TRIANGLE
Meteor 0.5

Wraz z ostatnim subwooferem tego testu nie spotykamy jeszcze większych zestawów regulacji i generalnie  bardziej skomplikowanej konstrukcji. Wręcz przeciwnie - jest ona pod pewnym względem najbardziej  konwencjonalna, co ostatecznie wyróżnia Meteora 0.5 na tle całej konkurencji -tylko subwoofer Triangle  bazuje na obudowie bas-refleks.

Nasza ocena

Wykonanie
Uniwersalna forma, modne i staranne wykończenie, solidny głośnik i mocny wzmacniacz – wszystko na swoim miejscu.
Laboratorium
Zdalne i bezprzewodowe sterowanie – wyjątkowa wygoda ustawienia, podłączenia i obsługi. Podstawowe regulacje, wejścia RCA i głośnikowe.
Brzmienie
Dolna częstotliwość graniczna nie leży w zakresie ultrasonicznym, ale 28 Hz to i tak bardzo dobrze. Rekordowy w tym teście poziom maksymalny – 123 dB.
Artykuł pochodzi z Audio

Francuskie firmy, w tym Triangle, słyną z brzmienia dynamicznego, którego ważnym składnikiem jest bas. Jego słabość to ostatnia rzecz, jaką można im zarzucić. A mocny subwoofer to dla basowych możliwości w  kinie domowym rzecz zasadnicza. Stąd dziwne jest, że w rozbudowanej i logicznie uporządkowanej ofercie  Triangle, subwoofery traktowane są po macoszemu.

Subwoofer Triangle Meteor 0.5 pokazywany jest w prospekcie producenta wraz z parą podstawkowych Trio - do nich,  jak również do Duetto z serii Magellan, Triangle Meteor 0.5 wydaje się optymalny; da radę jeszcze w towarzystwie kolumn serii Esprit, jakoś wyrobi się obok Quartetów z serii Genese, ale już nie przy większych Lyrrach czy jakichkolwiek wolnostojących konstrukcjach serii Magellan. Jeżeli firma chce konsekwentnie lokować wszystkie subwoofery w serii Meteor, to powinna uzupełnić ją o  większą, najbardziej luksusową konstrukcję.

Powyższe uwagi nie są najmniejszą krytyką testowanego modelu. Tym bardziej że wskazana grupa głośników,  z którą może współpracować, jest całkiem liczna, a wcale nie wyczerpuje tematu - dzięki swojej  wzorniczej niezależności, umiarkowanym rozmiarom, prostej formie bez żadnych charakterystycznych  dodatków, ale modnemu lakierowaniu na "piano black", Triangle Meteor 0.5 jest pod względem estetycznym  bardzo uniwersalny i zdolny do współpracy z kolumnami innych firm.

W trybie testowym

Okrągła maskownica to dobry pomysł, czyni wygląd ciekawszym, a jednocześnie pozostawia zupełnie  neutralnym. Tylko logo na froncie jest z natury rzeczy firmowe, ale i ono nie jest nachalne, nawet gdy  zaświeci się w nim mała dioda LED.

W opisie producenta ma ona zmieniać kolor w zależności od trybu  pracy - czerwony przy stand-by, pomarańczowy przy transmisji bezprzewodowej, zielony przy transmisji  przewodowej. A w naszym teście świeciła na niebiesko… Być może urządzenie ma ukryty tryb "testowy",  uruchamiany automatycznie w obecności testujących.

Zestaw regulacji nie jest rozbudowany i nie wymaga długiego szkolenia, jak w przypadku innych, (za) bardzo ambitnych konstrukcji. Wzmocnienie i częstotliwość filtrowania przestraja się płynnie (funkcje  te dostępne są i na panelu wzmacniacza, i na pilocie), fazę skokowo (0-180°). Wejścia w pełnym składzie  - głośnikowe i RCA, a te drugie niezależne dla stereo i dla kanału LFE (tam dostarczony sygnał nie  będzie filtrowany przez subwoofer).

Pełny zestaw terminali w standardzie głośnikowym - stereofoniczne wejścia i wyjścia - może wydawać się  trochę staroświecki, jest jednak bardzo praktyczny.

Wyjścia głośnikowe odsyłają sygnał bez żadnej ingerencji, co pozwala poprowadzić tylko jeden komplet przewodów do subwoofera, a dopiero stąd rozejść  się do głośników głównych, co w niektórych instalacjach może być znacznie wygodniejsze, niż prowadzenie  niezależnego okablowania ze wzmacniacza.

Triangle Meteor 0.5 kusi jednak przede wszystkim zdalnym sterowaniem i  bezprzewodowym podłączeniem do systemu, producent chwali się, że to pierwszy tak zaawansowany produkt  europejski.

Średnica kosza

Głośnik ma średnicę (kosza) 28-cm - plasuje się więc pomiędzy popularnymi kategoriami 10 i 12 cali.  Układ magnetyczny o średnicy 12 cm (nie jest to wynik wstydliwy) składa się z dwóch pierścieni, które  zapewniają też więcej miejsca długiej cewce.

Dane producenta na ten temat są niespójne - kiedy klikniemy na Triangle Meteor 0.5 w okienku "Products", to z krótkiej tabelki dowiemy się, że  zastosowano głośnik typu T28DE120c, który prezentowany we własnym okienku ma 15-cm magnes, ale z  pojedynczym pierścieniem; kiedy klikniemy w okienku "Product sheets", to za opisem, w którym ponownie  pojawia się obietnica 15 cm, zobaczymy na zdjęciu taki głośnik, jaki my zobaczyliśmy w teście.

Być może parametry obydwu wersji są bardzo podobne. Membrana reprezentuje technikę znaną z serii Genese  i Magellan - jest sandwiczem z włókna szklanego i papierowego "plastra miodu", nigdzie jednak nie  osiąga takiej średnicy jak w subwooferze Triangle Meteor 0.5, kończąc na 7 calach w Genese i 8 calach w Magellanach.

Być może przygotowanie jeszcze większego głośnika niż 11-calowy jest warunkiem zaprojektowania subwoofera odpowiednio potężnego dla serii Magellan. Prawdę mówiąc, widziałem już prototyp tego urządzenia podczas wizyty w Triangle jesienią zeszłego roku, ale niedługo potem fabryka  poszła z dymem.

Specyfikacja techniczna

TRIANGLE Meteor 0.5
Dolna częstotliwość graniczna 28
Górna częstotliwość graniczna 70-150
Wymiary 43 X 38 X 42
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Triangle METEOR 0.5

Triangle Meteor 0.5 to konstrukcja bas-refleks; ok. 40-litrowa obudowa strojona jest za pomocą tunelu o średnicy 6 cm i długości 20 cm - co ustaliło częstotliwość rezonansową przy 30 Hz. To ważne, bo ma swój bezpośredni wpływ na pasmo przenoszenia. 30 Hz przy objętości 40 litrów i głośniku 10-calowym to w gruncie rzeczy całkiem niskie strojenie, które w przypadku tej wielkości kolumn biernych, pełnopasmowych, prowadzi zwykle do bardzo satysfakcjonującego przetwarzania niskich częstotliwości. Subwoofery są jednak urządzeniami wyspecjalizowanymi do przetwarzania tylko najniższych tonów i stąd też wymagania w tym zakresie są oczywiście większe.

Strojenie do 30 Hz powoduje konieczność zastosowania filtrowania subsonicznego zaraz poniżej tej częstotliwości; nie jest możliwe efektywne i byłoby też niebezpieczne dla głośnika korygowanie charakterystyki "w górę" w celu obniżania częstotliwości granicznej, na co do pewnego stopnia mogą sobie pozwolić konstrukcje z obudową zamkniętą. W rezultacie: chociaż do 30 Hz charakterystyka trzyma wysoki poziom, to poniżej tej częstotliwości spadek jest bardzo szybki, zbocze dąży do nachylenia ponad 30 dB/okt., a -6 dB mamy w okolicach 28 Hz, zresztą zgodnie z deklaracjami producenta, który nie obiecuje gruszek na wierzbie.

Mówiąc mało dyplomatycznie, 28 Hz to najsłabszy wynik w tym teście, ale w gruncie rzeczy wcale nie jest to wynik słaby nawet dla subwoofera. Z pewnością z takimi możliwościami Meteor 0.5 rozszerzy pasmo przetwarzane przez wszystkie małe i średniej wielkości kolumny, a do tego zrobi to z gotowością do wejścia na bardzo wysokie poziomy głośności - jego maksymalny SPL to 123 dB, a więc rekord testu! Można powiedzieć, że "odbił sobie" i jednocześnie obronił honor wszystkich bas-refleksów. Było to możliwe właśnie dlatego, że moc wzmacniacza nie idzie w korygowanie charakterystyki, a przy częstotliwości, przy której mierzymy ten parametr (50 Hz), wciąż bardzo efektywnie pracuje układ rezonansowy obudowy.

Regulacja górnej częstotliwości granicznej jest dostępna w zakresie 70 - 150 Hz (spadek -6 dB na górnym zboczu), co ponownie wskazuje, że pod znakiem zapytania stoi tylko współpraca z bardzo dużymi kolumnami, które sugerowałyby podział niższy niż 70 Hz. Jeżeli jednak wykorzystamy wejście LFE, sposób filtrowania określi zewnętrzny procesor; wejście LFE występuje w Meteorze, podobnie jak M.A. GSW12, w wersji "pure" - sygnał tu dochodzący nie jest w ogóle filtrowany przez układy subwoofera, widać "naturalny" rezonans membrany przy 670 Hz, który oczywiście zostanie daleko poza zakresem pracy.

TRIANGLE testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu