Nagrody EISA 2017-2018
Nagrody EISA
2017-2018

PYLON AUDIO Diamond 25

PYLON AUDIO Diamond 25

Kolejna firma w tym teście wymaga specjalnego wstępu i prezentacji, bowiem pojawia się w "Audio" po raz pierwszy. Jej profil jest szczególnie ciekawy, ponadto jest to firma polska - a nowych polskich producentów, którzy zasługiwaliby na poważne traktowanie, jest niewielu, więc takiej okazji nie przepuścimy.

Odsłuch

Mniejszy niż u konkurentów kaliber głośników nisko-średniotonowych może sugerować, że kolumny Pylon Diamond 25 mają bardziej ograniczone możliwości - najogólniej rzecz ujmując - w zakresie niskich tonów. Jednak zastosowanie nieco mniejszych przetworników nisko-średniotonowych wcale nie musi determinować końcowych rezultatów. Pora stwierdzić, jakie są tego skutki w tym konkretnym przypadku - otóż Diamond 25 wale nie odstaje od peletonu, bez problemu trzyma się średniego poziomu tego testu, a być może nawet wyznacza taki profil charakterystyki, którego inni mogą pozazdrościć.

Bas nie jest aż potężny, ale gęsty, nasycony i dynamicznyPylon Diamond 25 będzie można ustawić blisko ściany i w małych pomieszczeniach. Bas jest przy tym ładnie rozciągnięty, lecz jego największą zaletą jest naturalne i efektowne wybrzmienie górnych rejestrów, harmonicznych przechodzących płynnie w średnie, a nawet w wysokie tony. W takim razie nie mówimy tylko o niskich tonach, ale jeżeli zwrócimy uwagę na grę kontrabasu, to w wydaniu Diamondów 25 trudno będzie to rozdzielić. Nie jest to jednak sposób, aby odwrócić naszą uwagę od słabości zasadniczego basu, dając w zamian tylko ładne jego wyższe partie, tak jak to ma miejsce w niektórych małych monitorach.

Wraz z dobrze zestrojonym bas-refleksem, w optymalnej objętości, para wysokiej klasy 15-tek może wykazać się zaskakująco ładnym rozciągnięciem basu - spadek -6 dB notujemy przy 35 Hz.

Wraz z dobrze zestrojonym bas-refleksem, w optymalnej objętości, para wysokiej klasy 15-tek może wykazać się zaskakująco ładnym rozciągnięciem basu - spadek -6 dB notujemy przy 35 Hz.

Owszem, bas kolumn Pylon Diamond 25 nie będzie ani masywny, ani tłusty, ani nawet nie będzie twardo uderzać; będzie miał wyraźny atak, ale też proporcjonalność i właśnie wybrzmienie. Zwykle chwalimy szybki, krótki bas jako dowód na dobrą odpowiedź impulsową. Tutaj możemy jednak spotkać się z dźwiękiem długim, ale czystym, naturalnym, wiarygodnym.

Dobra plastyczność połączona z wybitną mikrodetalicznością rozciąga się przez całe pasmo. W barwie albo w charakterystyce tonalnej pojawia się lekka nosowość, obniżenie "górnego środka"; i nie przepisuję tego z wyników pomiarów, to słychać, ale to nie boli, dzięki temu góra nie jest obciążona "dzwonieniem", ma trochę autonomii, jest wyrazista, detaliczna, selektywna. Nie wchodzi w schemat subtelnego, aksamitnego głaskania, nie jest słodka i okrągła, nie wbija szpilek, jednak lekko i bogato sypie, cyka i szeleści, "przyprawiając" ładnie każde nagranie odrobiną własnego charakteru, który z drugiej strony, potrafi zatrzymać agresję i metaliczność. Całe brzmienie jest świeże, żywe, barwne i swobodne, pozostając w granicach dobrego zrównoważenia i przejrzystości, tylko z niewielkimi odchyłkami od neutralności.

Andrzej Kisiel

PYLON AUDIO Diamond 25

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 100
  • Wymiary [cm]* 94 x 16,5 x29
  • Rodzaj głośników W
  • Efektywność [dB] 86
  • Impedancja (Ω)** 4
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Można się było tego spodziewać, że konstrukcja dwuipółdrożna, oparta na standardowych przetwornikach, będzie 4-omowa. Byłem tylko ciekaw, czy nowy polski producent przystąpi do klubu ściemniaczy, mianujących wszystkie konstrukcje 8-omowymi, czy weźmie sobie za wzór firmy rzetelne i będzie pisał prawdę. Brawo, czytamy w firmowych danych, że impedancja to 4 omy.

Minimum przy 150 Hz ma wartość nawet nieco wyższą od 4 omów, a zmienność w całym pasmie jest umiarkowana, więc mamy do czynienia z obciążeniem dość łatwym, tym bardziej, że skojarzonym z przyzwoitą czułością - 86 dB.

Producent podaje 88 dB, ale taką rozbieżność można złożyć na karb nie tyle metody, co "unormowania" - czy chodzi o poziom w przestrzeni otwartej, czy w półprzestrzeni. Również podawana przez producenta moc nominalna - 100 W - wygląda bardzo wiarygodnie w kontekście znanych nam cech konstrukcyjnych.

Charakterystyka przetwarzania już trochę zaskakuje - konstruktor sprowadził poziom wysokich tonów wyraźnie poniżej poziomu pozostałej części pasma, różnica nie jest duża w skali bezwzględnej, ale w tym kierunku rzadko spotykana, przy częstotliwości podziału (3-4 kHz) pojawia się dodatkowe osłabienie, pogłębiające się poza osią główną, zarówno pod kątem -7 st., jak i +7 st., co jednak świadczy o dobrym zintegrowaniu fazowym (na osi głównej, na której powinien znaleźć się słuchacz).

Dołek na charakterystyce jest wynikiem (celowego lub nie) "niedociągnięcia" do siebie charakterystyk obydwu sekcji. Znam rezultaty testu odsłuchowego, który... sam przeprowadziłem i opisałem, zanim jeszcze zobaczyłem wyniki z laboratorium, i mogę zapewnić, że w brzmieniu specyfika ta nie zaznacza się tak wyraźnie, jak w pomiarze. Niskie częstotliwości są bardzo dobrze rozciągnięte, spadek -6 dB (względem poziomu średniego) odnotowujemy przy ok. 35 Hz.

 
 

Podstawowe dane

  • 5 500 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Klasyczna, audiofilska elegancja - szczupła, pochylona obudowa, wykończenie w naturalnym fornirze (na zamówienie lakierowanie), układ dwuipółdrożny na dobrych skandynawskich przetwornikach.
  • Laboratorium: Lekko obniżony poziom wysokich tonów, poprzedzonych wyraźniejszym osłabieniem w okolicach 3-4 kHz, dobre rozciągnięcie niskich częstotliwości (-6 dB przy 35 Hz). Impedancja znamionowa 4 omy, czułość 86 dB.
  • Brzmienie: Gęste, soczyste, plastyczne, ale też dokładne i przejrzyste, z ładnie wybrzmiewającym basem, naturalną barwą i subtelną detalicznością. Charyzma i kultura, z własnym charakterem, ale niedaleko od neutralności.
JBL 4367

JBL
4367

Cena: 60 000 zł

WHARFEDALE Diamond 11.3

WHARFEDALE
Diamond 11.3

Cena: 3 400 zł

POLK AUDIO TSx440T

POLK AUDIO
TSx440T

Cena: 3 600 zł

MONITOR AUDIO Monitor 300

MONITOR AUDIO
Monitor 300

Cena: 3 000 zł

Zobacz także
Czy głośnik centralny musi być ekranowany? Co to jest HDCD, XRCD? Co to jest konstrukcja dual-mono i jakie są jej zalety? Czy obudowa z membraną bierną to obudowa zamknięta?
Audio - czerwiec 2018

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Znowu kolumny.... Ale tym razem polecam test pięciu modeli za ok. 4000 zł nie tylko dlatego, że można w nim znaleźć propozycje warte uwagi, ale też dlatego, że znalazły się w nim konstrukcje, które swoim indywidualizmem, kontrowersyjnością, brzmieniem nawet ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio
PARADIGM Persona 5F

PARADIGM
Persona 5F

Jeszcze dwa lata temu nie było w ofercie Paradigma kolumn kosztujących blisko stówę. Dzisiaj, biorąc na warsztat Persony...