Jakie są podstawowe rodzaje lamp próżniowych, ich charakterystyka i zastosowanie?

Stereo, wzmacniacze

Można wyróżnić kilkanaście podstawowych typów lamp próżniowych, jednak w audio używa się ich znacznie mniej. Do wzmacniania sygnału audio o niewielkiej amplitudzie używa się triod (np. ECC82, ECC83 i ECC88) lub - rzadziej - pentod (np. EF86).

W triodzie mamy do czynienia z trzema elektrodami: anodą i katodą, między którymi przepływa prąd oraz siatką, która steruje przepływem.

W pentodach mamy pięć elektrod: anodę, katodę, siatkę sterującą (1) oraz dwie dodatkowe siatki, które 'przyspieszają' przepływ elektronów. Dzięki temu pentody charakteryzują się znacznie wyższym współczynnikiem wzmocnienia. Niestety, lampy tego typu są też znacznie mniej liniowe niż triody. Także w stopniu końcowym wzmacniaczy używa się triod (np. 300B, 211, 845) i pentod (np. KT88, EL34, EL86).

Często można spotkać tam również tetrodę strumieniową o symbolu 6550. Jest to odmiana triody, do której wprowadzono drugą siatkę. Dzięki temu zwiększono oporność wewnętrzną, współczynnik wzmocnienia i zmniejszono pojemność wewnętrzną. Osobną grupę stanowią lampy związane z zasilaniem.

We wzmacniaczach audio spotykamy najczęściej prostowniki (np. GZ34), diody i stabilitrony, tj. stabilizatory napięcia (lampa z zimną katodą).

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu