WHARFEDALE Diamond 8.4

WHARFEDALE
Diamond 8.4

Zespoły głośnikowe

Wharfedale to wcale nie najmłodsza brytyjska firma, znana jednak obecnie przede wszystkim z niskobudżetowych kolumn. Seria Diamond zawiera najpopularniejsze i najlepiej sprzedające się produkty tej marki.

Wolnostojący Wharfedale Diamond 8.4 to konstrukcja w miarę nowa, bowiem do niedawna najbardziej zaawansowany był dwudrożny i dwugłośnikowy 8.3. Wersja 8.4 ma już trzy głośniki i pracuje w układzie dwuipółdrożnym. Wysokie tony odtwarza tekstylna kopułka 25 mm, napędzana neodymowym magnesem, 17-cm przetwornik nisko-średniotonowy ma membranę z kewlaru i korektor fazy, niskotonowy (także 17-cm) również jest kewlarowy, ale już z normalną nakładką przeciwpyłową. Bass-reflex zlokalizowany jest z przodu. Okazuje się, że obsługuje on tylko głośnik niskotonowy, bowiem nisko-średniotonowy jest zamknięty w swojej własnej objętości.

Obudowę zrobiono głównie z płyty wiórowej o grubości tylko 1,3 cm, nieco grubszy jest front - 1,6 cm.

Brudnoszary płat plastiku na froncie nie jest elementem zbyt pięknym. Możemy na nim osadzić delikatną maskownicę. Sztuczna okleina jest średniej jakości, sposób wykończenia nią skrzynki poprawny. Wersje wzornicze obejmują drzewo wiśni (w teście) oraz czarny winyl. Zaciski głośnikowe są podwójne.

Kolców nie mocujemy bezpośrednio w obudowie - najpierw trzeba przykręcić czarny, cienki cokół z MDF-u. Jego rozmiary są prawie identyczne z gabarytami dolnej ścianki, jest to więc tylko element wzorniczy, a nie stabilizujący.

Odsłuch

Im mniej instrumentów, tym lepiej. Weźmy niewielki zespół akustyczny - kilku muzyków słyszymy bardzo wyraźnie, zachowana jest przestrzeń, analityczność, całkiem niezła jest także dynamika. Jeżeli jednak faktura nagrań będzie się zagęszczać, to głośniki zaczną się gubić, dźwięk będzie się zamazywał. Nie ma jednak dramatu, utrata dynamiki nie jest skandaliczna, Wharfedale Diamond 8.4 nadal da się słuchać.

Góra pasma jest najbardziej szorstka w pobliżu średnicy, im bardziej się od niej oddala, tym dźwięki stają się cichsze, spokojniejsze. Najwyżej osadzone szczegóły tracą jednak blask. Pomimo to Wharfedale Diamond 8.4 grają przestrzennie, zaznaczenie miejsc instrumentalistów jest bardzo dobre.

Nieprzemijającą zaletą tych kolumn jest zdecydowanie i swoista potęga brzmienia - te cechy słychać niezależnie od błędów analitycznych i dynamicznych.

Pomiędzy środkiem a niskimi tonami wyczuwa się pewne wahanie i słabość. Bas jest rozbudowany, głęboki, trochę rozmyty i średnio kontrolowany - znów łatwiej zaakceptować go w małych składach niż dużych orkiestrach.

Parametry

WHARFEDALE Diamond 8.4

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 20-150
  • Wymiary [cm]* 90/21,3/29,5
  • Typ obudowy br-p
  • Rodzaj głośników W
  • Efektywność [dB] 88
  • Impedancja (Ω)** 6
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Laboratorium Wharfedale Diamond 8.4

Rys. 1 pokazuje Diamonda 8.4 jako konstrukcję o impedancji znamionowej na przełomie 4 i 6 omów - minimum przy 150Hz leży nieco powyżej poziomu 4 omów. Kolumna ta nie będzie ani bardzo łatwym, ani bardzo trudnym obciążeniem.

Charakterystyka przetwarzania (rys. 2) ilustruje monstrualne przetwarzanie basu. O ile Eltax dawał się we znaki wzmocnieniem pewnego podzakresu niskich tonów, koncentrującego się wokół 80Hz, to Wharfedale idzie na całość, i uwypukla pełne dwie oktawy - między 50 a 200Hz. Zakres średnio-wysokotonowy rozgrywa się na poziomie średnio ok. 6dB niższym, ale charakterystyka powyżej 1kHz prezentuje się zaskakująco ładnie, pozostawiając w tyle zarówno Eltaxa, jak i Kodę.

Ale schodzenie z osi głównej i dalsze obniżanie ciśnienie wysokich tonów oczywiście nie ma sensu (rys. 3).

Maskownica specjalnie nie szkodzi (rys. 4).

Podstawowe dane

  • 1 500 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Obudowa słabiutka i niepiękna, przetworniki ciekawsze.
  • Laboratorium: Poważne wzmocnienie niskich tonów, zakres średnio-wysokotonowy niżej, ale z dobrą liniowością.
  • Brzmienie: Żywiołowy i zdecydowany dźwięk, wahająca się dynamika i analityczność, ale dobra przestrzenność. Rozbudowany, ale rozmywający się bas.
TRIANGLE Elara 05

TRIANGLE
Elara 05

Cena: 5 000 zł

WILSON Exclusive Line EL-8

WILSON
Exclusive Line EL-8

Cena: 5 000 zł

SONUS FABER Principia 5

SONUS FABER
Principia 5

Cena: 5 000 zł

PYLON AUDIO Ruby 25

PYLON AUDIO
Ruby 25

Cena: 5 000 zł

Zobacz także
Audio - listopad 2018

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

W tym numerze zajmujemy się sprzętem tak popularnym, jak słuchawki bezprzewodowe za kilkaset złotych (pięć modeli) i gramofony za tysiąc kilkaset (również piątka), ale na drugiej szali kładziemy test jubileuszowego, hi-endowego zestawu Marantza KI-Ruby, i parę ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj

DALI
Callisto 6 C + Sound Hub

DALI Callisto 6 C + Sound Hub

Nie kwalifikujemy tego testu do działu high-end, mimo że sama cena za testowany system usprawiedliwiałaby takie skojarze...