Następne konstrukcje do tego testu dostarczyły firmy mniejsze i większe, znane na całym świecie lepiej lub gorzej, ale na naszym podwórku wszystkie one ustępują popularnością firmie Dali. Możną ją zmierzyć choćby częstością występowania w testach, nie tylko w AUDIO, lecz we wszystkich polskich magazynach specjalistycznych, drukowanych i internetowych, czy też w dyskusjach na forach.
Duński producent zdobył mocną pozycję szturmem już ponad ćwierć wieku temu, będąc jedną z pierwszych "zachodnich" marek na wygłodzonym wówczas polskim rynku. Wtedy była to firma młodziutka, słabo rozpoznawana nawet w Europie, dzisiaj jest graczem globalnym, zdobywcą wielu nagród EISA, więc mając w Polsce mocnego dystrybutora (chociaż nie pierwszego...), ani trochę nie traci na znaczeniu.
Sama pracuje na sukces zarówno systematycznymi wymianami konwencjonalnych, pasywnych konstrukcji, które składają się na kilka serii (od niskobudżetowych po hi-endowe), jak też nowymi koncepcjami – głośnikami aktywnymi (dużymi i małymi), instalacyjnymi, soundbarami, a od niedawna również słuchawkami. Oferta jest bardziej niż kompletna.
Czytaj również: Czy obudowa kolumny jest potrzebna po to, aby działać jako pudło rezonansowe?
Dali i seria Oberon
Seria Oberon jest najnowszą rodziną zespołów głośnikowych klasycznych w formie i treści, oczywiście z kilkoma firmowymi rysami indywidualnymi, jak i zmianami względem serii Zensor, którą zastępuje. W całej hierarchii to seria druga od dołu (jeszcze tańsza jest seria Spektor), a czwarta od góry. Nie ma więc tutaj najbardziej zaawansowanych rozwiązań, które występują w droższych Opticonach, Rubiconach i Epiconach.
Ale właśnie dzięki swojej "świeżości" Oberony zostały już wyposażone w odrobinę techniki SMC, która od kilku lat jest przez producenta najmocniej podkreślana w kontekście redukcji zniekształceń i powoli "schodzi" do coraz tańszych serii, poczynając od referencyjnych Epiconów. W Zensorach SMC jeszcze nie było.
I to właśnie SMC jest tym, co usłyszymy, a czego nie zobaczymy. SMC - skrót od "Soft Magnetic Compound" - to materiał przewodzący strumień magnetyczny, ale nieprzewodzący prądu elektrycznego.
Indukowanie się prądu w elementach układu magnetycznego, wykonanych ze stopów żelaza (na skutek przepływu prądu zmiennego w cewce drgającej), zaburza samo pole magnetyczne, a to powoduje zniekształcenia.
Eliminacja tego zjawiska jest więc korzystna i prowadzona za pomocą SMC, w różnych konstrukcjach Dali, ale w różnym stopniu – od użycia go tylko w najważniejszych, kluczowych elementach (serie Oberon i Opticon), po wykonanie wszystkich możliwych części (Epicon), z jeszcze odrębnym rozwiązaniem "pośrednim" w serii Rubicon.
Membrany i głośniki
Membrany są pulpą celulozową z domieszką włókna drzewnego i... barwnika. Kiedyś membrany w tańszych seriach były z "czystej" celulozy, ale i one były barwione na brązowo; teraz wszystkie mają dodatek włókna drzewnego (widać je w postaci jasnych "drzazg") i producent nie wspomina, aby w droższych seriach były jakkolwiek inne i lepsze.
W zwyczaju Dali są proste oznaczenia modeli: nazwa serii i jedna cyfra, w której zakodowana jest średnica zastosowanych głośników nisko-średniotnowych/niskotonowych, a w ślad za tym – wielkość całej konstrukcji.
Czytaj również: Czy 50-watowym wzmacniaczem można uszkodzić 200-watowe kolumny?
Najpopularniejsze były i są "szóstki", czyli konstrukcje z 17–18-cm nisko-średniotonowymi. Jak to, przecież 6 cali to tylko 15,4 cm... Ale może chodzić o średnicę membrany z zawieszeniem, a nie o średnicę całego kosza. Takie rozbieżności często rodzą nieporozumienia przy porównywaniu głośników wedle opisów samych producentów, stosujących różne metody określania kalibru głośników, nie zostały one unormowane.
Najczęściej stosowane przetworniki nisko-średniotonowe, również przez innych producentów, mają średnicę 17–18 cm. Jednak w serii Oberon, a wcześniej już w serii Zensor, w ogóle zrezygnowano z tego rozmiaru, przygotowano przetworniki nieco mniejsze (15-cm) i większe (19-cm).
Zastosowanie pierwszych dało modele Zensor/Oberon 5, a drugich – Zensor/Oberon 7. Jeden centymetr różnicy... w porównaniu ze standardowymi 18-kami niczego nie przesądza, natomiast w odniesieniu do 15-ek z Oberonów 5 to już sporo.
Dali Oberon 7, chociaż jest największym modelem swojej serii, w tym towarzystwie nie robi wrażenia swoją posturą, jest zresztą konstrukcją przeciętnej wielkości również w skali bezwzględnej.
W tym segmencie Dali postawiło na umiarkowane "kubatury", idąc najwyraźniej za potrzebami większej części klientów, jak też opłacalnością – wybór sprowadza się do dwóch kolumn wolnostojących (mniejszy to Oberon 5), dwóch podstawkowych (Oberon 3 i Oberon 1), do czego dołożono mały naścienny Oberon On-Wall i centralny Oberon Vokal.
Dali Oberon 7 - układ akustyczny i elektroakustyczny
Układ akustyczny i elektroakustyczny jest bardzo prosty. Obydwie 19-ki pracują we wspólnej komorze, w systemie bas-refl eks, z jednym tunelem wyprowadzonym z tyłu. Średnica 7-cm z wyprofilowaniem wylotu aż do 12,5 cm powinna wystarczyć, aby "obsłużyć" dwie 19-ki bez pojawiania się turbulencji nawet przy dużych amplitudach.
Czytaj również: Prąd i siła. Głośniki niskotonowe
Aby równocześnie osiągnąć odpowiednio niską częstotliwość rezonansową (obudowy), tunel ma 18 cm długości. Widzimy aranżację znaną z układów dwuipółdrożnych, ale nie po raz pierwszy okazuje się, że filtrowanie jest dwudrożne.
Obydwie 19-ki pracują w tym samym zakresie, wspólnie w całym zakresie nisko-średniotonowym, aż do częstotliwości podziału, która w takiej sytuacji powinna być niska. Według danych producenta taka jest (2,3 kHz), w jej ustaleniu pomaga mocny wysokotonowy – kopułka o średnicy 28 mm (a więc większa od standardowych 25-mm).
Kopułka jest jedwabna i w fabrycznym opakowaniu, na czas transportu, "chroniona" kawałkiem kartonika zagiętego na górnej części maskownicy. Działanie jest dokładnie przeciwne do zamierzonego... Wierzchołek kopułki wystaje przed lico frontu, więc kartonik "niechcący" go dociska.
Prawdopodobnie zabezpieczenie to przygotowano jeszcze pod kątem modeli Zensor, w których kopułka była nieco bardziej cofnięta (w głębszym wyprofilowaniu swojego frontu). Na szczęście, następnego dnia, po rozpakowaniu, okazało się, że kopułka odzyskała swój właściwy kształt. Mimo to należy chyba tę ochronę zmienić i nie narażać świeżo upieczonych właścicieli na stres i problem, który często i słusznie przeniosą na sprzedawcę.
Czytaj również: Co to jest membrana bierna i jakie pełni funkcje?
Kolumny Dali Oberon 7 nie są ani bardzo duże, ani zaskakująco ciężkie – ważą niespełna 15 kg. Ten "wynik" może trochę rozczarowywać, obudowa nie jest "pancerna", a magnesy głośników potężne, ale Dali potrafikonstruować "inteligentnie", ekonomicznie i skutecznie.
Nawet w tańszych produktach jakość może wyrażać się w niuansach, które ważą... na dźwięku; tak jest z materiałem membran, SMC w układach magnetycznych, precyzją projektu akustycznego i wykonania. I gustownymi, a niekoniecznie luksusowymi pomysłami wzorniczymi.
Dali Oberon 7 - obudowa
Standard wykończenia obudowy jest typowy dla tej klasy – folia drewnopodobna i lakierowanie frontu – ale mamy do wyboru aż cztery wersje kolorystyczne: korpus czarny lub ciemnoorzechowy z czarnym frontem, korpus biały lub jasnodębowy z białym frontem i dopasowanymi do nich maskownicami ("mountain grey" i "shadow black") dodającymi sporo elegancji.
Z maskownicą kolumn Dali Oberon 7 są jednak dwa problemy: jest mocowana na kołki, a oczekiwalibyśmy już w tej klasie i w tej generacji mocowania na magnesy, i poważnie zaburza charakterystykę. Ostatecznie trzeba ją zdjąć...
Ciekawie i jednocześnie dyskretnie wygląda cokół – to metalowy stelaż, poprawiający stabilność, a jednocześnie dodający całej sylwetce lekkości, nie ma z nim już żadnych problemów, tym bardziej, że jest fabrycznie przykręcony.
Czytaj również: Jaka jest optymalna odległość kolumn od ścian pomieszczenia?