TEAC
TN-180BT

Teac od kilku lat powiększa ofertę gramofonów, obejmującą już kilkanaście modeli. Nie wszystkie są dostępne w Polsce, pominięto kilka jeszcze tańszych od TN- -180BT, który jest jednocześnie najnowszą propozycją Teaca. Ten model trudno już było zlekceważyć - ma bowiem szanse nieźle zamieszać (zakręcić).

Nasza ocena
Wykonanie
Duża plinta z MDF-u, wysoka pokrywa przeciwkurzowa - gramofon prezentuje się bardzo "hajfajowo". Napęd paskowy, proste ramię, wkładka MM.
Funkcjonalność
Gramofon półautomatyczny (po odtworzeniu strony cofa ramię i wyłącza obroty), trzy prędkości z elektronicznym przełącznikiem. Wbudowany przedwzmacniacz korekcyjny, Bluetooth z kodowaniem SBC pozwoli "podłączyć" słuchawki lub głośnik bezprzewodowy
Brzmienie
Otwarte, dźwięczne, detaliczne, rytmiczne. Wyraźna alternatywa dla "ciepłych kluch". Bas dynamiczny, wprowadza sprężystość, nie hamuje akcji. Dobry wbudowany przedwzmacniacz.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Współczesny klient, zainteresowany niedrogim gramofonem, oczekuje bardzo wiele - nawet jeżeli nie w kwestii jakości brzmienia, to wyposażenia, łatwości uruchomienia i wygody obsługi. Transmisja Bluetooth to nie tylko sposób na "odcięcie" kabli i ustawienie gramofonu w niemal dowolnym miejscu, ale przede wszystkim na zintegrowanie go ze światem bezprzewodowych głośników i słuchawek. Teac TN-180BT pokazuje, że gramofon spełniający takie wymagania można dzisiaj zaoferować poniżej 1000 zł.

Teac TN-180BT - konstrukcja

Teac TN-180BT jest dostępny w trzech wersjach kolorystycznych: czarnej, białej i czereśniowej (okleina imitująca fakturę drewna). Plintę wykonano z płyty MDF, a pod nią zainstalowano obudowę dla elektroniki i cztery gumowe nóżki. Napęd paskowy schowano pod talerzem. Silnik zainstalowano w plincie, a moment obrotowy jest przekazywany na wewnętrzny kołnierz subtalerza. W komplecie dostajemy gumową matę.

Ramię jest dość typowe dla tej klasy - krótkie (8 cali), proste, z metalową rurką i zainstalowaną na stałe główką z tworzywa. Producent nie informuje szczegółowo o wkładce. Wiemy tyle, że jest typu MM. Jej wymiany na coś lepszego raczej nie przewidywano, nie tylko z racji sposobu obsadzenia w główce, ale również braku jakichkolwiek regulacji - wszystko jest skalibrowane fabrycznie, użytkownik nie musi dbać nawet o siłę nacisku igły. Teac dopuszcza oczywiście wymianę samej igły (powinna wystarczyć na ok. 500 godzin), która jest w ofercie.

Czytaj również: Co to jest moment obrotowy gramofonu?

To jedyny w tym teście gramofon z nadajnikiem BT, za parowanie oraz wskazywanie statusu połączenia odpowiada przycisk w korpusie ramienia.

To jedyny w tym teście gramofon z nadajnikiem BT, za parowanie oraz wskazywanie statusu połączenia odpowiada przycisk w korpusie ramienia.

Teac TN-180BT - napęd i obsługa

Rozpakowanie i przygotowanie Teaca TN-180BT do pracy przeprowadzi każdy, chyba nie będzie nawet trzeba sięgać po instrukcję obsługi. Gramofon przyjeżdża uzbrojony we wkładkę, kompletne ramię, pokrywę przeciwkurzową, a nawet talerz - plastikowy, co jednak pozwoliło na jego fabryczne zainstalowanie, ponieważ nie stanowi zbyt dużego obciążenia dla łożyska.

Na swoim miejscu jest nawet pasek napędowy, z czym spotkałem się chyba po raz pierwszy. Nie musimy ustawiać wkładki, siły nacisku, anti-skatingu. Trzeba tylko założyć na talerz gumową matę. W tak radykalne uproszczenie procedury uruchomienia gramofonu wpisuje się wybornie również system Bluetooth, bowiem można stwierdzić, że do TN-180BT nie trzeba nawet podłączać kabli - z wyjątkiem zasilania (w komplecie jest mały zasilacz ścienny).

Obsługa gramofonu sprowadza się do wyboru prędkości obrotowej (dostępne są 33,3 / 45 / 78 obr./min), ustawienia igły nad wybranym fragmentem płyty i opuszczenia ramienia. Po zakończonym odtwarzaniu zadziała automatyka, która podnosi i wycofuje ramię oraz wyłącza napęd.

Gramofon Teac TN-180BT jest więc formalnie gramofonem półautomatycznym, choć ułatwiającym obsługę w bardzo dużym stopniu. Do parowania z odbiornikami Bluetooth służy niewielki przycisk w dolnym korpusie ramienia, który (podświetleniem) sygnalizuje także stan połączenia. TN-180BT oferuje wyłącznie podstawowy system kodowania (w ramach BT) SBC.

Czytaj również: Jakie rodzaje napędów występują w gramofonach?

Tylny panel przypomina niektóre z droższych modeli gramofonów Teaca, oprócz wyjść RCA jest włącznik wbudowanego przedwzmacniacza phono.

Tylny panel przypomina niektóre z droższych modeli gramofonów Teaca, oprócz wyjść RCA jest włącznik wbudowanego przedwzmacniacza phono.

Teac TN-180BT - tylna ścianka

Z tyłu zainstalowano panel z gniazdami i przełącznikami, są tam wyjścia RCA oraz przełącznik wyboru - czy w ścieżkę sygnału będzie włączony przedwzmacniacz korekcyjny, czy wyjdziemy sygnałem wprost z wkładki.

Odsłuch

Tym razem rozpocząłem odsłuch pomijając wbudowany przedwzmacniacz. Gramofon podłączyłem bezpośrednio do wejścia phono we wzmacniaczu. Taka kombinacja może przynieść brzmienie dobrze zrównoważone i neutralne, bez epatowania analogowym klimatem. Średnica jest czysta, góra potrafi błysnąć - jakby na przekór konkurentom i panującym zwyczajom.

Winyl wciąż zachowuje swój urok, tyle że lokuje się w nieco głębszych warstwach, nie przykrywa muzyki, lecz ją wspiera. Objawia się subtelnością, a nie uproszczeniem i przytłumieniem. Dzięki temu możemy doświadczyć też dynamiki i żywości - najlepszej w tym teście.

Satysfakcję z takiej konfiguracji (z zewnętrznym preampem) miarkuje jednak nieco wyższy - niż zazwyczaj - przydźwięk, będący skutkiem braku bolca uziemiającego. Można wprawdzie szukać innego rozwiązania (np. śruby montażowe), ale wątpię, aby posiadacz takiego gramofonu zawracał sobie tym głowę.

Czytaj również: Jakiego typu wkładki są lepsze - MM czy MC?

O wkładce wiemy niewiele, trudno ją będzie zmienić na zupełnie inną, ale producent oferuje same igły, więc "normalny" użytkownik nie ma się czym martwić.

O wkładce wiemy niewiele, trudno ją będzie zmienić na zupełnie inną, ale producent oferuje same igły, więc "normalny" użytkownik nie ma się czym martwić.

Producenci wychodzą z założenia, że zostanie wykorzystany wbudowany przedwzmacniacz, co jednak często (w tej grupie to niemal reguła) obniża jakość dźwięku. TN-180BT jest i pod tym względem wyjątkowy, zintegrowana "elektronika" radzi sobie bardzo dobrze. Po jej włączeniu żaden element dźwięku nie uległ wyraźnemu pogorszeniu, nie zmieniła się równowaga i witalny sposób grania. W przerwach pomiędzy utworami i cichych fragmentach przewija się już tylko nieunikniony szum przesuwu igły w rowku.

Teac TN-180BT gwarantuje spotkanie z dynamiką i ekspresją, rzadko doświadczaną w nurcie taniego analogu.

TN-180BT nie epatuje niskim i obfitym basem, ale dobrze prowadzi rytm, potrafi też szybko uderzyć. Niskie tony dodają sprężystości całemu przekazowi, oszczędzając nam mulenia i ocieplania, czasami tylko chciałoby się odczuć więcej potęgi. Walory analogu wciąż się przejawiają, ale w sposób bardziej uniwersalny dla muzyki niż tworzenia specyficznego klimatu.

Parametry
TEAC TN-180BT
Napęd Paskowy
Ramię Proste
Ilość składników 0
Prędkość obrotowa 33,3 / 45 / 78 obr./ min
Typ wkładki MM
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
TEAC testy
MP 3100HV / PA 3100 HV
T+A
MP 3100HV / PA 3100 HV
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

W 2013 roku prezentowaliśmy system złożony z odtwarzacza MP3000HV i wzmacniacza zintegrowanego PA3000HV. Były to wówczas referencyjne urządzenia T+A i pierwsze zaprojektowane w koncepcji HV (High Voltage). Od tamtego czasu wiele się zmieniło, wspomniane wyżej modele zastąpiono przez nowsze wersje - MP3100HV i PA3000HV - którymi zaraz się zajmiemy, ale wspomnijmy też o pozostałych. Otóż pojawiły się jeszcze dwa źródła strumieniowe (SD3100HV, SDV3100HV), transport (PDT3100HV), odtwarzacz płyt (PDP3000HV), dwie końcówki mocy (A3000HV, M40HV), przedwzmacniacz (P3000HV), a nawet zasilacz (PS3000HV). Rodzinka pod wysokim napięciem.

SA/PM KI Ruby
MARANTZ
SA/PM KI Ruby
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Celebrowanie jubileuszy, wykorzystywanie ich do promocji własnej marki i produktów stało się w branży audio powszechne. Nasza wrażliwość i podatność na sugestię, że mamy do czynienia z czymś wyjątkowym, jest więc mniejsza niż kiedyś. Ale wciąż pojawiają się urządzenia i okoliczności, które poruszają naszą wyobraźnię. Takim autorytetom, jak Marantz i Ken Ishiwata, trudno odmówić prawa do edycji urządzeń specjalnych, tym bardziej, że wcale go nie nadużywają.

MP1000E / PA1000E
T+A
MP1000E / PA1000E
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Firma T+A nigdy nie startowała w sektorze niskobudżetowym, a seria E to jej relatywnie tańsze propozycje w zakresie "elektroniki". Seria ta obchodzi w tym roku swoje 10-lecie, a przy tej okazji dokonano jej odświeżenia, czego efektem są trzy najnowsze produkty.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu