WHARFEDALE
EVO^2-10

Seria Evo to podobna półka cenowa, jak w przypadku serii 600 B&W i serii RS Monitor Audio. O ile jednak dla B&W jest to dopiero otwarcie oferty, to dla dwóch pozostałych brytyjskich firm to już wyższa seria, a nie ta najtańsza. Może właśnie dlatego i Monitor, i Wharfedale zainwestowały więcej w sam wygląd, w klasę wykończenia obudowy.

Nasza ocena
Wykonanie
Bardzo elegancka obudowa. Komplet głośników ekranowanych magnetycznie.
Laboratorium
Dobre zrównoważenie z lokalnymi nierównomiernościami. Bas wzmocniony w wyższym podzakresie.
Brzmienie
Gęste, spójne, mocno nasycone w zakresie nisko-średniotonowym, wysokie tony wplecione.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Trzeci z brytyjskich monitorów przywraca nam wiarę, że płacąc ponad 2000 zł, będziemy kupować coraz bardziej eleganckie produkty. Dobre głośniki, design bardziej subtelny, niż w RS1, ale szybko ujawniający, że i tutaj producent nie żałował nam swojego wysiłku i materiałów. 685, które za taką samą cenę miały prostą skrzynkę oklejoną winylem, specjalnie za tę skromność nie krytykowaliśmy - bo choć środkami niskobudżetowymi, to jednak udało się tam osiągnąć nowoczesny wygląd

Jednak w takim razie Wharfedale, podobnie jak Monitor Audio, zasługują na szczególne pochwały. Chociaż powoli przestaje już być symbolem najbardziej wyrafinowanej głośnikowej mody, obudowa z wygiętymi ściankami bocznymi nadal będzie sprawiać wrażenie ambitniejszej. W dodatku przednia ścianka jest lekko wypukła - to już efekt nie wyginania, ale obrabiania zewnętrznej powierzchni. Jest wreszcie oklejona naturalnym fornirem, - to już szczyt elegancji w tym zakresie cenowym.

Do kształtu obudowy dobrze pasują półokręgi i parabole ozdabiające okolice głośnika wysoko-tonowego i otworu bas-refleks. Aby kosz głośnika pasował do profilu przedniej ścianki, jego kosz ozdabia specjalnie wygięty pierścień. Maskownica jest bardzo cienka, co i ładnie wygląda, i daje nadzieję na akustyczną neutralność.

Membrana głośnika niskośredniotonowego jest z Kevlaru, ale tym razem z czarnym impregnatem (membranę plecioną z włókien trzeba nasączać, aby zapewnić jej szczelność - dotyczy to również membran w naturalnym, żółtym kolorze Kevlaru). Kosz jest odlewany, a magnes ekranowany. 25-mm tekstylna kopułka wysokotonowa umieszczona jest bardzo blisko zarówno głośnika niskośredniotonowego, jak i górnej krawędzi obudowy - podobnie jak w B&W, i tak jak tam było to możliwe dzięki zastosowaniu małego (ale skutecznego) magnesu neodymowego. Zwrotnica to układ filtrów dolnoprzepustowego 1. rzędu i górnoprzepustowego 3. rzędu.

Rzeczą niezwykłą jest publikowanie w instrukcji obsługi schematów wszystkich zwrotnic modeli serii Evo, i parametrów... nie tylko całych zespołów, ale i poszczególnych przetworników. Chcecie np. poznać parametry Thiele-Smalla zastosowanego tu niskośredniotonowego? Proszę bardzo: Fs=54Hz, Vas=17dm3, Qts=0,54. Jaki z tym zrobić użytek? Niektórzy stwierdzą, że w tej sytuacji bas-refleks lepiej zamknąć...

Odsłuch

Monitory RS1 i B&W 685 grają naprawdę ładnie, efektownie, z polotem i klasą jednocześnie - trudno im cokolwiek zarzucić - przy takiej cenie oczywiście - może poza tym, że nie są idealnymi przedstawicielami brytyjskiego brzmienia, w którym najważniejsza była spójność i środek pasma, a reszta przy okazji... Do tego momentu taki profil przedstawił niemiecki Metas 300 miesiąc temu, ale jest wreszcie firma rodem z Wysp (choć obecnie ulokowana zupełnie gdzie indziej), która proponuje coś bardziej wytrawnego.

Evo^2-10 to wzorzec homogeniczności, z charakterystyką wyraźnie dociążoną w zakresie niskich częstotliwości i z oszczędnie dawkowanymi wysokimi tonami. Można sobie wyobrazić, że konstruktor wziął na warsztat odsłuchowy najostrzejsze nagrania - i raczej odchudzone na basie - i na tej podstawie doprowadził brzmienie do normalności. Co oczywiście oznacza, że kiedy włączymy dobre realizacje, zabrzmią one trochę ciemno, zawsze z klasą i powściągliwością. Stroiciel Evo^10-20 jak ognia unikał rozjaśnienia w jakiejkolwiek sytuacji, chociaż nie bał się mocnego basu. Pewnie uspokoiło jego audiofilskie sumienie to, że niskie tony nie wpadają w miękkość i magmowatość, ale zachowują zwartość i suchość, chociaż są trochę podbarwione w swoim górnym podzakresie.

Wysokie tony nie są błyszczące - dobrze to czy źle - ale szczegóły się przebijają, więc wielkiego smutku nie ma. Środek pasma wypełniony, naturalnie związany z sąsiednimi skrajami, tak jak one bez połysku, bez zmiękczenia i ocieplenia, neutralnie, rzetelnie i konkretnie.

To jak najdalszy od efekciarstwa, wyrafinowany gatunek brzmienia, wymagający jednak wyrobionego smaku, albo elektroniki idącej w przeciwną stronę. A niektórzy użytkownicy Evo^2-10 pewnie przeproszą się z regulatorami barwy, aby trochę przewietrzyć brzmienie lekko podkręconymi "treblami". Na pewno nie ma sensu podkręcać basu.

Andrzej Kisiel

Parametry
WHARFEDALE EVO^2-10
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 100
Wymiary [cm] 38x23x36
Typ obudowy br-p
Rodzaj głośników P
Efektywność [dB] 85
Impedancja (Ω) 6
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Wharfedale EVO^2-10

Charakterystyka przetwarzania, wraz ze swoimi drobnymi nierównomiernościami, wydaje się dobrze zrównoważona dla uzyskania neutralnego brzmienia, chociaż trochę niedoskonałego w zakresie niskich częstotliwości.

Bas jest lekko wzmocniony w wyższym podzakresie - nawet powyżej 100Hz - a poniżej już opada, i mimo że dość łagodnie, to spadek -6dB notujemy niestety już powyżej 60Hz.

Zmiany osi pomiaru nie burzą ładnego prowadzenia charakterystyki w zakresie średniowysokotonowym, choć pod kątem 30° (w płaszczyźnie poziomej oczywiście) wypada już uznać, że poziom wysokich częstotliwości staje się zbyt niski - dlatego wydaje się, że najlepsze efekty da skierowanie Evo na miejsce odsłuchowe, ewentualnie tylko lekkie ich odkręcenie.

Maskownica nie jest zbyt szkodliwa, pojawiające się wraz z nią lekkie falowanie powyżej 5kHz można przeboleć.

Ustalanie impedancji znamionowej odbywa się jak zwykle na podstawie minimum w zakresie niskotonowym; ponownie widzimy poziom 4,5 oma (okolice 150Hz), co pozwala - nie po raz pierwszy w tym teście - uznać konstrukcję za znamionowo 6-omową. Efektywność to 85dB - w porządku.

WHARFEDALE testy
MP 3100HV / PA 3100 HV
T+A
MP 3100HV / PA 3100 HV
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

W 2013 roku prezentowaliśmy system złożony z odtwarzacza MP3000HV i wzmacniacza zintegrowanego PA3000HV. Były to wówczas referencyjne urządzenia T+A i pierwsze zaprojektowane w koncepcji HV (High Voltage). Od tamtego czasu wiele się zmieniło, wspomniane wyżej modele zastąpiono przez nowsze wersje - MP3100HV i PA3000HV - którymi zaraz się zajmiemy, ale wspomnijmy też o pozostałych. Otóż pojawiły się jeszcze dwa źródła strumieniowe (SD3100HV, SDV3100HV), transport (PDT3100HV), odtwarzacz płyt (PDP3000HV), dwie końcówki mocy (A3000HV, M40HV), przedwzmacniacz (P3000HV), a nawet zasilacz (PS3000HV). Rodzinka pod wysokim napięciem.

SA/PM KI Ruby
MARANTZ
SA/PM KI Ruby
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Celebrowanie jubileuszy, wykorzystywanie ich do promocji własnej marki i produktów stało się w branży audio powszechne. Nasza wrażliwość i podatność na sugestię, że mamy do czynienia z czymś wyjątkowym, jest więc mniejsza niż kiedyś. Ale wciąż pojawiają się urządzenia i okoliczności, które poruszają naszą wyobraźnię. Takim autorytetom, jak Marantz i Ken Ishiwata, trudno odmówić prawa do edycji urządzeń specjalnych, tym bardziej, że wcale go nie nadużywają.

MP1000E / PA1000E
T+A
MP1000E / PA1000E
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Firma T+A nigdy nie startowała w sektorze niskobudżetowym, a seria E to jej relatywnie tańsze propozycje w zakresie "elektroniki". Seria ta obchodzi w tym roku swoje 10-lecie, a przy tej okazji dokonano jej odświeżenia, czego efektem są trzy najnowsze produkty.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu