ARCAM
SA20

Firmy Arcam nie trzeba przedstawiać, chociaż jej aktualna oferta może zaskoczyć audiofi lów, którzy stracili z nią kontakt. Dawniej Arcam specjalizował się w relatywnie niedrogim stereo, ale już od dłuższego czasu oferuje również sprzęt wielokanałowy. Stereo jest skupione w krótkiej serii HDA, gdzie oprócz trzech wzmacniaczy zintegrowanych znajdziemy tylko jeden odtwarzacz uniwersalny CDS50 - i basta. Najtańszą integrę SA10 już testowaliśmy, teraz przyszła kolej na "środkową" - SA20.

Nasza ocena

Wykonanie
W standardowym formacie, ale w nowoczesnym stylu. Skomplikowany układ w klasie G, sekcja cyfrowa z wysokiej klasy przetwornikiem C/A.
Funkcjonalność
Duża pula wejść analogowych, w tym dla gramofonu (MM), wejścia cyfrowe wyłącznie w standardzie współosiowym i optycznym (brak USB-B). Wyjście słuchawkowe.
Laboratorium
Moc wyjściowa znacznie wyższa niż w fi rmowych zapowiedziach (2 x 118 W/8 Ω, 2 x 187 W/4 Ω), wysoki szum, niskie zniekształcenia.
Brzmienie
Żywe, bezpośrednie, lekkie, szybkie. Szczupły, zwarty bas nie wchodzi w paradę mocnej średnicy i szczegółowej górze.
Artykuł pochodzi z Audio

Modele SA10 i SA20 wyglądają niemal identycznie, a różnią się "bebechami", głównie w obrębie końcówek mocy i sekcji cyfrowej. Nie zmieniają one zasadniczo funkcjonalności, ale poprawiają parametry i brzmienie.

Wzmacniacz Arcam SA20 wygląda nowocześnie, przy konwencjonalnej szerokości 43 cm, front jest w kolorze grafitowym, kontrastują z nim srebrne manipulatory, a dalsze atrakcje zapowiada wyświetlacz.

Pokrętło głośności znajduje się z lewej strony (to nietypowe), wybór źródeł jest bezpośredni (osiem przycisków), dziewiąty służy do szybkiego wyciszania.

Na małym jacku (3,5 mm) znajduje się wyjście słuchawkowe, co dzisiaj jest częstą praktyką w przeciwieństwie do drugiego gniazda tego typu pełniącego rolę analogowego wejścia podręcznego.

Kto w dzisiejszych czasach będzie chciał w ten sposób podłączać cokolwiek, zwłaszcza mobilne źródła, które przeniosły się do cyfrowej, a także bezprzewodowej przestrzeni?

Czytaj również: Jakie są i czym się charakteryzują klasy pracy wzmacniacza?

Szczupła obudowa sugeruje użycie układów impulsowych, końcówki mocy są jednak liniowe, a klasa G wymaga intensywnego chłodzenia, stąd duże szczeliny w górnej części obudowy.
Szczupła obudowa sugeruje użycie układów impulsowych, końcówki mocy są jednak liniowe, a klasa G wymaga intensywnego chłodzenia, stąd duże szczeliny w górnej części obudowy.

Ale na wygodę obsługi nie można narzekać, wyświetlacz komunikuje wiele ustawień, począwszy od poziomu głośności, aż po bardziej zaawansowane, np. automatyczne wyciszanie wyjść głośnikowych, gdy podłączymy słuchawki. Jego jasność można regulować.

Arcam SA20 - złącza

Arcam SA20 ma pięć wejść analogowych i trzy cyfrowe, wliczając w to gniazdo na przednim panelu, Jest wśród nich wejście gramofonowe (dla wkładek MM), a ponadto wyjście z przedwzmacniacza.

Rozdzielczość wejść cyfrowych wynosi 24 bit, a częstotliwość próbkowania odpowiednio 192 kHz/96 kHz (dwa współosiowe/optyczne). Nie ma wejścia USB-B, czyli popularnej konwencji USB-DAC.

Czytaj również: Co to znaczy zmostkować wzmacniacz?

Niektóre mniej oczywiste funkcje wywołamy pilotem lub w menu, więc wyświetlacz i nowoczesne sterowanie będą pomocne.
Niektóre mniej oczywiste funkcje wywołamy pilotem lub w menu, więc wyświetlacz i nowoczesne sterowanie będą pomocne.

Znajdujące się obok porty USB-A oraz LAN nie mają nic wspólnego ze strumieniowaniem muzyki; pierwszy służy tylko do aktualizacji oprogramowania wzmacniacza, a drugi pozwala komunikować się z domową siecią w zakresie zdalnego sterowania. Instalacyjne wyposażenie uzupełnia stary, lecz wciąż przydatny interfejs RS232.

Arcam SA20 - wnętrze

Wnętrze Arcama SA20 może się podobać, jest czysto i nowocześnie, większość obwodów zmontowano na jednej, dużej płytce drukowanej. SA20 to obecnie najtańszy wzmacniacz stereo Arcama, w którym zastosowano specyficzną klasę G (końcówek mocy). Można ją zaliczyć do klasycznych układów liniowych, ale w porównaniu z popularną klasą AB (nie mówiąc już o A) wyróżnia się wyższą sprawnością.

Układ w klasie G jest dość skomplikowany, zwłaszcza w stopniu zasilającym, w którym występują dodatkowe sekcje załączane w sposób dynamiczny, w zależności od bieżącego zapotrzebowania na moc.

Czytaj również: Czy wejścia XLR oznaczają, że urządzenie jest zbalansowane?

Cyfrowe wyposażenie SA20 jest podstawowe (złącza współosiowe i optyczne).
Cyfrowe wyposażenie SA20 jest podstawowe (złącza współosiowe i optyczne).

W zakresie najniższych mocy wyjściowych Arcama SA20 zachowuje się jak purystyczny wzmacniacz w klasie A, wyżej zasilanie (jak i końcówki) jest przełączane na wyższy "bieg", oczywiście płynnie i niezauważalnie.

Nowoczesne sterowanie łączy się z regulacją wzmocnienia na scalonym układzie Burr Brown PGA2311U. Wybór sygnałów z wejść (analogowych) odbywa się w scalonych przełącznikach.

W sekcji cyfrowej wykorzystano popularny przetwornik ESS Technology ES9016K2M - układ stereofoniczny o rozdzielczości 32 bit i maksymalnej częstotliwości próbkowania aż 384 kHz, radzący sobie także z sygnałami DSD256, czego w SA20 nie wykorzystamy my, bowiem przygotowano tylko wejścia współosiowe i optyczne (gotowe w najlepszym razie przyjąć sygnał PCM 24/192), bez USB-B, które przyniosłoby spore korzyści funkcjonalne i... wizerunkowe.

Czytaj również: Co to jest współczynnik tłumienia wzmacniacza?

Sieciowe złącze LAN rodzi nadzieję... ale w tym przypadku pozwala tylko na sterowanie wzmacniaczem.
Sieciowe złącze LAN rodzi nadzieję... ale w tym przypadku pozwala tylko na sterowanie wzmacniaczem.

Odsłuch

Ćwierć wieku temu Arcam razem z Musical Fidelity grali w wyraźnej opozycji do Technicsa i innych popularnych wówczas, japońskich wzmacniaczy. Było to antidotum na brzmienie jasne, suche i metaliczne - w każdym razie taka opinia (generalizująca, więc w części niesprawiedliwa) panowała w "audiofi lskich kręgach", które wówczas uwielbiały ciepło, miękkość i tak rozumianą (odczuwaną) muzykalność.

Ciekawe, czy gdybyśmy przenieśli się w tę przeszłość z Arcama SA20, sama nazwa firmy wystarczyłaby, aby przekonać nas wówczas do jego walorów. To coś zupełnie innego.. chociaż przecież wciąż brytyjskiego.

Brzmienie żywe, spontaniczne i zdecydowane, bez asekuracji, zaokrąglania i zbytecznych uprzejmości. To dźwięk "szybki", oczywiście płyta w odtwarzaczu czy gramofonie nie wejdzie na wyższe obroty, jednak subiektywnie przekaz SA20 nakręca tempo, pobudza i angażuje.

Czytaj również: Czy 50-watowym wzmacniaczem można uszkodzić 200-watowe kolumny?

Większość elektroniki analogowej i cyfrowej została ulokowana na jednej dużej drukowanej płytce.
Większość elektroniki analogowej i cyfrowej została ulokowana na jednej dużej drukowanej płytce.

Czy wzmacnia rytm? To zależy - nie podbija basu, więc nie tędy droga, ale dzięki odchudzeniu niskich rejestrów mniej jest dudnienia i smużenia, dźwięk jest lżejszy i zwinniejszy.

Średnica jest konkretna, nierozjaśniona, chociaż bez "dopalenia", wyrazista, dokładna, bardziej techniczna niż romantyczna. Wysokie tony to konsekwentna kontynuacja, a nawet rozwój tego stylu, dużo blasku łączy się z soczystością, rozmachem, swobodą. Bogate, otwarte, detaliczne, robią wrażenie, chociaż nie dają odpocząć.

Muzyka z Arcama SA20 ma nas wciągnąć i zabawić, a nie ukołysać i uśpić. Może też służyć obserwowaniu techniki nagrań, smaczków i błędów realizacji. Wszystko słychać jak na dłoni. Pierwszy plan nie jest przysunięty, ale w pełni czytelny, skupiony, a cała przestrzeń spójna i uporządkowana.

Czytaj również: Dlaczego nie można podłączyć kolumn 4-omowych do wzmacniaczy 8-omowych?

Tranzystory typu ThermalTrak to elementy z wbudowaną kompensacją temperaturową, przymocowane do radiatora metalowymi klipsami.
Tranzystory typu ThermalTrak to elementy z wbudowaną kompensacją temperaturową, przymocowane do radiatora metalowymi klipsami.

Zabawa w filtrowanie

Wiele nowoczesnych przetworników cyfrowo-analogowych oferuje kilka trybów filtrowania. W SA20 mamy do wyboru aż siedem wariantów. Różnią się odpowiedzią częstotliwościową, fazową i impulsową.

Przełączanie filtrów to wciągająca (a nawet uzależniająca) audiofilska zabawa. Pewien problem w SA20 polega jednak na braku wejścia USB - dostępne są tutaj wyłącznie złącza optyczne i współosiowe. Jeśli już je wykorzystamy, to raczej nie do komputera, a więc nie do celów odtwarzania gęstych plików.

Komputery rzadko kiedy są wyposażone w coś więcej niż USB, a szukanie odpowiednich przejściówek zniechęca. Tym samym potencjalne wykorzystane cyfrowych wejść w SA20 to raczej furtka dla sprzętu wideo, telewizora czy odtwarzacza multimedialnego, a tutaj wyrafi nowana zabawa z filtrami nie przyniesie wielkich emocji.

Specyfikacja techniczna

ARCAM SA20
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 118
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 187
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,19
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 73
Dynamika [dB] 94
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 60
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorum Arcam SA20

Mimo podobieństw konstrukcyjnych do starszego modelu A29, w nowym SA20 mamy inne wyniki pomiarów. Według specyfikacji firmowej moc w trybie stereo ma wynosić 2 x 50 W/8 Ω i 2 x 85 W/4 Ω, ale w rzeczywistości jest to znacznie, znacznie więcej - odpowiednio 2 x 118 W i 2 x 187 W!

A przy jednym kanale wysterowanym: 130 W i 209 W. Dlaczego producent tak bardzo niedoszacował potencjał wzmacniacza? Dla ustalenia mocy znamionowej stosujemy standardowo normę 1% THD+N. Dziwimy się i cieszymy... chociaż zestaw pomiarów SA20 nie jest pasmem samych zwycięstw.

Dobrze prezentują się charakterystyki przetwarzania (rys. 1), ze spadkiem -3 dB przy ok. 80 kHz. Słabym punktem jest odstęp od szumu – tylko 73 dB – dlatego dynamika, mimo wysokiej mocy, zatrzymuje się na wartości 94 dB. Za to niskie zniekształcenia to oczywiście znowu powód do pochwał. Na rys. rys. 2. żadna harmoniczna nie przekracza -90 dB.

Na rys. 3. (ani na żadnym innym) nie widać najmniejszego wpływu skomplikowanej elektroniki (klasa G). Zniekształcenia THD+N w tradycyjny sposób obniżają się wraz ze wzrostem mocy wyjściowej, aż do punktu przesterowania.

ARCAM testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu