AKG
K551

Całkiem niedawno ("Audio" 11/2012) przedstawialiśmy słuchawki AKG K550. Patrząc tylko na symbol mogłoby się wydawać, że model K551, który miał swoją premierę pod koniec listopada, jest ich naturalnym następcą. Jednak "stare" K550 będą na rynku aż do końca 2013 roku, a w nowych K551 natychmiast wyczuwamy nowy kierunek - nowoczesność i mobilność, więc jeżeli ktoś woli słuchawkową klasykę... polecamy wciąż doskonałe i wciąż dostępne K550.

Nasza ocena
Wykonanie
Klasyczny kształt ożywiony intensywną kolorystyką, sporo metalowych elementów. Pasywny układ redukcji szumów.
Brzmienie
Zrównoważone, dokładne, kulturalne brzmienie, lekkie i łatwe w odbiorze.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Słuchawki AKG K551 przyjeżdżają w półprzeźroczystym opakowaniu, które już z zewnątrz zdradza niemal wszystkie atrakcje. Oprócz samych słuchawek, w opakowaniu nie ma dosłownie nic, nie licząc krótkiej instrukcji - żadnych przejściówek, kabelków, futerałów, co trochę zaskakuje... Rozumiem, że w "domowych" K550, które testował AK, brak akcesoriów był faktem naturalnym, a nawet przyjaznym.

Profil K551 jest jednak zgoła odmienny, a cena - zobowiązująca. Już napisy na pudełku zachęcają, by użytkować słuchawki ze sprzętem przenośnym, jest też oczywiście znaczek "Made for iPod, iPhone, iPad" - bez tego dzisiaj ani rusz. Skoro więc mamy słuchawki przenosić, to warto byłoby im zapewnić jakąś ochronę - woreczek, etui itp.

AKG K551 występują w dwóch odmianach, na zdjęciach widać wersję białą ze srebrnymi dodatkami i niebieskim kablem sygnałowym, druga jest bardziej klasyczna - czarne słuchawki ze srebrnym przewodem.

AKG K551 - wykonanie i ergonomia

Zewnętrzne obudowy dużych muszli są plastikowe, szare poduszki wykonano z materiału skóropodobnego, a wewnątrz kryją się duże, 50-mm przetworniki. W dość nietypowy sposób zaprojektowano regulacje, za które odpowiada obrotowy mechanizm przy pałąku (bardzo duży zakres działania), zawias pracujący przy muszlach oraz skokowy system umożliwiający zmianę długości ramienia dla każdej z muszli.

Pałąk słuchawek AKG 551 wykonano z blachy wyłożonej od wewnątrz miękkim, choć dość cienkim materiałem. Przyznam, że oglądając słuchawki, nie wierzyłem, iż mogą one dobrze leżeć na głowie - mechanizmy wydają się mało subtelne, jednak w praktyce okazują się skuteczne, utrzymując zadane ułożenia i ustabilizowania.

Za poczucie wygody odpowiadają tutaj w ogromnym stopniu duże poduszki, w które ucho wpada miękko, nie będąc uciskanym z żadnej strony. Z jednej muszli wyprowadzono przewód (nieco ponad metr) z zamontowanym pilotem dla urządzeń Apple - jest to pełna wersja sterownika ze zintegrowanym mikrofonem.

Brzmienie

Nie jest to brzmienie, które od razu powala, bo ani emocje, ani żadne wyjątkowe efekty nie rzucają się na nasze uszy. Na początku AKG K551 mogą się wydawać wręcz nudne i nazbyt przewidywalne, ale im dłużej słuchamy, tym lepiej dostrzegamy, że właściwie nie ma czego w tym dźwięku poprawiać. Idealna wręcz równowaga oraz naturalność dźwięków z całego pasma, uspokajają i pozwalają się delektować samą muzyką, jak i smaczkami realizacyjnymi, choć wcale nie są one eksponowane.

Pod względem detaliczności AKG K551 są bardzo rzetelne, wprowadzają delikatne osłodzenie, które tylko dodaje kultury i wyrafinowania, bo wszystkie informacje pozostają czytelne i zróżnicowane, ani się nie sklejają, ani nie wyostrzają. Przejrzystość jest utrzymywana na wysokim poziomie, lecz słabsze nagrania nie są piętnowane, a raczej "przysposabiane".

Bez obawy o zgrzyty i syki można posłuchać wszystkiego. AKG K551 mogą sporo "wybaczyć", a z drugiej strony potrafią eksponować wartość najlepszych nagrań. Obrazowo i plastycznie pokazują środek pasma, nie prześwietlają go i nie rozbierają na czynniki pierwsze, podają lekkostrawnie, a przy tym czysto, szybko i dokładnie. To brzmienie bardzo uniwersalne, odnajdują się w każdej muzyce, ale bez fajerwerków i bez miażdżącego basu.

Parametry
AKG K551
Produkowany Tak
Typ Zamknięte
Poduszka Wokółuszne
Masa 305
Impedancja (Ω) 32
Pasmo przenoszenia (Hz) 12-28 000
Ergonomia Na pierwszy rzut oka regulacje dość proste, lecz w praktyce funkcjonalne, duże muszle zapewniają wygodę. Zintegrowany pilot sterujący dla urządzeń Apple
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
AKG testy
S.0, S.5, S.9
SUMIKO
S.0, S.5, S.9
Subwoofery

Sumiko jest nazwą japońską - to przecież japońskie imię żeńskie. W świecie audio firma ta od wielu lat jest kojarzona przede wszystkim z wkładkami gramofonowymi, ale niedawno jej znaczenie się zmieniło.

T/5i, T/7i, T/9i
REL
T/5i, T/7i, T/9i
Subwoofery

W tym gronie firma REL może uchodzić za największego specjalistę od subwooferów. Po pierwsze, jej aktywność skupia się tylko w tym obszarze; po drugie, zajmuje się tym od bardzo dawna; po trzecie, ma sporą ofertę; a po czwarte, proponuje własne, oryginalne rozwiązania.

Monitor Sub 8, Sub 10, Sub 12
PARADIGM
Monitor Sub 8, Sub 10, Sub 12
Subwoofery

Niedawno testowaliśmy jeden z największych subwooferów Paradigma - Prestige 2000 SW. Niezależnie od swojej masy i ceny, właściwej dla subwooferowego high-endu, reprezentuje on ten sam styl, co trzy testowane teraz, znacznie mniejsze i tańsze modele. Jest to zresztą styl generalnie najbardziej rozpowszechniony, w jego ogólne ramy wpisują się również kolejne subwoofery tego testu. Chodzi więc o skrzynkę prostą w formie, zbliżoną do sześcianu, z głośnikiem zainstalowanym na przedniej ściance i płytą wzmacniacza z tyłu.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu