PRO-JECT
DEBUT III S

Debut to jedna z najpopularniejszych serii gramofonów Pro-Jecta, rozwijana i ulepszana od wielu lat. Oprócz dużych zmian w ramach kolejnych generacji, poszczególne modele obierają też własne kierunki rozwoju, poprzez indywidualne apgrejdy. Bywa też i tak, że producent przygotuje model zupełnie specjalny, wymykający się odgórnej klasyfi kacji i oferowany w specjalnie stworzonym dziale edycji specjalnych. Taka sytuacja dotyczy nowego Debut III S Audiophile. Główną atrakcją jest tutaj ramię typu S. W ofercie Pro-Jecta tak wyposażone gramofony występowały dotąd w wyższych przedziałach cenowych.

Nasza ocena
Wykonanie
Lekka konstrukcja z ramieniem typu S. Pozostałe podzespoły typowe dla Pro-Jecta, napęd paskowy, silnik odsprzęgnięty od chassis. Nowa wkładka Pick-It 25A.
Funkcjonalność
Gramofon manualny, ręczna zmiana prędkości obrotowej (wymagane przekładanie paska), w zestawie porządny interkonekt.
Brzmienie
Gęste, ciepłe i spokojne, a do tego niezła przejrzystość. Przyjemne i długodystansowe.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Pro-Ject Debut III S - ramię

Ramiona typu S są odmianą najpopularniejszych ramion gramofonowych (w których igła porusza się po łuku). Większość elementów konstrukcyjnych może być bliźniacza z ramionami prostymi (lub ramionami J).

Sama główka jest w takim przypadku prosta i mocowana zwykle za pomocą czteropinowego złącza. W Debut III S ten szczegół rozwiązano jednak inaczej, główka jest integralną częścią rurki, która (tak jak w wielu innych gramofonach Pro-Jecta) została na końcu spłaszczona. To rozwiązanie mniej skomplikowane, tańsze w produkcji, a pod względem sztywności (pomijamy złącze) nawet lepsze.

Ramię ma 8,6 cala - taką długość często stosuje Pro-Ject. Rurkę osadzono w tulei i zablokowano śrubką (po jej poluzowaniu możemy regulować azymut), tulejka jest z kolei częścią układu zawieszenia w głównej kolumnie.

Ramiona typu S mają zwykle system wymiennych główek, tutaj jest ona integralną (spłaszczoną) częścią rurki.

Ramiona typu S mają zwykle system wymiennych główek, tutaj jest ona integralną (spłaszczoną) częścią rurki.

Pro-Ject Debut III S - talerz i anty-skating

Przeciwwagę w formie krążka dociskowego nakręcamy na wyprowadzony do tyłu trzpień, regulując w ten sposób nacisk igły. Anti-skating to także układ złożony z ciężarka i żyłki. Ramię opuszczamy za pomocą dźwigni, wszystko odbywa się tutaj bez udziału elektroniki. Silnik jest osadzony w plincie i zawieszony na gumowych pasach.

Plinta to gruba płyta z MDF-u, polakierowana (w zależności od wersji) na czarno lub biało. Talerz jest stalowy, mieści się pod nim cały napęd. Pro-Ject i w tym wypadku zastosował napęd paskowy z wewnętrznym, plastikowym subtalerzem. Na trzpień silnika założono podwójną rolkę, co jest niezbyt wygodnym systemem zmiany prędkości obrotowej (zwłaszcza, że za każdym razem trzeba zdejmować talerz).

Klasyczny dla serii Debut - napęd paskowy z wewnętrznym subtalerzem.

Klasyczny dla serii Debut - napęd paskowy z wewnętrznym subtalerzem.

Pro-Ject Debut III S można pochwalić za dodany do kompletu wysokiej jakości przewód sygnałowy Connect It. Nie został zainstalowany na stałe, w niewielkiej puszce pod plintą znajdziemy komplet złącz RCA (i bolec uziemiający). Gramofon stoi na trzech nóżkach, co z kolei ułatwia poziomowanie.

Pro-Ject Debut III S - wkładka

Względną nowością (chociaż widzieliśmy ją już wcześniej w modelu JukeBox S2) jest wkładka Pick-IT 25A, firmowana przez Pro-Jecta, chociaż jej producentem jest Ortofon.

Przygotowanie Debuta do pracy jest stosunkowo proste i typowe dla tej firmy. Należy zdjąć blokady transportowe (zabezpieczają silnik), założyć pasek, talerz oraz żyłkę anti-skatingu. Za pomocą przeciwwagi ustawiamy siłę nacisku igły, najlepiej posłużyć się tu najprostszą nawet wagą, ale można to też zrobić (z mniejszą, choć wciąż niezłą dokładnością) bez niej, podążając za precyzyjnymi wskazówkami, jakie producent umieścił w instrukcji obsługi.

Silnik jest wprawdzie zainstalowany do plinty (blisko osi talerza), ale zawieszony (dosłownie) na tłumiących wibrację gumowych "poręczach". Aby zmienić prędkość obrotową, należy przełożyć pasek na sąsiednią rolkę, a wcześniej - zdjąć talerz.

Silnik jest wprawdzie zainstalowany do plinty (blisko osi talerza), ale zawieszony (dosłownie) na tłumiących wibrację gumowych "poręczach". Aby zmienić prędkość obrotową, należy przełożyć pasek na sąsiednią rolkę, a wcześniej - zdjąć talerz.

W fabryce ustawiono geometrię wkładki. Obsługa nie nastręcza problemów, o ile zaakceptujemy jej manualny charakter. Do włączania i wyłączania obrotów służy jeden przycisk, igłę opuszczamy i podnosimy za pomocą delikatnej dźwigienki.

Odsłuch

Za brzmienie wszystkich gramofonów odpowiadają w dużym stopniu zastosowane wkładki - w przypadku niedrogich Pro-Jectów to wkładki Ortofona z gamy OM - konstrukcje o charakterystycznym "szpiczastym" kształcie, ale jakby na przekór o wyraźnie ciepłym, melodyjnym dźwięku.

Konstrukcję i montaż rurki w tulejce (zawieszenia) wykorzystano do przygotowania regulacji azymutu, którą można przeprowadzić luzując umieszczoną z boku, małą śrubkę.

Konstrukcję i montaż rurki w tulejce (zawieszenia) wykorzystano do przygotowania regulacji azymutu, którą można przeprowadzić luzując umieszczoną z boku, małą śrubkę.

Pro-Ject Debut III S został wyposażony we własną wkładkę Pro-Jecta – Pick-IT 25A, która jednak bazuje na OM-ach. Nie robiłem bezpośrednich porównań, mimo to jestem przekonany, że pozostał wspólny mianownik, a Debut III S nie stracił "ortofonowej" sygnatury.

Obiektywnie ma niedociągnięcia w dynamice, konsystencję oleistą, bas tłustawy, ale to wszystko składa się w... muzykę wpadającą w ucho. Adrenaliny nie podnosi, jednak daje odpocząć.

Debut III S świetnie sprawdzi się przy nagraniach spokojnych, "klimatycznych", natomiast ostrzejsze kawałki będzie "modulował"; mocne uderzenia zaokrągli, detale posłodzi, ale - co ciekawe - zachowuje niezłą przejrzystość, co też ma wpływ na komfort, jako że nie męczy nas ewidentne przymulenie.

Debut III S to jeden z pierwszych gramofonów, w których zastosowano nową wkładkę Pick-It 25A.

Debut III S to jeden z pierwszych gramofonów, w których zastosowano nową wkładkę Pick-It 25A.

Parametry
PRO-JECT DEBUT III S
Napęd Paskowy
Ilość składników 0
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
PRO-JECT testy
Innovation Basic
CLEARAUDIO
Innovation Basic
Gramofony

Statystyczny Kowalski (i Nowak) miał w ciągu ostatnich kilku lat wiele okazji, aby zainteresować się winylami. Wraz z tanimi gramofonami trafiły one pod strzechy, a wcześniej były widywane wyłącznie w niszowych sklepach lub na giełdach. Pojawiły się w elektromarketach, salonikach z prasą, a nawet obok proszków do prania. Doświadczenia mogą być bardzo różne, ale jeśli choć trochę z kultury słuchania, towarzyszącej gramofonowi, pozostanie z nami na dłużej, to na pewno nikomu nie zaszkodzi, a co najmniej pozostaną wspomnienia.

C558
NAD
C558
Gramofony

NAD znacznie poszerzył swoje horyzonty, swobodnie porusza się w nowoczesnych rozwiązaniach strumieniowych, a dla miłośników czarnej płyty ma trzy świeże modele należące do serii Classic: najtańszy C556, najdroższy C588 oraz testowany C558. 

Miracord 50
ELAC
Miracord 50
Gramofony

Elac wrócił do gramofonów z pompą, wypuszczając piękny model Miracord 90 Anniversary, po czym wprowadził kolejne konstrukcje, już nieco tańsze - Miracord 70 oraz 50. Na tym nie koniec, bo na majowej imprezie w Monachium zaprezentowano kolejny Miracord - 60. Tymczasem prezentujemy model najtańszy, ale numer 50 ma swoją własną historię – to właśnie Miracord 50H, który był oferowany w latach 60. i 70. uchodzi za jedno z najważniejszych osiągnięć niemieckiej techniki gramofonowej i przykład niemieckiej solidności, bo wiele egzemplarzy 50H wciąż działa.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu