Pianista Robert Glasper wydaje się być jakby dokumentującym współczesną scenę muzyków i wokalistów amerykańskich, najczęściej czarnych. Doceniło to jury, przyznając Grammy poprzedniemu albumowi "Black Radio".
Wraz z Derrickiem Hodgem (bas), Markiem Colenburgiem (perkusja) i Caseyem Benjaminem (saksofon i vocoder) Robert Glasper zasiada przy fortepianie akustycznym lub elektrycznym. Muzycy ci kreują jazzowe tło pełne kanciastego swingu jako baza dla prezentacji kilkunastu przedstawicieli młodego pokolenia.
Część gości ma mocny głos i umiejętność artystycznego śpiewu, część oddziałuje głównie ekspresją, część już tylko trickami. Przedstawiciele sceny rapowej, hiphopowej, soulowej czy rhythm`n`bluesowej wizytują studio, zostawiając swój ślad; nawet jeśli udało im się we własnym utworze wytworzyć pewien klimat, to kolejny gość lansuje najczęściej coś będącego w zupełnym kontraście do estetyki przyjętej przez poprzednika.
Okazuje się jednak, że w tym istnym kalejdoskopie nastrojów i form jest metoda, bowiem jak w lustrze odbija się tu różnorodność form uprawianych przez takie postacie, jak przykładowo: Jill Scott, Brandy, Snoop Dogg, Lalah Hathaway, Anthony Hamilton czy Norah Jones, tu zunifikowanych przez jazzujący podkład.
Cezary Gumiński
BLUE NOTE / UNIVERSAL