Dlaczego w sprzęcie wysokiej klasy nie są stosowane korektory graficzne?

Akustyka

Prawdę mówiąc, obecnie nie są stosowane również w sprzęcie średniej klasy, ewentualnie spotykamy je, w bardzo uproszczonej formie, w sprzęcie najniższej klasy, w tym w sprzęcie przenośnym. Z kolei bardzo zaawansowane systemy korekcji czasami zdarzają się w systemach absolutnie najwyższej klasy...

Pomysł stosowania korektora graficznego, czy po prostu rozbudowanego korektora częstotliwościowej charakterystyki przenoszenia, wziął się z intencji korygowania jej nierównomierności, wprowadzanych przez cały system, przede wszystkim przez zespoły głośnikowe, a także przez pomieszczenie odsłuchowe (odbicia).

Patrząc jednak na obraz charakterystyki zmierzonej w dowolnym miejscu tego pomieszczenia, w tym również w miejscu teoretycznie najlepszym, wybranym jako miejsce odsłuchowe, zobaczylibyśmy charakterystykę tak silnie i nieregularnie pofalowaną, że działanie najpopularniejszego niegdyś korektora oktawowego (dziesięciopunktowego - ingerującego niezależnie w dziesięć oktawowych podzakresów całego pasma akustycznego) nie jest w stanie takiej charakterystyki "wyprostować", jest bowiem zbyt mało dokładne.

W jednej oktawie będzie np. zlokalizowane zarówno osłabienie, jak i wzmocnienie, albo np. osłabienie pojawi się na granicy między ustalonymi w korektorze oktawami. A choćby nawet można było jednak, teoretycznie, takim korektorem charakterystykę poprawić, to będzie to bardzo trudne "na słuch", bez pomocy systemu pomiarowego.

Nowoczesne amplitunery wielokanałowe mają wbudowane systemy automatycznej kalibracji i korekcji wszystkich głośników, wykorzystujące realne pomiary z udziałem mikrofonów, i takie mają szansę na skuteczne działanie - ale nie są to już "ręczne", tradycyjne korektory graficzne.

W najtańszych urządzeniach korektory są zwykle tylko pięciopunktowe (pasmo podzielone na pięć dwuoktawowych podzakresów) i służą raczej zabawie w kształtowanie charakterystyki tonalnej najbardziej odpowiadającej gustom użytkownika, a nie szukaniu ideału.

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu