Powyżej jakiej ceny zaczyna się hi-end?

Audio(filia)

Nie da się ukryć, że cena ma związek z hi-endem, ale ustalenie konkretnej, ogólnie obowiązującej ceny 'granicznej' nie jest możliwe. Po pierwsze, dla różnych rodzajów urządzeń (kolumny, odtwarzacze, przewody) klimat hi-endu pojawia się na różnych pułapach cenowych - kolumny za 10 000 zł niekoniecznie są 'prawdziwym' hi-endem, ale przewody za 'jedyne' 2000zł - jak najbardziej.

Nawet w ramach samych zespołów głośnikowych można by robić rozróżnienie między małymi konstrukcjami podstawkowymi, które w cenie 5000 zł miałyby szanse na zakwalifikowanie się do hi-endu, a kolumny duże - na pewno nie.

Jeżeli chodzi o cenę, to ewentualnie chodzi o zajmowanie pozycji nawet nie na samym szczycie hierarchii cenowej w danej kategorii urządzeń, ale o przynależność do np. 10-procent najdroższych urządzeń - i znajdą się w niej zarówno monitorki za 5000 zł, jak i za 25 000 zł, bo 90 procent podstawkowych zespołów głośnikowych na rynku kosztuje z pewnością poniżej 5000 zł.

Jednak jakiegokolwiek 'naukawego' kryterium cenowego byśmy nie ustalili, nie będzie ono wyczerpywało problemu kwalifikowania urządzeń do hi-endu, bo przecież naszym życzeniem jest, aby hi-end dotyczył produktów najwyższej klasy, a nie tylko najdroższych.

Właściwsze wydawałoby się przyznawanie tytułu hi-endowego na podstawie testu, co czasami robi się w przypływie entuzjazmu dla urządzeń relatywnie tanich, które wykazują się wybitną jakością. Z drugiej strony nie można odmówić miana hi-endu urządzeniu bardzo drogiemu, które wcale nie jest mistrzowskie pod względem brzmienia, ale np. swoim wzornictwem i luksusowym wykonaniem zwala z nóg.

Wreszcie można określeniu 'hi-end' nadać wręcz pejoratywne znaczenie, określając tak urządzenia, które swoją ceną 'odleciały' od możliwości brzmieniowych, a tłumaczą ją oryginalnością, specyficznymi cechami, egzotycznym pochodzeniem, itp.

Ostatecznie odczucie hi-endu jest sprawą indywidualną i subiektywną. Dla audiofila już oswojonego z szerokim zakresem cen urządzeń audio, hi-end zaczyna się na wyższych pułapach, niż dla klienta znającego tylko tani sprzęt z supermarketów.

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu