Dlaczego w przeszłości częściej spotykało się duże głośniki niskotonowe, a obecnie dominują znacznie mniejsze?
Audio, zespoły głośnikowe

Złożyły się na to nowe konieczności i nowe możliwości. Konieczności wynikały raczej z mody, a nie z dążenia do poprawy jakości, na szczęście możliwości pozwoliły przynajmniej jakości nie pogorszyć.

Oczywiście dorobiono trochę teorii do praktyki, ale kariera szczupłych kolumn, z mniejszymi głośnikami, wynika głównie z ich architektonicznej, estetycznej atrakcyjności - tradycyjnych, dużych kolumn zwłaszcza kobiety nie chcą widzieć w nowoczesnych, ascetycznych salonach.

Kiedyś więc było to prostsze i akustycznie zdrowsze - kształt i zawartość kolumn kilkadziesiąt lat temu dyktowali inżynierowie-akustycy, a nie designerzy. Dla efektywnego przetwarzania niskich częstotliwości potrzebujemy głośnika lub głośników, które są w stanie poruszyć dużą masą powietrza. Przyda się więc i duża powierzchnia membrany, i duża jej amplituda.

Duże głośniki zapewniają i jedno, i drugie, natomiast mniejsze - mają oczywiście mniejszą powierzchnię membrany, ale stosując większą ich liczbę, można osiągnąć dobry wynik w tej dziedzinie. A co z wychyleniem membrany? Tutaj właśnie nastąpił postęp, bo małe głośniki sprzed lat nie potrafiły pracować z dużą amplitudą, natomiast nowoczesne radzą sobie z tym znacznie lepiej, stąd dzisiaj stosując mniejsze głośniki, zwłaszcza zdublowane, można uzyskać satysfakcjonujące przetwarzanie basu.

Ale postęp ten zaznaczył się też w konstrukcji dużych głośników, które potrafią już przepompowywać całe litry powietrza, więc nadal wiele najlepszych konstrukcji, przeznaczonych do pracy w dużych pomieszczeniach, operuje dużymi głośnikami niskotonowymi.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu