FOCAL
Chorus 726

Ostatni raz kolumny serii Chorus 700V testowaliśmy pięć lat temu. Chociaż nie było wśród nich największej konstrukcji z tej linii, jaką jest właśnie Chorus 726, nie zamierzaliśmy już do tego tematu wracać, czekając na zupełnie nowe produkty. Wreszcie są, chociaż niezupełnie nowe. Focal wykonał raczej kosmetyczne ruchy.

Nasza ocena
Wykonanie
Wydajny i racjonalny, rozwinięty układ trójdrożny o efektownej aparycji; w nowej edycji serii Chorus subtelniejsze kształty, technika niemal bez zmian.
Laboratorium
Wyeksponowane niskie i wysokie tony, niska dolna częstotliwość graniczna (-6 dB przy 35 Hz), dobre charakterystyki kierunkowe, wysoka czułość (88 dB) przy dość wymagającej impedancji (min. 2,9 oma w zakresie niskotonowym).
Brzmienie
Swobodne na basie, błyszczące na górze, dynamiczne, czytelne, łatwe w odbiorze.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

I nie ma się czym martwić, bo seria Focal Chorus 700 była i jest bardzo udaną propozycją, ale przynajmniej odświeżenie było jej potrzebne; nawet nie po to, aby kolumny jeszcze lepiej czy inaczej grały, lecz żeby można było o nich przypomnieć w testach. Zmienia się też moda, wzornictwo i po ładnych kilku latach na pewno wypada przeprowadzić "face-lifting", podobnie jak w przemyśle motoryzacyjnym.

Patrząc na symbol nowej konstrukcji, nie od razu zauważyłem, gdzie jest różnica... Przecież kolumny Focal Chorus 726 były już wcześniej, czyżby symbole pozostały niezmienione? Zwykle w nowych modelach mają one albo wyższe "numerki", albo jakiś dodatek... Tym razem jest odwrotnie - z symbolu zniknęła kończąca go wcześniej literka "V", mająca związek z charakterystycznym elementem wzorniczym, który w nowej wersji został usunięty.

Nowy projekt nie jest już tak wyrazisty, aby zasługiwał na jakiś symbol, dlatego poprzestano na numerach. Przypomnijmy, że "V" nawiązywało do kształtów obudowy i maskownicy, wybrzuszonej w osi symetrii i "wyciętej" z góry w taki sposób, aby odsłaniać głośnik wysokotonowy. Pomysł był odważny i nowoczesny, zwracał na siebie uwagę; nowy wzór jest znacznie spokojniejszy, krawędzie obudowy i maskownicy, która pokrywa całą przednią ściankę, zostały zaokrąglone.

Nową atrakcją jest specjalna wersja wykończenia; oprócz dwóch konwencjonalnych, wykorzystujących imitację palisandru lub orzecha (ta druga wersja na zdjęciach, organoleptycznie bardzo przyjemna), jest też nieco droższa opcja "Black Style", łącząca lakierowane na "piano black" boki z pokryciem pozostałych ścianek imitacją skóry - podobnie jak w Bostonach serii M. Zmiany w technice, mogące mieć związek z brzmieniem, dotyczą przetwornika wysokotonowego, w którym zastosowano nowy materiał zawieszenia - Poron.

Ważniejsze wydają się zasadnicze cechy tej konstrukcji. To po części klasyczny, po części nowoczesny, wydajny, racjonalny i elegancki układ trójdrożny, z dwoma 18-cm niskotonowymi i takiego samego kalibru średniotonowym. Otwór bas-refleks, wyprowadzony ze wspólnej komory obydwu niskotonowych, widzimy na froncie, głośnik średniotonowy jest oczywiście zamknięty we własnej, niewielkiej komorze. Głośniki i obudowa muszą być solidne, skoro konstrukcja osiągnęła masę 23,5 kg.

Odsłuch

Tym razem od razu do sedna sprawy - a więc są rzeczy, które Focale potrafią, a konkurenci nie, i są rzeczy, których Focale nie potrafią, a konkurenci... To już bardziej złożona sprawa, więc zajmijmy się samymi Chorusami. Słuchając ich, przypomina mi się "pomysł na brzmienie", jaki ponoć zdradził kiedyś ktoś z samej firmy; jego sens był mniej więcej następujący: Kolumn grających neutralnie jest wokół w bród i to dzisiaj nie wystarczy, kiedy konkurencja jest tak liczna, a wielu ludzi podejmuje decyzje na podstawie pierwszych, krótkich wrażeń; trzeba więc zwrócić na siebie uwagę czymś specjalnym.

Focal robi to skutecznie na tle kolumn grających równo i beznamiętnie, choć przecież wielu innych producentów też stosuje podobną ogólną receptę. Ale z drugiej strony, jeżeli kolumny Focal Chorus 726 nie grają bardzo odmiennie... to chyba też dobra wiadomość? Oczywiście brzmienie Focala nie jest ani dziełem przypadku, ani antytezą neutralności, ale świadomym wyborem i kombinacją dobrej ogólnej równowagi i atrakcyjnych "dodatków". Nie są one bardzo wyrafinowane, lecz na pewno oczekiwane przez wielu słuchaczy - w końcu nie wszystko, co pożywne, smaczne, a nawet zdrowe, musi być skończenie subtelne.

Przedstawienie (a w każdym razie mój odbiór) zaczyna się od tego, co zasadnicze dla konkretnego i efektownego brzmienia - czyli od basu. Na pewno jest najmocniejszy w całej testowanej grupie, determinuje wrażenie energetycznego, rytmicznego przekazu, w którym mniej ważne są niuanse, a bardziej bit, atak, tempo, i wszystkie pochodne temu emocje.

Nie jest to jednak brzmienie ciężkie ani tym bardziej ciemne - "drugą nogą", na której ono stoi, są wysokie tony, o których też można by pisać już w pierwszym zdaniu relacji, a o basie dopiero w drugim - co zdobędzie prymat, zależy od nagrania, ale w ogólnym bilansie podzakresy te są w dobrej równowadze, za to zostawiają o pół kroku z tyłu średnie tony.

Gdy jednak spuścimy z tonu i włączymy muzykę spokojniejszą, w której bas i blachy nie są najważniejsze, usłyszymy dźwięk gładki, uporządkowany, nieagresywny - trzeba bowiem dodać, że błyszcząca góra pasma nie jest ostra - jest wręcz grzeczna w sposobie prezentowania gwałtowniejszych dźwięków, które gdzie indziej mogłyby zakłuć.

Wysokie tony wyraźnie i zarazem przyjemnie szurają i ćwierkają, nie pozwalając mocnemu basowi jednoznacznie dominować, dają światło, swoim uprzejmym wybrzmieniem całość raczej uspokajają, "normalizują" niż elektryzują. Są jednak nagrania, w których podążają one w stronę szklistości, co nie jest już tak pożądane, chociaż wciąż nie jest bolesne.

To brzmienie ma więc swoje niespodzianki, choć od początku słychać większość tego, co i jak ma do zaoferowania. Mocny bas i ciekawa góra pasma w ramach dużego zakresu dynamiki to cechy, które doceni wielu klientów, docenią oni również i to, że nowe Chorusy nie zrywają z tradycją tej serii.

Andrzej Kisiel

Parametry
FOCAL Chorus 726
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 40-250
Wymiary [cm] 99 x 22 x 34,5
Typ obudowy br-p
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 88
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Focal Chorus 726

Charakterystyka przetwarzania jest bardzo podobna, jak Chorusów 714V w teście sprzed pięciu lat, mimo że "714-tki" to układ dwuipółdrożny, a nie trójdrożny, jak "726-tki". Najwidoczniej projektanci Focala mają jasną wizję i swój "wzorzec" dla serii Chorus 700, który potrafią powielać, i którego nie zmienili wraz z jej nową edycją.

Jeden "szczegół" tej charakterystyki jest niezależny od konstruktora strojącego zwrotnicę, bo leży on wyłącznie w zakresie charakterystyki głośnika wysokotonowego - dołek przy ok. 12 kHz, typowy dla wielu kopułek metalowych, poprzedzający rezonans, który widać na samej granicy zakresu pomiarowego - przy 20 kHz.

Niezależnie od tych i innych lokalnych zjawisk można powiedzieć, że charakterystyka pokazuje wzmocnione skraje pasma. Jest też stabilna (blisko siebie leżą krzywe zmierzone pod różnymi kątami), tylko pod kątem -7O (w dół) pojawia się umiarkowane osłabienie przy 3 kHz, a pod kątem 30O (w bok) oczywiście mamy obniżenie poziomu wysokich tonów. Nowa maskownica wprowadza widoczne zmiany (krzywa czarna).

Spadek -6 dB w zakresie niskich częstotliwości, względem średniego poziomu, pojawia się przy niskich 35 Hz, ale zawdzięczamy to po części wyeksponowaniu basu. Ów średni poziom (służący do oszacowania czułości), też jest jednak wysoki - aż 88 dB, a to oczywiście zaleta. Mamy więc szerokie pasmo, wysoką czułość, ale przy "wymagającej" impedancji, skoro minimum przy 110 Hz ma wartość 2,9 oma.

Nie ukrywa tego producent w swoich danych, deklarując jednocześnie 8-omową impedancję nominalną, czego oczywiście nie można ze sobą pogodzić na gruncie znanych norm, a jedynie na gruncie marketingu.

FOCAL testy
SR6013
MARANTZ
SR6013
Amplitunery AV

Projektowanie świetnych urządzeń stereo Marantz ma zaszyte w genach, a znakomicie wyposażone kino domowe wniósł aportem Denon. Reprezentacja wielokanałowa Marantza jest wciąż mniej liczna niż Denona, ale klarowana, a przy tym zróżnicowana. To Marantz (a nie Denon) ma w ofercie amplitunery typu slim, a na samym szczycie zestaw dzielony (procesor A/V i końcówki mocy). Wśród trzech tegorocznych "dużych" amplitunerów jest zeszłoroczny SR8012 (prawdopodobnie nie doczekamy się szybko jego następcy), SR6013 i SR7013.

RX-A1080
YAMAHA
RX-A1080
Amplitunery AV

Urządzenia z rodziny Aventage to z założenia creme de la creme wielokanałowej oferty Yamahy. Potwierdza to najnowszy, dzielony zestaw 5200 (procesor A/V plus końcówka mocy), chociaż z drugiej strony, seria się rozrasta (w dół), a podstawowa linia amplitunerów RX-V schodzi nieco w cień. Widać to znakomicie w tegorocznej ofercie, w której znajdziemy aż sześć amplitunerów Aventage i tylko cztery modele RX-V. Aventage RX-A1080 jest najlepszym amplitunerem (w całej ofercie Yamahy) w konfiguracji 7.1 (producent stosuje określenie 7.2 ze względu na zdublowane wyjście subwooferowe, ale to szczegół).

AVR-X4500H
DENON
AVR-X4500H
Amplitunery AV

Na początku roku trafił do sprzedaży topowy AVC-X8500H, będący formalnie nawet nie amplitunerem, a wzmacniaczem. Można było odnieść wrażenie, że Denon wraca do praktyk sprzed lat, gdy takim podejściem (brakiem tunera radiowego) wyróżniał najlepsze konstrukcje. Tym razem jednak chodzi o coś więcej, bo niedawno wprowadzony AVC-X6500H, zastępujący AVR-X6400H, też przechodzi na stronę wzmacniaczy. W ten sposób AVR-X4500H stał się najlepszym amplitunerem AV Denona w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu