TAGA HARMONY
HTA-2000B V.2

Taga Hormony przeradza się z lokalnego producenta głównie niskobudżetowych kolumn w ważnego gracza o znaczeniu międzynarodowym. Pojawia się regularnie na monachijskim high-endzie, a stamtąd prowadzi dalsze podboje. Taga Harmony coraz częściej proponuje zarówno zespoły głośnikowe, jak i elektronikę z wyższych pułapów cenowych. Nie po raz pierwszy testujemy wzmacniacz Taga Harmony, ale będzie to model najdroższy z dotychczas opisanych, a jednocześnie najlepszy w całej ofercie. Końcówka symbolu wskazuje, że jest to druga wersja konstrukcji sprzed kilku lat. Prezentuje się podobnie, ale producent zapowiada poważne zmiany - zarówno w funkcjonowaniu, jak i w parametrach.

Nasza ocena
Wykonanie
Dużą i ciężka obudowa z ambitnym układem hybrydowym, lampami kusi przez okienko we froncie.
Funkcjonalność
Bogata i z rodzynkami. Wśród kilku wejść liniowych również gramofonowe, w dodatku MM/MC. Para cyfrowych - optyczne i USB; to drugie aż do 32/384. Wyjście słuchawkowe. Uniwersalny Bluetooth dla "imprezowych" grajków.
Laboratorium
Moc znamionowa ustalona przy 1% THD+N (2 x 78 W/8 Ω, 2 x 144 W/4 Ω) nie oddaje potencjału końcówek mocy, bo ogranicza ją wzrost zniekształceń sekcji przedwzmacniacza. Wysoki THD+N, prawdopodobnie również z powodu lampowego preampu.
Brzmienie
Ciepłe, obszerne, barwne, żywe, bliskie. Bas łatwo się rozwija, średnica puszcza soki, góra pobłyskuje. Efektowne i przyjemne.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Obudowa i wygląd nie mieszczą się w kanonie mody na małe i minimalistyczne formy. Skrzynka jest duża i ciężka, ale Taga zadbała o oryginalność w ramach klasycznego Hi-Fi. Obrysy górnej i dolnej płyty są wyraźnie powiększone i niczym klamry spinają środkową, główną sekcję, a boczne ścianki stroszą potężne radiatory. Wzmacniacz stoi na dość wysokich nóżkach.

We froncie wycięto okno, przez które możemy zajrzeć do środka - dostrzeżemy tam lampy, a dla większego efektu wnętrze tego "przedziału" wyposażono w chromowane ekrany. Taga Harmony HTA-2000B V.2 to wzmacniacz hybrydowy, lampy pracują w sekcji przedwzmacniacza. Pod względem wyposażenia w wejścia HTA-2000B V.2 to wzmacniacz nowoczesny, ale sferę obsługi przygotowano dość tradycyjnie. Oznacza to wygodny układ z dwoma pokrętłami - regulacji głośności i wyboru źródeł.

Aktywne wejścia wskazują diody w dolnej części frontu. Tam ulokowano też dwa kolejne, już mniejsze pokrętła regulacji tonów niskich i wysokich; ponadto jest filtr loudness oraz odłączający wszelkie korekcje system Direct. Taga Harmony HTA-2000B V.2 ma również wyjście słuchawkowe. Pokrętło wzmocnienia jest bezpośrednio połączone z klasycznym, analogowym potencjometrem.

Czytaj również: Czy 50-watowym wzmacniaczem można uszkodzić 200-watowe kolumny?

Za wycięciem we froncie widać komorę lamp w sekcji przedwzmacniacza.

Za wycięciem we froncie widać komorę lamp w sekcji przedwzmacniacza.

Taga Harmony HTA-2000B V.2 - złącza

Mimo że na tylnej ściance jest sporo miejsca, zaciski głośnikowe są pojedyncze, ale co najważniejsze - wygodne. Efektowniejsze są zakręcane, złocone gniazda RCA. Do dyspozycji są dwa analogowe wejścia liniowe i jedno gramofonowe. Znakomita wiadomość jest taka, że podłączymy do niego zarówno urządzenia z wkładką MM, jak i MC (wybieramy małym przełącznikiem). Jest też wyjście z przedwzmacniacza.

Wejście USB ulokowano z lewej strony, pod gniazdami analogowymi, a wejście optyczne po przeciwnej, w prawym górnym rogu - jakby to były zupełnie niezależne sekcje (choć ich dublowanie nie miałoby przecież sensu).

Układ gniazd jest trochę nietypowy, zwłaszcza w ramach sekcji cyfrowej – z jednej strony znajduje się USB, a z drugiej wejście optyczne.

Układ gniazd jest trochę nietypowy, zwłaszcza w ramach sekcji cyfrowej – z jednej strony znajduje się USB, a z drugiej wejście optyczne.

Wejścia obsługuje układ, pozwalający na konwersję sygnałów PCM o rozdzielczości 32 bit/384 kHz włącznie - to dwukanałowy scalak Burr Brown PCM5100, ostatnio często wykorzystywany przez producentów amplitunerów AV.

W tej wersji (są jeszcze odmiany PCM5101 i PCM5102) dynamika układu to jednak raczej przeciętne 100 dB. Wzmacniacz ma także układ Bluetooth (v4.0 ze wsparciem kodowania aptX) z pokaźną anteną.

Czytaj również: Na czym polega bi-amping i jakie są jego warianty?

 Taga zadbała o potrzeby użytkowników słuchawek, i to tradycyjnie – za pomocą 6,3-mm gniazda, tzw. dużego jacka.

Taga zadbała o potrzeby użytkowników słuchawek, i to tradycyjnie – za pomocą 6,3-mm gniazda, tzw. dużego jacka.

Taga Harmony HTA200B V.2 - wnętrze

Wnętrze wzmacniacza Taga Harmony HTA200B V.2 zaprojektowano w sposób przemyślany i oryginalny, realizując koncepcję wzmacniacza hybrydowego. Trzeba wyjść poza najpopularniejsze schematy, a dodatkowo chcąc pochwalić się nią klientowi (oraz pozwolić mu chwalić się swoim nabytkiem przed innymi), czyli wyeksponować lampy, projektant musi się szczególnie postarać. W tylnej części zainstalowano duży transformator toroidalny osadzony w okrągłym ekranie.

Końcówki mocy znajdują się po obydwu stronach, tamże ulokowano radiatory, a w każdym kanale pracują dwie pary (Toshiba 2SA1943 / 2SC5200) tranzystorów bipolarnych.

Przedwzmacniacz przeniesiono do przodu, aby można było pooglądać lampy przez wycięcie w przedniej ściance.

Przedwzmacniacz przeniesiono do przodu, aby można było pooglądać lampy przez wycięcie w przedniej ściance.

Przygotowano pionowe płyty ekranujące poszczególne sekcje, ekrany założono także na przełączniki wejść. Do regulacji głośności służy potencjometr Alps, znajdujący się przy przedniej ściance.

W pobliżu pracują dwa stopnie wzmocnienia, na lampach typu 12AX7 (podwójne triody, odpowiednik lampy ECC83) oraz dwóch 12AU7 (także podwójna trioda). To popularne lampy, a ich zastosowanie pozwala na łatwe modyfikacje.

Chociaż ścieżka sygnału nie jest najkrótsza, to wynika właśnie z pomysłu przysunięcia lamp, a więc i całego przedwzmacniacza, w pobliże przedniej ścianki.

Czytaj również: Dlaczego nie można podłączać kolumn 4-omowych do wzmacniaczy 8-omowych?

Burr Brown PCM5100 zamienia sygnały cyfrowe na analogowe.

Burr Brown PCM5100 zamienia sygnały cyfrowe na analogowe.

Odsłuch

Lampy w takiej czy innej konfiguracji są stosowane w każdym wzmacniaczu Taga Harmony i nie są tam tylko na pokaz (chociaż "pokaz" też jest ważny). Wykorzystane w pełni, służą ustaleniu brzmienia o specjalnych walorach, a nie tylko neutralnego i zrównoważonego, do czego przecież wystarczą tranzystory.

Producent wie, czego chce, i wie, czego chcą klienci, więc deklaruje, że HTA-200B dostarczy dźwięk "bardzo ciepły, liniowy i wciągający...". I nie będziemy tego ciepła długo szukać, ono znajdzie do nas drogę natychmiast. Co do liniowości, to mam już kłopot, bo skoro ciepły, to przecież już mniej neutralny.

W końcówkach mocy zastosowano dwie pary tranzystorów bipolarnych.

W końcówkach mocy zastosowano dwie pary tranzystorów bipolarnych.

To brzmienie lampowe w pełnej krasie, i chociaż pod tym pojęciem mogą występować bardzo różne jego odmiany, to trudno byłoby uzyskać podobne efekty bez lamp. Audiofile szukają czasami cech bardzo konkretnych (wtedy jednak lepiej skupić się na starannym wyborze kolumn...) albo w ogólniejszym zarysie - więc dla mających ochotę pójść w tym kierunku Taga przygotowała specyfikę i klimat, którym można by obdarować nawet kilka zbyt "nijakich" wzmacniaczy.

Taga Harmony HTA-200B to "tyko" wzmacniacz hybrydowy, ale lampy są w tym brzmieniu na wierzchu. Jest jednak też coś, czego we wzmacniaczach całkowicie lampowych często brakuje - moc. I dopiero połączenie jednego z drugim stanowi o wyjątkowości HTA-200B. Moc będzie z wami i lampowe ciepło też.

Taga Harmony napina muskuły i jest jednocześnie pełna słodyczy. Dźwięk jest bliski, obfity, rozkołysany, ale wcale nie jednoznacznie miękki, na pewno nie w całym pasmie i nie przy każdym dźwięku.

Wewnętrzne wieńce nie tylko wzmacniają obudowę, ale pełnią też rolę ekranów.

Wewnętrzne wieńce nie tylko wzmacniają obudowę, ale pełnią też rolę ekranów.

Wspomniane "ciepło" jest umowne - to raczej ożywienie, które można tak kojarzyć, ale bardziej zróżnicowane, ekspresyjne. Bez mdłego, monotonnego lukrowania, ale zawsze z jakimiś dodatkami, dobarwieniem, na basie trochę podlany sosem, na górze błyszczący. Niskie tony są obszerne, mięsiste i nie gasną przy skokach dynamiki - TA-2000B V.2 potrafiuderzyć potężnie, chociaż nie zawsze piorunująco szybko.

HTA-2000B V.2 nie jest dosłownie bardzo rozdzielczy, jednak pozostaje przekonująco selektywny - przynajmniej ważniejsze dźwięki zdecydowanie wyodrębnia, uplastycznia, a tym samym cały obraz nabiera soczystości. Pierwszy plan jest mocny i stabilny, wgląd w dalsze nie tak wyraźny, ale wybrzmienia naturalnie "rozpływają się" w tle.

Parametry
TAGA HARMONY HTA-2000B V.2
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 78
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 144
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,29
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 78
Dynamika [dB] 97
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 59
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Taga Harmony HTA-2000B V.2

W naszych pomiarach moc wyjściową wzmacniaczy wyznaczamy dla THD+N = 1%. W przypadku HTA-2000B V.2 sytuacja jest nietypowa. Wartość 1% THD+N nie pojawia się bowiem w zakresie typowego przesterowania końcówek mocy (lawinowego wzrostu zniekształceń), ale w zakresie wciąż łagodniejszego ich wzrostu, spowodowanego najprawdopodobniej wpływem przedwzmacniacza lampowego.

Trzymamy się jednak reguły 1% i w tym punkcie moc wyjściowa to 78 W przy 8 Ω, zarówno przy jednym, jak i dwóch kanałach wysterowanych. Producent zadeklarował przy takiej impedancji moc znacznie większą – aż 2 x 150 W – i być może taki jest potencjał samych końcówek mocy, ale całe urządzenie nie pozwala na uznanie takiej wartości.

Producent nie obiecuje, że przy 4 Ω HTA-2000B V.2 podwoi moc, ale my obserwujemy to w naszych pomiarach, dostając 144 W (i 2 x 144 W), co i tym razem nie musi oznaczać końca wydajności końcówek, tylko wynika z pracy przedwzmacniacza, podnoszącego poziom THD+N.

Za wysoki poziom szumów również odpowiadają lampy w stopniu wejściowym, więc przy S/N wynoszącym 78 dB, dynamice nie udaje się dotrzeć do 100 dB. W pomiarze charakterystyki przenoszenia (rys.1) HTA- -2000B V.2 prezentuje się już bardzo dobrze, przy 10 Hz nie mamy żadnego spadku, a przy 100 kHz – tylko ok. 1,5 dB. Poziom przy 4 Ω jest w całym pasmie nieco niższy (ok. -0,3 dB), ale charakterystyka jest podobna.

Rys. 2. pokazuje obraz "odmalowany" harmonicznymi. HTA-2000B nie pożałował. Liderem jest druga, która sięga aż -48 dB, dalej dominują nieparzyste – trzecia zatrzymuje się przy -63 dB, piąta przy -70 dB, siódma przy -75 dB, dziewiąta przy -81 dB... poniżej granicy -90 dB schodzi dopiero jedenasta.

Z uwagi na wysoki poziom harmonicznych, jak i szumu, THD+N też jest wysokie w całym zakresie mocy. Na rys. 3. widać też wspomniany na początku, nietypowy kształt charakterystyk, odpowiadający bardziej zachowaniu wzmacniacza lampowego.

TAGA HARMONY testy
ROGUE AUDIO Pharaoh
Pharaoh

Amerykańska firma Rogue Audio specjalizuje się we wzmacniaczach, oferując je w najróżniejszych odmianach. Zintegrowane, dzielone, stereofoniczne i monofoniczne (końcówki mocy), słuchawkowe, gramofonowe (phono-stage). To jeszcze nic wyjątkowego, firm o podobnym profilu jest wiele. To, co w Rogue Audio jest najbardziej charakterystyczne, to łączenie końcówek mocy w klasie D z lampowymi przedwzmacniaczami.

Edge A
CAMBRIDGE AUDIO
Edge A
Wzmacniacze stereo

W zeszłym roku Cambridge Audio celebrowało swoje 50. urodziny i z tej okazji zaprezentowano nową, high-endową serię Edge. Było to wydarzenie szczególne, bowiem historia CA była pisana do tej pory głównie urządzeniami w umiarkowanych cenach. Nazwa serii upamiętnia pierwszego projektanta firmy - Gordona Edge'a. W jej skład wchodzi wzmacniacz zintegrowany Edge A, końcówka mocy Edge W oraz odtwarzacz strumieniowy Edge NQ.

A5.2
AVM
A5.2
Wzmacniacze stereo

AVM jest stuprocentowo niemiecki. Każdy model jest tam projektowany, każdy egzemplarz jest tam składany. Wybrany do tego testu A5.2 jest jednym z trzech wzmacniaczy zintegrowanych AVM-a. W ofercie są też końcówki mocy i przedwzmacniacze, odtwarzacze strumieniowe, CD, systemy all-in-one, od niedawna gramofony (plus dedykowany im przedwzmacniacz korekcyjny), a nawet zespoły głośnikowe. Można więc złożyć cały system.

Live Sound & Installation listopad 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta listopad 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista listopad 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio grudzień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu