YAMAHA
A-S1200

W połowie 2020 roku Yamaha przygotowała trzy okazałe wzmacniacze zintegrowane. Najdroższy z nich A-S3200 już testowaliśmy, "środkowy" A-S2200 musi jeszcze poczekać, a do naszej aktualnej stawki pasuje jak ulał najtańszy A-S1200. I wcale nie jest to skromniś, lecz piękna integra z wyższej półki.

Nasza ocena

Wykonanie
Wspaniały – ciężki, przemyślany, perfekcyjnie wykonany. Piękny estetycznie, mechanicznie i elektronicznie. Imponujące (i dokładne) wskaźniki wychyłowe.
Funkcjonalność
Obok wejść liniowych również wejście gramofonowe (MM i MC), wyjście słuchawkowe, uniwersalny sterownik. Dużo funkcjonalnych smaczków.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa (2 x 110 W/8 Ω, 2 x 172 W/4 Ω), niskie szumy (-87 dB), wyższe harmoniczne, bardzo szerokie pasmo przenoszenia.
Brzmienie
Uniwersalne i swobodne, do dyspozycji silny bas i odważna góra pasma, ale bez przerysowań i efekciarstwa.
Artykuł pochodzi z Audio

Yamaha A-S1200 - wzornictwo

Również tutaj uwodzić nas będą stylowe wskaźniki wychyłowe. Dawniej był to częsty element wyposażenia, a dzisiaj to luksus. Na prestiżową aparycję Yamahy A-S1200 składają się nie tylko bogate wyposażenie i "ornamentyka" frontu, ale ogólnie znakomita jakość wykonania, której gwarancją jest "Made in Japan".

Solidność poczujemy już w krzyżu, trzymając karton ze wzmacniaczem o masie brutto niemal 30 kg. Tak "ciężkiej" atrakcji nie dostarcza żaden z konkurentów.

Nie dość, że front jest gruby, to dodano jeszcze boczne panele z drewna. Yamaha A-S1200 jest dostępny w wariantach srebrnym i czarnym. Pracą wskaźników możemy zarządzać (kilka trybów, można je też całkowicie odłączyć, a podświetlenie wygasić) za pomocą małego przełącznika.

Yamaha A-S1200 - obsługa

Regulatory barwy i zrównoważenia kanałów mają formę płaskich manipulatorów. Wejścia wybieramy wygodnym, obrotowym przełącznikiem. Do regulacji głośności służy klasyczny potencjometr. Obok wyjścia słuchawkowego (6,3 mm) znajduje się przełącznik, którym możemy odłączyć sygnał do wyjść głośnikowych.

Testując droższy model Yamaha A-S3200 zwróciliśmy uwagę na tryb Direct oraz system szybkiego wyciszenia; obydwie funkcje są obecne również we wzmacniaczu Yamaha A-S1200

Tryb Direct jest "zautomatyzowany", włącza się, gdy pokrętła tonów niskich i wysokich znajdą się w punktach centralnych (słychać wówczas stuk przekaźnika, który odłącza te regulatory i puszcza sygnał "bokiem").

Czytaj również: Jakie są i czym się charakteryzują klasy pracy wzmacniacza?

Na bogato, chociaż tylko analogowo. Sporo wejść i wyjść, a złącza są wysokiej jakości.
Na bogato, chociaż tylko analogowo. Sporo wejść i wyjść, a złącza są wysokiej jakości.

Audio Mute tłumi sygnał dokładnie o -20 dB, przy czym odbywa się to nie poprzez wprowadzenie dodatkowego układu, a jedynie jako "rozkaz" dla głównego tłumika i pokrętła, które w efektowny sposób samoczynnie się obraca.

Ponieważ jednak tłumienie musi wynosić zawsze -20 dB, więc kąt obrotu pokrętła nie jest stały, lecz zależy od jego wyjściowego położenia; gdy "zwolnimy" układ Audio Mute, pokrętło wróci do pierwotnej pozycji. Przyda się to szczególnie użytkownikom gramofonu, pozwalając uniknąć nieprzyjemnego efektu uderzenia igły o powierzchnię płyty.

Yamaha A-S1200 - złącza

Yamaha A-S1200 ma cztery wejścia liniowe i wejście gramofonowe z korekcją zarówno dla wkładek MM, jak i MC. Wprawdzie przełącznik trybów znajduje się z tyłu obudowy, ale gramofonu ani wkładki nie zmieniamy przecież często.

Czytaj również: Co to znaczy zmostkować wzmacniacz?

Terminale głośnikowe – bardzo solidne i wygodne.
Terminale głośnikowe – bardzo solidne i wygodne.

Są też wejście bezpośrednio na końcówkę mocy i wyjścia niskopoziomowe - dla rejestratora oraz z sekcji przedwzmacniacza. Wyjścia głośnikowe są podwójne, a zaciski znakomitej jakości - z metalowymi, bardzo wygodnymi nakrętkami.

Są także gniazda wyzwalaczy 12 V, sterowania oraz przycisk odłączający system oszczędzania energii - automatycznego wyłączania wzmacniacza, chociaż akurat w tym przypadku system "eko" nie jest kłopotliwy, bo usypia urządzenie dopiero po 8 godz. bezczynności.

Co ciekawe, Yamaha promująca swój sieciowy system MusicCast, nie wprowadziła tutaj nie tylko strumieniowania, ale nawet podstawowego przetwornika C/A - Yamaha A-S1200 nie ma wejść cyfrowych; nie ma ich zresztą w żadnym z trzech najlepszych wzmacniaczy zintegrowanych firmy, więc można by uznać, że intencją była niezmącona cyfrowymi zakłóceniami czystość analogowego wzmocnienia.

Czytaj również: Co oznacza Single Ended?

Wejście gramofonowe obsługuje wkładki MM i MC.
Wejście gramofonowe obsługuje wkładki MM i MC.

MusicCasta nie ma jednak również w odtwarzaczu Yamaha CD-S3000. Chodzi więc o coś więcej - mimo że Yamaha ma świetnie opanowany temat strumieniowania, to sama uznaje, iż hi-end powinien pozostać od niego wolny. Przynajmniej na razie...

Być może na wdrożenie takich funkcji trzeba będzie poczekać do kolejnej generacji sprzętu, być może Yamaha zmodernizuje CD-S3000 (bo formalnie odtwarzacz ten pochodzi jeszcze z poprzedniej serii) albo wprowadzi zupełnie nowe źródło o kompetencjach wyłącznie sieciowych. Odtwarzanie muzyki z Internetu nie jest już dla audiofila tematem wstydliwym, bo jakość usług sieciowych jest dostatecznie wysoka.

Yamaha A-S1200 - wnętrze

Wrażenie robi solidna i precyzyjna konstrukcja mechaniczna wnętrza, jak też rozbudowany układ elektroniczny, mimo że bez śladów techniki cyfrowej. Górną pokrywę przykręcono i dodatkowo przyklejono materiałem tłumiącym drgania.

Czytaj również: Jaka jest żywotność lamp we wzmacniaczach lampowych?

Wybitna w tym zakresie ceny konstrukcja mechaniczna i elektroniczna.
Wybitna w tym zakresie ceny konstrukcja mechaniczna i elektroniczna.

Duży transformator toroidalny odsunął od siebie niezależne moduły końcówek mocy, każdy z własnym radiatorem i sporą płytką drukowaną. W każdym kanale pracuje para tranzystorów wyjściowych (trudny dostęp do końcówek uniemożliwił ich identyfikację) - to niby rozwiązanie skromne, ale bardzo zbliżone Yamaha stosuje nawet w najdroższym A-S3200 i - jak się w przekonamy w laboratorium - bardzo skuteczne pod każdym względem.

Przedwzmacniacz został umieszczony w niezależnej komorze, dodatkowe ekranowanie chroni sekcję gramofonową opartą w całości na elementach dyskretnych.

Regulacja głośności jest nieskomplikowana, ale porządna, z potencjometrem Alpsa. Montaż i prowadzenie przewodów są perfekcyjne, a determinacja utrzymania tradycyjnej formy wzmacniacza analogowego - bezkompromisowa.

Czytaj również: Co to są wzmacniacze hybrydowe?

Każda końcówka mocy ma kompletny układ z radiatorem i płytką drukowaną.
Każda końcówka mocy ma kompletny układ z radiatorem i płytką drukowaną.

Yamaha A-S1200 - odsłuch

Wzmacniacz Yamahy nie jest tak awangardowy jak konstrukcja Technicsa, pozostaje bardziej klasyczny, może przez to nawet jeszcze bardziej japoński... Ale dzięki temu reprezentuje rzetelne podejście do niezmiennych, podstawowych zasad, a rezultaty są dokładnie weryfikowane przez pomiary. Jak to się ma do brzmienia?

Według niektórych audiofilów - nijak. Według mnie nie jest to jeszcze gwarancją dźwiękowej nirwany, ale daje na to szansę, a prawie na pewno przynosi dźwięk co najmniej dobry, uniwersalny, zrównoważony, dynamiczny.

Yamaha A-S1200 ponownie potwierdza taką korelację i utwierdza mnie w takim przekonaniu. Zdaję sobie też sprawę, z upływem czasu nawet coraz bardziej, że obiektywnie najlepsze brzmienie spełniające wszystkie zasadnicze kryteria nie wszystkim wystarczy i nie wszystkim pasuje, gdyż wielu szuka czegoś specjalnego, "rasowego" albo egzotycznego zarówno w zakresie dźwięku, wyglądu, pochodzenia...

Czytaj również: Dlaczego nie można podłączać kolumn 4-omowych do wzmacniaczy 8-omowych?

Sekcję przedwzmacniacza rozłożono na kilku płytkach w tylnej części obudowy
Sekcję przedwzmacniacza rozłożono na kilku płytkach w tylnej części obudowy

Yamaha A-S1200 nie spełni wszystkich marzeń, nie przeniesie nas do świata dźwięków bajecznych, radosnych czy mrocznych, nie będzie odkrywał tajemnic swoich ani nagrań, nie zamieni wody w wino - słabych realizacji nie poprawi, nawet specjalnie nie podretuszuje.

Wszystko brzmi "normalnie", przewidywalnie, nie będzie achów i ochów... Yamaha A-S1200 to nie jest temat dla audiofilskich poematów o ciepłym środku i aksamitnej górze, nie jest nawet kontrowersyjny jak Hegel H95, który z każdego nagrania wyciska ostatnie soki, najdrobniejsze dane. Jest uważany albo za wzór precyzji, albo za antytezę muzykalności... albo za jedno i za drugie.

Dyskusja trwa, a Yamaha AS-1200 nie wywoła nawet takich emocji. Poza emocjami basowymi. Te będą nadzwyczajne, o ile dysponujemy odpowiednimi kolumnami głośnikowymi; a jeżeli mniejszymi, to też usłyszymy z nich w tym zakresie coś specjalnego. Niskie tony są potężne, a jednocześnie prowadzone pewnie i zręcznie, ze wszystkimi "zawijasami".

Czytaj również: Na czym polega bi-amping i jakie są jego warianty?

Regulacja głośności – znowu bardzo klasycznie – z potencjometrem Alpsa
Regulacja głośności – znowu bardzo klasycznie – z potencjometrem Alpsa

Pojawia się też przyjemna, a dla kontroli nieszkodliwa dawka miękkości. Średnica jest równa, wokale naturalne, różnicowane, bez skłonności do pogrubiania i nosowości, z płynnym przejściem zarówno w stronę basu, jak i wysokich. Ekspresja jest umiarkowana, bez podbarwiania, lecz plastyczność, selektywność i "obecność" są co najmniej dobre.

Wysokie tony wydają się odważniejsze niż u niektórych konkurentów, ale nie jest to efekt ich wyeksponowania, lecz przytłumienie w innych przypadkach.

Hegel i Yamaha grają czysto, świeżo, przejrzyście, co służy również szerokiej i uporządkowanej stereofonii. Przedwzmacniacz gramofonowy działa bez zarzutu, przekazuje klimat i niuanse winylu, nie ograniczając dynamiki.

Specyfikacja techniczna

YAMAHA A-S1200
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 110
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 172
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,2
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 87
Dynamika [dB] 107
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 72
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Yamha A-S1200

Według informacji firmowych, A-S1200 osiąga 90 W przy 8 Ω i 150 W przy 4 Ω. Jak zwykle dostajemy więcej: 110 W przy 8 Ω i 191 W przy 4 Ω przy jednym kanale wysterowanym.

Wysterowanie dwóch nie robi na zasilaczu wrażenia przy 8 Ω (2 x 110 W), przy 4 Ω już tak, ale "zysk" z niższej impedancji wciąż jest wyraźny (2 x 172 W). To wyniki podobne do uzyskanych przez Sphinxa 3, tyle że tym razem nie z końcówek impulsowych, ale klasycznych, liniowych układów w klasie AB.

Podobnie jak Technics, Yamaha trzyma się pedantycznie standardu czułości 200 mV – dokładnie takie napięcie podane do wejść wzmacniacza przełoży się więc na moc znamionową.

Wobec takiej czułości na uznanie zasługuje odstęp od szumów, S/N wynosi 87 dB. Charakterystyki częstotliwościowe (rys. 1) są doskonałe, przy 10 Hz nie ma żadnego spadku, przy 100 kHz i 8 Ω zaledwie -1 dB, a -1,5 dB przy 4 Ω.

Spektrum harmonicznych (rys. 2) nie jest już idealne, przewagę mają nieparzyste, najsilniejsza trzecia sięga -70 dB, piąta -80 dB, a o jeden decybel niżej leży siódma; widać też parzyste – drugą przy -76 dB i czwartą przy -79 dB. Dlatego THD+N (rys.3) nie jest tak niskie, jak np. w H95, ale charakterystyki prezentują się wciąż dobrze, poniżej 0,1% schodzimy przy mocy powyżej 2 W dla 8 Ω i 4 W dla 4 Ω.

Wskaźniki mocy działają dokładnie (przy niskich mocach) i bardzo dokładnie (przy wysokich mocach), gdy A-S1200 wskazuje 1 W, faktycznie mamy 0,9 W, a gdy 100 W – równiutko 100 W.

YAMAHA testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu