Jakie są podstawowe techniki nagraniowe i jakie są słyszalne rezultaty ich stosowania?

Akustyka

Istnieje kilka podstawowych sposobów rejestracji nagrania, każda ze swoimi zaletami i wadami. O wyborze decydują warunki akustyczne, nagrywany materiał, wybór artystyczny i możliwości techniczne. Generalnie można podzielić je na dwumikrofonowe (stereo) i wielomikrofonowe (multi-mono), najwierniejsze techniki nagraniowe należą do pierwszej grupy.

Dwumikrofonowe (stereo) techniki nagraniowe

Metoda dwumikrofonowa ma różne warianty.

• Najczęstszym jest metoda XY (intensywnościowa), w której dwa mikrofony kierunkowe (kardioidalne) ustawione są blisko siebie (nie dalej niż 5 cm) i skierowane na skraje sceny. Zaletą tej metody jest prostota, naturalne rozmieszczenie źródeł pozornych na scenie oraz naturalna proporcja głośności między instrumentami. Wadą jest słaba rejestracja akustyki pomieszczenia. Sprawdza się przede wszystkim przy małych składach.

• Drugą metodą jest metoda AB (różnicowo-fazowa). Ustawia się w niej dwa mikrofony o charakterystyce kołowej w odległości 3-5 m od siebie. Odmianą tej metody jest tzw. "Decca Tree" (AB+M), z trzema mikrofonami, gdzie trzeci ustawiony jest na środku sceny. Jej zaletą jest znakomita przestrzeń i szeroka baza stereofoniczna, wadą niestabilne przejście źródeł pozornych między lewym i prawym kanałem - tzw. "przeskok".

• Warto wspomnieć także o metodzie Blumleina z mikrofonami o charakterystyce ósemkowej - przypomina ona metodę XY, jednak uzyskuje się znacznie lepsze wrażenie przestrzenności.

Wielomikrofonowe (multi-mono) techniki nagraniowe

Najbardziej popularną metodą jest jednak dzisiaj metoda wielomikrofonowa MM, z wykorzystaniem wielu mikrofonów monofonicznych. W tym przypadku każde źródło dźwięku rejestrowane jest przez osobny mikrofon, często w osobnym pomieszczeniu (i w innym czasie) niż pozostałe instrumenty.

Rejestracji dokonuje się na urządzeniu wielośladowym, dzięki czemu realizator może dowolnie manipulować barwą, siłą i ustawieniem każdego źródła w przestrzeni. Jest to, niestety, najmniej transparentna metoda rejestracji, która nie oddaje prawdziwej akustyki pomieszczenia, ani też realnej barwy instrumentu.

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista lipiec - sierpień 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu