DALI
Zensor 5

Ciekawa nazwa, nieprawdaż? Może się kojarzyć z siłami Zen i sensorycznością, co świetnie pasuje do urządzenia audio, emitującego dźwięki i transmitującego muzyczne emocje... Okazuje się jednak, że jest też zupełnie proste tłumaczenie tego słowa: Zensor oznacza w języku niemieckim - cenzor...co wpisuje się w ciąg nazw innych serii Dali – Lektor i Mentor. Cenzor - to z kolei nazwa trochę dwuznaczna, jeśliby uparcie drążyć jej znaczenie w kontekście dobrego głośnika, który przecież niczego cenzurować nie powinien. Zostawmy już jednak nazwę - nie ją mamy przecież testować.

Nasza ocena
Wykonanie
Niewielka, dyskretna, lecz wysmakowana w detalach konstrukcja wolnostojąca z dwoma 15-cm nisko-średniotonowymi i jedwabną kopułką
Laboratorium
Łatwa, 6-omowa impedancja, przyzwoita 86-dB czułość, charakterystyka zrównoważona z lekkim wycofaniem okolic 4 kHz, nisko rozciągnięty bas (-6 dB przy 35 Hz) – generalnie wszystko w porządku.
Brzmienie
Ciepłe, gęste na dole pasma, z detaliczną, nieagresywną górą oraz nasyconym, lecz "bezpiecznym" środkiem – zawsze przyjemne i muzycznie angażujące.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Firma Dali wykazuje niespożytą energię w generowaniu kolejnych serii. Dzięki temu nie jest nudno. Na początku roku testowaliśmy Lektory, w wakacje Fazony, na początku jesieni wróciliśmy do trochę starszych Ikonów, a teraz kolejna nowość – Zensory. A moglibyśmy wymienić drugie tyle nazw z oferty Dali.

Seria Zensor jest tańsza od serii Lektor; teoretycznie jeszcze niżej w hierarchii znajduje się dość stara linia Concept, jednak okazuje się, że Zensory wcale nie są droższe od Conceptów - mniejszy model wolnostojący serii Zensor, właśnie Dali Zensor 5, kosztuje dokładnie tyle, ile mniejszy wolnostojący Concept - Concept 6. Nie zdziwiłbym się, gdyby wkrótce seria Concept zniknęła z oferty Dali, bo w tej sytuacji nie ma wielkich szans... a i życie serii Lektor nie będzie łatwe.

Front polakierowano na czarny błysk, pozostałą część obudowy pokryto czarną okleiną. Cienka maskownica trzyma się tradycyjnie – na kołeczkach − ale wszystko razem wygląda subtelnie.

Front polakierowano na czarny błysk, pozostałą część obudowy pokryto czarną okleiną. Cienka maskownica trzyma się tradycyjnie - na kołeczkach - ale wszystko razem wygląda subtelnie.

Kolumny Dali Zensor 5 są małe, lecz bardzo "apetyczne". Zawierają - znany już z innych serii Dali - układ z dwoma "15-tkami" (Ikon 5, Mentor 5). Jak widać, "5" w symbolu jest kodem takiej właśnie konstrukcji.

Dali Zensor 5 nie jest jednak układem dwuipółdrożnym, lecz dwudrożnym - obydwie "15-tki" pracują wspólnie w całym zakresie nisko-średniotonowym, do częstotliwości podziału z wysokotonowym, która (według danych producenta) jest dość niska - 2,4 kHz.

Dali Zensor 5 -głośniki

Jest jeden głośnik wysokotonowy... co tylko pozornie jest oczywiste, gdyż jedną z dwóch specjalności Dali jest hybrydowy tandem kopułka-wstęga; taki pojawia się jednak dopiero w serii Ikon, nie ma go nawet w Lektorach, więc nie można z powodu tego braku robić tańszym Zensorom zarzutu. Jest za to drugi charakterystyczny firmowy element, którego nie ma jeszcze w Conceptach - membrany głośników nisko-średniotonowych zostały wykonane z celulozy zmieszanej z włóknem drzewnym. Głośnik wysokotonowy to 25-mm tekstylna kopułka, według firmowej specyfikacji znacznie lżejsza od innych o podobnej średnicy.

Danish Audiophile… czy to Dali, czy jakakolwiek inna duńska firma – w duńskich kolumnach bardzo rzadko spotkamy kopułki inne niż tekstylne.

Danish Audiophile… czy to Dali, czy jakakolwiek inna duńska firma – w duńskich kolumnach bardzo rzadko spotkamy kopułki inne niż tekstylne.

Obudowa

Obudowa Dali Zensor 5 jest jednokomorowa, z jednym otworem bas-refleks widocznym z przodu – to ucieszy zwłaszcza tych, którzy muszą ustawić kolumny przy ścianie. Wszystkich za to powinna co najmniej usatysfakcjonować estetyka Zensorów – według mnie to, obok Paradigmów, najładniejsze kolumny tego testu. Po odważniejszym, nazwijmy to umownie "młodzieżowym", designie zaprezentowanym w Lectorach, Zensory wydają się nie tyle poważniejsze, co bardziej wysmakowane, subtelniejsze, bardziej podobne do już wcześniej znanych projektów Dali.

Dyskretne, lecz widoczne błyszczące pierścienie wokół głośników świetnie kontrastują z błyszczącą czernią frontu, mocniejszym akcentem jest srebrzysty front wysokotonowego, ale i on nie wygląda ani trochę tandetnie. Prostym i świetnym pomysłem jest cokół, wykonany z metalowej ramki - oryginalny, przyciągający wzrok, przy tym delikatny i jednocześnie funkcjonalny - żadna "płyta chodnikowa", jaką zdarza się spotykać u konkurencji.

Seria Zensor nie jest bardzo liczna, ale zaspokaja większość potrzeb - są tu dwie konstrukcje wolnostojące (większy model o podobnym układzie, lecz z 18-cm nisko-średniotonowymi, to Zensor 7), podstawkowe Zensor 1, centralny Zensor Vokal i najnowszy nabytek - subwoofer E-12.

Cokół należy zaliczyć do kolejnych konstrukcji z cyklu "proste i genialne": aluminiowa ramka dystansowana przez dwie listewki - efekt wyśmienity.

Cokół należy zaliczyć do kolejnych konstrukcji z cyklu "proste i genialne": aluminiowa ramka dystansowana przez dwie listewki - efekt wyśmienity.

Odsłuch

Niskobudżetowe kolumienki Dali Zensor 5 mają dźwięczną, wręcz ostrą nazwę, korespondującą z nowoczesnym, wyrazistym wyglądem, widać też jednak umiar i dobry smak. Podobnie jest z brzmieniem - trochę wbrew nazwie nie będą w nim rządzić zgrzyty, zwarcia, zatarcia, syknięcia i skrzypnięcia. Zenzory nie odbiegają daleko od stylu brzmienia znanego z droższych modeli Dali, zasadzającego się przede wszystkim na swobodzie i świeżości, otwartej górze, płynności oraz plastyczności.

Mam jednak wrażenie lekkiego przeprofilowania - przeniesienia środka ciężkości nieco niżej, lepszego nasycenia dolnego środka i wyższego basu, za to delikatniejszego eksponowania wysokich tonów.

Wciąż nie jest to brzmienie masywne i zaciemnione, można nawet powiedzieć, że jest świetnie zrównoważone, chociaż nie ma już w sobie takiego nadzwyczajnego blasku i optymizmu, który czasami wyróżnia  Dali Zensor 5 na tle konkurentów. To "wyróżnienie" oznacza zwykle pewne odejście od neutralności - atrakcyjne i pełne muzycznej inwencji – jednak dla słuchaczy szukających brzmienia poważniejszego, tańsze Zenzory będą nawet lepsze.

Zwykłe, pojedyncze i wygodnie umieszczone (na samym dole) gniazdo przyłączeniowe - nie rodzi żadnych audiofilskich pytań ani emocji.

Zwykłe, pojedyncze i wygodnie umieszczone (na samym dole) gniazdo przyłączeniowe - nie rodzi żadnych audiofilskich pytań ani emocji.

Pierwsza notatka: wszystko w porządku. Oczywiście nie wszyściutko, nie równiutko poukładane, ale takie jest najważniejsze wrażenie, które odnosi się nie tylko do równowagi tonalnej, ale i ogólnie do łatwości, z jaką ten dźwięk wpada w ucho i jest zaakceptowany bez żadnego procesu akomodacji. Dłuższe słuchanie nie przynosi już wielkich odkryć ani co do talentów, ani do problemów.

Nie okazuje się więc, że początkowo efektowne brzmienie jest sztuczką na krótka metę - bo brzmienie początkowo... wcale nie jest takie efektowne; z upływem czasu nie wychodzą na wierzch żadne poważne przekłamania, poza jednym drobnym (byłem z siebie dumny, bo tym razem pomiary zobaczyłem po odsłuchach) - nazwałem to w notatkach "rozszczelnieniem" między środkiem a górą, ponieważ nie chciałem użyć zbyt mocnego i oklepanego wyrazu "osłabienie".

Ciepłe, gęste na dole pasma, z detaliczną, nieagresywną górą oraz nasyconym, lecz "bezpiecznym" środkiem - zawsze przyjemne i muzycznie angażujące.

 A przede wszystkim udaje mu się stworzyć solidny fundament, niebędący jednocześnie tłustą magmą - choć nie da się ukryć, że bas jest trochę podbarwiony. W tej sytuacji kolumny  Dali Zensor 5 zagrają lepiej ze wzmacniaczami "szybkimi", niekoniecznie zmiękczającymi i ocieplającymi.

Andrzej Kisiel

Parametry
DALI Zensor 5
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 30-150
Wymiary [cm] 84 x 16 x 27,5
Typ obudowy br-p
Rodzaj głośników W
Impedancja (Ω) 6
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Dali Zensor 5

Dali konsekwentnie projektuje kolumny o dobrze wyważonej relacji czułości do impedancji - jako że impedancja nie jest tu niska (znamionowo 6-omowa), więc nie wymusza przepływu większego prądu, nie jest dla żadnego wzmacniacza "trudna", jednocześnie powoduje, że czułość nie jest bardzo wysoka - ale nie jest też problematycznie niska (86 dB).

Wypada podkreślić, że 6 omów impedancji odczytujemy zarówno w katalogu producenta, jak i w naszych pomiarach. Charakterystyka przetwarzania też jest typowa dla Dali - dobrze zrównoważona, z podobnie wzmocnionymi skrajami pasma i z lekkim osłabieniem w zakresie 3-4 kHz - a więc tam, gdzie słuch ma największą czułość i nawet lubi taką korektę. Aby jednak nadmiernie nie pogłębiać tego efektu i nie wywoływać poważniejszego obniżenia w okolicach 2-3 kHz, należy usiąść raczej niżej niż wyżej (najlepiej z głową na wysokości 80-90 cm), ewentualnie kolumny lekko (kilka stopni, nie kilkanaście) pochylić do tyłu.

Łatwo dostrzec wpływ maskownicy - wywołuje ostrą zapadłość niedaleko 4 kHz - ale na pewno nie idą z tym w parze poważne problemy brzmieniowe, takie wąskopasmowe osłabienia zwykle nie sprawiają problemu, a wyżej wpływ maskownicy jest już tylko delikatny. Góra pasma została wzmocniona dopiero w najwyższej oktawie (10-20 kHz), gdzie widać też bardzo dobre rozpraszanie - dopiero pod kątem 30O charakterystyka zaczyna opadać wyraźnie wcześniej. Niskie częstotliwości nie mają agresywnego wzmocnienia wokół 100 Hz, za to sięgają bardzo daleko - spadek -6 dB względem poziomu średniego widać przy 35 Hz.

DALI testy
Focus SE
LEGACY AUDIO
Focus SE
Zespoły głośnikowe

Wobec wielu hi-endowych firm, które pojawiły się w ostatniej dekadzie, Legacy to już marka o znacznie dłuższym stażu, chociaż nie należy do ligi najstarszych weteranów. Powstała 35 lat temu, jest wciąż kierowana przez swojego założyciela - Billa Dudlestona. Jego konstrukcje zmieniają się, ale pozostają dość charakterystyczne. Wyrażają konsekwentne przekonanie, że kolumny wysokiej klasy muszą być duże, wielodrożne, z sekcją niskotonową opartą na poważnych przetwornikach.

Citation Tower (kolumna sieciowa)
HARMAN/KARDON
Citation Tower (kolumna sieciowa)
Zespoły głośnikowe

Już w zeszłym roku producenci zapowiedzieli tornado urządzeń z wbudowaną funkcją sterowania głosowego. Wprawdzie takie rozwiązania znane były wcześniej (głównie z ofert firm związanych ze sprzętem mobilnym), ale teraz na dobre rozwiązał się worek najróżniejszych propozycji. Otóż padła główna bariera, która hamowała rozwój asystentów głosowych: jeden z głównych graczy, Google, wyposażył swojego asystenta w obsługę języka polskiego.

LSX
KEF
LSX
Zespoły głośnikowe

Jeden z najnowszych produktów KEF-a może zostać przez wielu klientów zlekceważony, przeoczony, a przez innych uznany za fenomenalny i przełomowy, biorąc pod uwagę zespół cech brzmieniowych i funkcjonalnych, oczywiście w odniesieniu do ceny.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu