REGA
PLANAR 3

Najbardziej "regowy" spośród gramofonów Regi jest produkowany już od 25 lat! W tym gramofonie trzy podstawowe wartości: konstrukcja, sposób działania i stosunek jakości do ceny, stworzyły wyjątkowo udany związek, nieustannie i pozytywnie weryfikowany przez rynek. Ale nie tylko: urządzenie spotkało się z uznaniem kręgów akademickich, gdyż jest obecne w Muzeum Wzornictwa w Londynie.

Nasza ocena
Wykonanie
Prosty i elegancki projekt plastyczny, dobre wykonanie i części, minimalistyczne wyposażenie.
Funkcjonalność
Żadnych zbędnych funkcji, w pełni ręczna obsługa, ręczne przekładanie paska przy zmianie obrotów (trzeba zdjąć talerz), stosunkowo słaby sygnał, niestabilna pokrywa, brak podkładek, trudny do usunięcia przydźwięk.
Brzmienie
Oddaje wszystkie istotne przymioty winylowego dźwięku.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

W 30-letniej historii brytyjskiej Regi gramofon zawsze znajdował się w centrum uwagi. Założyciel firmy Roy Gandy - pierwszy gramofon zbudował już w roku 1972, a ponieważ pracował u Forda, następne egzemplarze składał wieczorami, później przy pomocy wspólnika, jak również... matki, która została w interesie przez 15 lat. Po sukcesach rynkowych, jakie produkty Regi odniosły w Wlk. Brytanii, Niemczech, Francji i Danii, Roy mógł opuścić zakłady Forda i oddać się bez reszty swojej pasji.

Rychło model Planar 2 (1975) został ogłoszony najlepszym niskobudżetowym urządzeniem na brytyjskim rynku. Zaczynała kilkuosobowa firma rodzinna, dzisiaj jest to spora kompania, która oprócz czterech modeli gramofonów, pięciu wkładek, stosownego przedwzmacniacza i czterech ramion, ma w swojej ofercie zestawy głośnikowe, wzmacniacze, odtwarzacze CD i tuner radiowy, a nawet subwoofer i głośniki satelitarne.

Rega PLANAR 3 - Brytyjski w każdym calu...

Forma Rega PLANAR 3 stanowi niezwykle harmonijne i ponadczasowe połączenie pozornie przeciwstawnych tendencji: klasyki z nowoczesnością. Projekt ucieleśnia wzór prostoty i elegancji. Cienka i gładka płyta nośna zawiera tylko niezbędne elementy, jak podklejony od spodu silnik, połączony z talerzykiem napędowym paskiem o okrągłym przekroju, proste ramię oraz niewielki, okrągły włącznik.

Wykonany z hartowanego, grubego na 12 mm szkła talerz, antypoślizgowy krążek pod płytę z czarnego, delikatnego materiału oraz pokrywa z przezroczystego pleksi, zapakowane są w oddzielnych miejscach w kartonie, podobnie jak przechowywany w osobnej torebce, wykonany z chromowanej stali, krążek przeciwwagi.

Producent podkreśla, że w najnowszej wersji Rega PLANAR 3 zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań. Zasilany bezpośrednio z sieci silnik zespolony został z chassis przy użyciu antyrezonansowego kleju używanego w przemyśle samochodowym i lotniczym. Połączenie to znacznie ogranicza kołysanie i drżenie dźwięku (wow and flutter), gwarantując jednocześnie wysoką efektywność przeniesienia napędu.

Chassis wykonano z nowego ultralekkiego kompozytu, blokującego przenikanie drgań do ramienia i na talerz. Gramofon wyposażono w aluminiowe ramię osadzone w stalowej konstrukcji. Istny "łowca nagród" - RB 300 - o stożkowym (zwężającym się do przodu) profilu, zakończony jest główką do mocowania wkładki.

Montaż gramofonu po wyjęciu z pudła jest prosty i polega na osadzeniu talerza na osi talerzyka napędowego, spod którego należy wyjąć blokujące zabezpieczenia. Następnie przykręcamy wkładkę, co dzięki trzeciej śrubce nie jest trudne, i za pomocą pincety nasadzamy przewody zgodnie z kodem kolorystycznym. Potem należy nałożyć pierścień przeciwwagi, wyważyć ramię, ustawić właściwą dla danej wkładki siłę nacisku, przekręcając wyskalowany krążek umieszczony w jarzmie oraz nastawić odpowiednią siłę antyskatingu, przesuwając miniaturowy guzik u podstawy jarzma. Na koniec pozostaje regulacja zbieżności, uproszczona o tyle, że zamiast dwóch, mamy jeden punkt (13 cm) i odpowiedni szablon.

Do gramofonu dystrybutor dołączył fioletową (każdy typ wkładki Regi ma obudowę innego koloru) wkładkę MM Elys - z igłą diamentową o eliptycznym ostrzu oraz nowy model przedwzmacniacza MM - Fono Diskstage.

Instrukcja montażu, regulacji i obsługi gramofonu liczy sobie raptem dwie (!) strony. Spośród zawartych tam "dziesięciu przykazań" najbardziej ujęły mnie uwagi o bezsensie czyszczenia płyt, usilnie lansowanego przez producentów maszyn czyszczących; według twórców Regi wszelki kurz w praktyce zbiera igła, z której łatwo go usunąć.

Inne zabawne zalecenie dotyczy "rozkręcenia" talerza przed uruchomieniem silnika, co wydłuża jego żywotność i skraca czas "złapania" obrotów. Sugeruje się też niewyłączanie motoru podczas sesji odsłuchowej, a więc zmianę stron i płyt "w locie". Już widzę konsternację mniej doświadczonych audiofilów, choć przecież obydwie rady mają swoje racjonalne uzasadnienie.

Nie mniej swobodnie konstruktorzy Regi podeszli do spraw połączeń. Oba przewody - zasilający i sygnałowy (ze srebrzonymi wtykami) - zapięte są na stałe. Co więcej, możemy przeczytać, że żadne dodatkowe uziemienie nie jest potrzebne. Trzeba jednak uważać na pokrywę, gdyż nieodchylona do końca może spaść z łoskotem; tym większym, że nietłumionym przez żadne podkładki.

Po dokonaniu wymaganych ustawień Rega PLANAR 3 działa stabilnie i niezawodnie. Posłusznie "rozkręciłem" talerz. który wszedł na obroty w 1-2 s; bez tej zachęty trwało to o 2-3 sekund dłużej. Silnik działa bezszmerowo, winda delikatnie opuszcza igłę na płytę, ale poziom głośności uzyskany z przedwzmacniacza FonoDiskstage jest dużo niższy do tego, jaki otrzymuje się z odtwarzacza CD (200mV wobec 2V).

Odsłuch

Rozległy się pierwsze frazy koncertu klarnetowego Mozarta (K. 622) w interpretacji Gervasego de Feyera i LSO pod kierunkiem Petera Maaga - nagranie, uwaga! zarejestrowane w 1960 roku i wydane przez londyńską wytwórnię Decca w opracowanym przez nich systemie FFSS (full frequency stereophonic sound). I zdumienie: zero trzasków, zero szumów! Z głośników popłynęły ciepłe i okrągłe, gładkie i lekkie tony mozartowskiego dzieła.

Jakże swobodnie, bez najmniejszego wysiłku, bez cienia agresji, bez śladu nerwowości. Uszy toną w oazie spokoju, pieszczone aksamitnym dźwiękiem o kompletnie naturalnej fakturze. Specyficzny klimat autentyku, łatwo wyczuwalna bliskość muzyków pozwalają na długie godziny relaksującego słuchania.

Wnioski

Rega PLANAR 3 jawi się jako wzorowy produkt tego pułapu cenowego. Minimalizmowi konstrukcji towarzyszy duża dbałość o jakość wykonania.W parze z iście audiofilską skromnością funkcji idzie troska o uproszczenie spraw montażu i regulacji, pozwalająca bez stresu podejść do tego urządzenia zwykłemu melomanowi. Planar 3 dowodzi bogatego doświadczenia konstruktorów Regi: stworzyli gramofon o uniwersalnym charakterze, pierwszorzędnego gatunku, a stosunkowo niedrogi.

Parametry
REGA PLANAR 3
Napęd Paskowy
Ramię Proste
Ilość składników 1
Prędkość obrotowa 33.3/45
Typ wkładki MM
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
REGA testy
PIONEER UDP-LX800
UDP-LX800

Pod koniec ubiegłego roku Pioneer zaprezentował dwa odtwarzacze UHD BD - UDP-LX500 oraz UDP-LX800. To obecnie jedne z nielicznych "ambitnych" źródeł Ultra HD Blu-ray, więc Pioneer nie ma w tym zakresie wielkiej konkurencji. Dla tańszego modelu UDP-LX500 rywal jest właściwie jeden - Cambridge Audio CXUHD - ale topowy UDP-LX800 to już samotny lider. To prestiż, ale i wyzwanie. Umiejętność czytania płyt UHD BD nie jest może czymś nadzwyczajnym, lecz tutaj chodzi o coś więcej - o topowe źródło A/V, a więc również o odtwarzacz muzyki, który spełni wymagania audiofilów. Taka uniwersalność jest od zawsze pożądana, chociaż trudna do osiągnięcia. Po płytach SACD i DVD-Audio przyszedł czas na wydawnictwa muzyczne Blu-ray audio (również z mixami 5.1). Dla tych, którzy chcieliby mieć dobre źródło i na taką okazję, UDP-LX800 wydaje się idealnym rozwiązaniem.

OPPO UDP-205
UDP-205

Pomijając początkowe perypetie związane z rywalizacją formatów HD DVD i Blu-ray, ten drugi, zwycięski, jest z nami już od dekady. Nie zdobył on jednak tak mocnej, wręcz monopolistycznej pozycji, jak w swoim czasie DVD. Pomysłem na jego rewitalizację jest "ucieczka do przodu", która de facto oznacza wprowadzenie kolejnego standardu - Ultra HD Blu-ray.

PIONEER BDP-LX88
BDP-LX88

BDP-LX88 wyposażony jest w dwa fi zyczne wyjścia HDMI, oznaczone jako Main oraz Sub. Wraz z rozbudowanymi możliwościami konfiguracji i dystrybucji sygnałów tworzą one ciekawe narzędzie pozwalające na zoptymalizowanie pracy całego systemu.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu