Czym różni się listwa sieciowa od kondycjonera? Czy ich stosowanie zawsze przynosi poprawę?

Audio(filia)

Listwa sieciowa umożliwia podłączenie kilku urządzeń różnego typu, najogólniej mówiąc pełni więc rolę rozgałęziacza sieciowego, zaprojektowanego w taki sposób, by optymalnie działać ze sprzętem A/V.

Zalety w porównaniu do zwykłego rozgałęziacza to widoczne na pierwszy rzut oka wysokiej jakości gniazda oraz odłączany przewód zasilający (z możliwością wymiany na lepszy). Dodatkowo wewnątrz producenci instalują nieraz układy zabezpieczające i proste systemy filtrujące, gniazda dla źródeł bywają odseparowane od reszty (tak by odtwarzacz z sekcją cyfrową nie zakłócał pracy wzmacniaczy).

Listwa sieciowa nie pełni jednak na ogół roli specjalizowanego 'czyściciela' prądu, która z kolei przypisana jest kondycjonerom. Funkcjonalnie kondycjoner spełnia te same zadania, pozwala także na podłączenie szeregu urządzeń, jednak troszczy się szczególnie o jakość zasilania. W zależności od modelu i producenta stosowane są przeróżne systemy, od filtrowania szerokiego spektrum zakłóceń do stabilizacji napięcia i uwolnienia go od skoków z sieci zasilającej.

Kondycjonery charakteryzują się najczęściej znacznie skuteczniejszymi obwodami zabezpieczeń, posiadają optymalizowane sekcje dla źródeł sygnału, przedwzmacniaczy i końcówek, ograniczają interferencje między nimi, mogą także służyć do poskromienia pętli masy, redukując dokuczliwe przydźwięki. Ideałem kondycjonera jest taki układ, który napęcie zaszumione, pełne śmieci z nadajników radiowo-telewizyjnych, kuchenek mikrofalowych, komputerów czy telefonów komórkowych, najeżone przepięciami, przetransformuje w idealną sinusoidę o zadanej specyfikacją zasilania częstotliwości i wartości.

Ale mimo zapewnień ich konstruktorów, kondycjonery sieciowe nie zawsze przynoszą poprawę dźwięku, niektórzy producenci sprzętu (zwłaszcza drogich, hi-endowych modeli) wręcz zastrzegają w instrukcjach obsługi, aby nie używać żadnych zewnętrznych uzdatniaczy prądu. Często wystarczające i zoptymalizowane dla sprzętu filtry znajdują się bowiem w samym urządzeniu.

O ile jednak w przypadku źródeł i przedwzmacniaczy kondycjonery raczej nie powinny narobić szkód (co nie znaczy, że na pewno pomogą), to wątpliwości pojawiają się najczęściej, gdy zechcemy podłączyć wzmacniacz o dużej mocy wyjściowej.

Kondycjoner, choćby najbardziej skuteczny w dziedzinie filtrowania, wprowadza zawsze jakieś ograniczenie mocy, którą musimy dostarczyć do urządzenia. Dlatego też za jeden z najistotniejszych, mierzalnych parametrów uznaje się maksymalną obciążalność wyjść kondycjonera. Nawet w porównaniu do najlepszych urządzeń filtrujących, tylko bezpośrednie podłączenie do sieci stanowi gwarancję, iż wzmacniacz otrzyma tyle prądu, ile będzie potrzebował.

Live Sound & Installation marzec 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista marzec 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio kwiecień 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu