadnego wytłumienia, aby "obudowa mogła wibrować w ściśle kontrolowany sposób, synchroniczny z promieniowaniem głośników (...) energia ta jest częścią reprodukowanego dźwięku (...) całkowite promieniowanie jest uwzględnione w działaniu zwrotnicy, a w rezultacie brzmienie jest kompletnie transparentne".

Fantastyczne. Jednak w obudowie kolumn Morel Solan Floorstanding v2 znajduje się pionowa przegroda ze specjalnymi otworami zaprojektowanymi pod kątem tłumienia fal stojących. Jak wskazują próby odsłuchowe, obudowa bez wytłumienia gra jednak w spodziewany sposób - żywo, dynamicznie, ale daleko od transparentności.

W sumie to trochę zaskakujące, że tak renomowana i okrzepła firma decyduje się na tak kontrowersyjne rozwiązanie - jakby sprawę wziął w swoje ręce pełen pasji i świeżych pomysłów, ale jeszcze mało doświadczony konstruktor. Może to jednak dobry pomysł na wyróżnienie się i "zaistnienie".

15-cm głośnik średniotonowy udało się odsłonić (zdjąć jego indywidualną, metalową maskownicę - wtedy jednak okazało się, że nakładka przeciwpyłowa nie ma średnicy 75 mm, ale około 50 mm.

15-cm głośnik średniotonowy udało się odsłonić (zdjąć jego indywidualną, metalową maskownicę - wtedy jednak okazało się, że nakładka przeciwpyłowa nie ma średnicy 75 mm, ale około 50 mm.

Membrany

Membrany niskotonowego i średniotonowego wykonano z powlekanej celulozy, wzmacniając je dużymi (według danych producenta, odpowiednio: 10 cm i 7,5 cm) nakładkami przeciwpyłowymi; prawdopodobnie nie mamy jednak do czynienia z tak dużymi cewkami, a tylko z elementami doklejonymi do stożków prowadzonych przez mniejsze cewki.

Membrany trudno obejrzeć, a tym bardziej wykręcić głośniki, bowiem zasłonięto je indywidualnymi, metalowymi grilami, których użytkownik najwyraźniej nie ma powinien zdejmować. Zakryto nawet tekstylną kopułkę wysokotonową - w tym przypadku specjalnym grilem o firmowej nazwie "Lotus". W tej sytuacji nie ma już maskownic obejmujących całe ścianki lub sekcje głośnikowe.

Obudowę kolymn Morel Solan Floorstanding v2 wykończono (prawie) w całości folią winylową, białą lub czarną (w teście), z rysunkiem imitującym drewno. Plastikowy panel w obszarze sekcji średnio-wysokotonowej nie prezentuje się zbyt dostojnie, ale odrobiny elegancji dodaje symboliczny cokół - w rzeczywistości aluminiowa ramka o grubości 9 mm, przykręcona do dolnej ścianki.

18-cm głośnik niskotonowy obronił się przed bliższymi oględzinami, jego grill wprawiony jest solidnie i nieustępliwie.

18-cm głośnik niskotonowy obronił się przed bliższymi oględzinami, jego grill wprawiony jest solidnie i nieustępliwie.

Specyfikacja techniczna

MOREL Solan Floorstanding v2
Moc wzmacniacza [W] 140
Wymiary [cm] 95 x 18 x29
Typ obudowy br-t
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 85
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys. 2. Morel Solan Floorstanding v2 - charakterystyka przetwarzania w całym pasmie akustycznym, na różnych osiach.
Rys. 2. Morel Solan Floorstanding v2 - charakterystyka przetwarzania w całym pasmie akustycznym, na różnych osiach.
Morel SOLAN FLOORSTANDING v2

Producent lojalnie uprzedza, że mamy do czynienia z konstrukcją 4-omową, co samo w sobie nie wywołuje jeszcze obaw; trzeba by się przecież bać większości obecnie produkowanych kolumn. Czteroomowa impedancja znamionowa może jednak oznaczać dość różne konkretne sytuacje, podchodzące pod taką ogólną klasyfikację.

W tym przypadku sytuacja jest trudniejsza, bowiem minimalna wartość modułu impedancji spada do 2,5 oma, mniej-więcej na tym poziomie utrzymuje się w zakresie 100–250 Hz. Formalnie zmusza to nawet do ustalenia impedancji znamionowej jako 3 omy...

Na dodatek czułość jest niska (zwłaszcza przy tak niskiej impedancji, "ciągnącej" prąd i moc) – 85 dB, tym razem nie uciekniemy od wniosku, że Solan Floorstanding to trudne obciążenie, wymagające mocnego wzmacniacza, raczej ryzykowne dla amplitunerów AV (chociaż w serii Solan jest cały zestaw wielokanałowy).

Składając charakterystykę przetwarzania z pomiarów mls (powyżej 250 Hz) i pomiaru w polu bliskim (poniżej), nie udało się uzyskać płynnego przejścia przez tę częstotliwość, ale nie musi to być obraz realnej sytuacji w miejscu odsłuchowym. Przy konstrukcjach z sekcją niskotonową na bocznej ściance, w połączeniu z "hybrydową" metodą pomiaru charakterystyki, często występują tego typu problemy, wynikające z powstania przesunięć fazowych.

Abstrahując więc od tego efektu, charakterystyka jest dobrze zrównoważona, z gładkim połączeniem przy drugiej częstotliwości podziału, szerokim i stabilnym rozpraszaniem, delikatnym wzmocnieniem w najwyższej oktawie i wyraźnie widoczną, ale prawdopodobnie mało dokuczliwą, bo wąskopasmową zapadłością przy 1,3 kHz - to albo "wewnętrzny" rezonans samego głośnika nisko-średniotonowego, albo rezonans jego komory (niewytłumionej). Spadek -6 dB w zakresie niskich częstotliwości pojawia się przy ok. 40 Hz.

MOREL testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu