ARCAM
SA10

Przez dłuższy czas w stereofonicznej ofercie Arcama niewiele się zmieniało. Podstawowy wzmacniacz zintegrowany A19 był urządzeniem pod wieloma względami wyśmienitym, ale Hi-Fi nie stoi w miejscu. Co było bardzo dobre wczoraj, dzisiaj nie wystarczy, zwłaszcza w czasach nowych rozwiązań cyfrowych. W zeszłym roku Arcam przeprowadził więc gruntowne porządki. Z katalogu wypadły A19, A29, A39, a nawet A49. Linię FMJ wypełniają obecnie konstrukcje dzielone, procesor A/V oraz amplitunery, a tańszy sprzęt ulokowano w nowej serii HDA. Tymczasem wygląda ona raczej skromnie, składa się zaledwie z trzech urządzeń – dwóch wzmacniaczy stereo i jednego odtwarzacza. Tańsza integra to model SA10.

Nasza ocena
Wykonanie
Nowy projekt, niski front, grafitowo-srebrna kolorystyka, duży wyświetlacz - wygląda bardzo atrakcyjnie. Zintegrowana płytka ze wszystkimi układami analogowymi i cyfrowymi. Dobre kości DAC, scalone końcówki mocy.
Funkcjonalność
Wystarczająca liczba wejść analogowych, w tym dla gramofonu (wkładki MM), wejścia cyfrowe (optyczne i współosiowe), wyjście słuchawkowe.
Laboratorium
"Przyzwoita" moc wyjściowa (2 x 61 W/8 Ω, 2 x 87 W/4 Ω), słaby odstęp od szumu (74 dB), niskie zniekształcenia.
Brzmienie
Spokojne, kremowe, gładkie. Plastyczny pierwszy plan, delikatna góra. Adrenaliny nie podnosi, ale nigdy nie dokuczy. Przyjemnie bezpieczne.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Zmiany, zmiany, zmiany... Skoro tak, to nie wystarczył zwykły lifting wcześniejszych projektów, trzeba było wymyślić coś zupełnie nowego. Audiofil szuka dzisiaj nie tylko dźwięku wysokiej jakości, ale także oryginalnej formy, w której będzie zamknięta nowoczesna funkcjonalność.

Niskie obudowy wzmacniaczy nie są jeszcze niczym niezwykłym, ale Arcam SA10 zawdzięcza swój urok również subtelnym dodatkom. Niewielkie, płaskie przyciski, stożkowe pokrętło i obszerny, czytelny wyświetlacz prezentują się świetnie. Matrycę ulokowano na środku, poniżej dziewięć przycisków. Większość z nich pełni rolę selektora źródeł, ale są też takie dodatki, jak np. funkcja szybkiego wyciszenia. Pokrętło to konwencjonalnie regulacja głośności, a po przeciwnej stronie ulokowano niekonwencjonalny, duży przycisk włącznika sieciowego – jakby dla zachowania wizualnej równowagi.

Czytaj również: Jakie są i czym się charakteryzują klasy pracy wzmacniacza?

Wyjście słuchawkowe w standardzie mini-jack, obok niego drugie gniazdko tego typu - podręczne wejście liniowe

Wyjście słuchawkowe w standardzie mini-jack, obok niego drugie gniazdko tego typu - podręczne wejście liniowe.

Arcam SA10  - złącza

Wyświetlacz ma delikatnie niebieski odcień, jest czytelny nawet z dużej odległości. Na słuchawki przygotowano wyjście mini-jack. Jest drugie gniazdo tego typu, które pełni już rolę wejścia; Arcam podpowiada, że źródłem może być np. "empetrójka", chociaż takie zastosowanie nie będzie dzisiaj już popularne.

Na tylnej ściance Arcama SA10 mamy do dyspozycji trzy analogowe wejścia liniowe i jedno gramofonowe (wkładka typu MM), w tej sekcji jest również wyjście na zewnętrzną końcówkę mocy. Skoro 10-ka ma być nowoczesnym urządzeniem, to producent przewidział również sekcję cyfrową. Nie ma w niej gniazda USB-B dla komputera, trzeba zadowolić się jednym złączem optycznym i dwoma współosiowymi. Wzmacniacz przyjmuje sygnały PCM 24 bit/192 kHz (w przypadku wejścia optycznego – do 96 kHz).

Obok wejść cyfrowych widać wprawdzie złącze USB-A, ale służy ono jedynie aktualizacji oprogramowania. Entuzjazm wynikający z obecności gniazda LAN, a więc potencjalnej funkcji źródła strumieniowego, również byłby przedwczesny; wprawdzie SA10 można podłączyć do domowej sieci, ale jedynie po to, aby sterować wzmacniaczem. Podobne funkcje, w innym standardzie, pełni złącze RS232.

Czytaj również: Co to jest współczynnik tłumienia wzmacniacza?

Wyposażenie SA10 wygląda ambitnie, są złącza analogowe i cyfrowe, ale LAN służy tylko do komunikacji, a USB pełni funkcje serwisowe.

Wyposażenie SA10 wygląda ambitnie, są złącza analogowe i cyfrowe, ale LAN służy tylko do komunikacji, a USB pełni funkcje serwisowe.

Sekcja cyfrowa jest zintegrowana z obwodami analogowymi, co wygląda schludnie i nowocześnie.

Przetwornik C/A to ESS Sabre ES9016K2M – 32-bitowa kość, wszystkich jej możliwości tutaj nie wykorzystano (wzmacniacz przyjmuje sygnały 24/192), udało się jednak zaaplikować trzy opcje filtrów cyfrowych: MinP Fast, LinP Slow oraz LinP Fast, którego zaletą jest najlepsza charakterystyka fazowa, i ten filtr jest ustawiony fabrycznie; poprzez menu możemy wybrać pozostałe dwa.

Nowoczesne sterowanie wszystkimi funkcjami wiąże się z użyciem scalonego tłumika w roli regulatora głośności. Końcówki mocy są proste, zastosowano moduły scalone; nie zajmują więc dużo miejsca, zmieściły się na małym radiatorze, którego lokalizację zdradzają szczeliny w górnej pokrywie.

Zasilacz oparto na transformatorze toroidalnym, przy końcówkach mocy zainstalowano dwa kondensatory filtrujące, każdy o pojemności 10 000 mF.

Czytaj również: Czy 50-watowym wzmacniaczem można uszkodzić 200-watowe kolumny?

Układ przedwzmacniacza składa się w dużej części z elementów scalonych, wykorzystano je między innymi do budowy sekcji gramofonowej. Selektory źródeł to mieszanka przekaźników, które przełączają pomiędzy sekcją cyfrową i analogową, oraz scalaków wybierających już konkretne wejście w ramach każdej rodziny.

Po wstępnym wzmocnieniu sygnał trafia do regulatora głośności marki Burr Brown, a stamtąd wędruje "w górę", do scalonych końcówek mocy.

Odsłuch

W działaniu Arcama SA10 najważniejsza jest harmonia, a nie kontrasty. Brzmienie jest w pewnej mierze łagodne, ale nie zmulone czy spowolnione. Dobra komunikatywność okazuje się kompletnie nieagresywna, muzyka jest czytelna i łatwa w odbiorze. Niektóre dźwięki wydają się wygładzone, ale nie tracą blasku. Jest też dawka miękkości, która jednak bardziej pomaga plastyczności, niż ogranicza rozdzielczość. Ważny jest środek pasma. W tym wypadku nie chodzi o dominację czy podkreślanie jakiejś barwy, lecz o przestrzeń.

Czytaj również: Co to znaczy zmostkować wzmacniacz?

Całą elektronikę, nie licząc funkcji sterowania (wyświetlacz/przyciski), ulokowano na jednej płytce drukowanej.

Całą elektronikę, nie licząc funkcji sterowania (wyświetlacz/przyciski), ulokowano na jednej płytce drukowanej.

Arcam SA10 doskonale przedstawia pierwszy plan, nawet nie zbliżając go, buduje bardzo stabilny obraz, źródła są selektywne i namacalne.

A często są to wokale, stąd i średnie tony zyskują najwięcej – przynajmniej w subiektywnym odbiorze. Perspektywa stereofoniczna jest też atrakcyjna przez swoją szerokość, w sumie doświadczamy dźwięku zarazem swobodnego i spokojnego.

Arcam SA10 gra soczyście i lekko, angażująco i nienerwowo. Wysokie tony są delikatne, zaokrąglone, nieco słodkie. SA10 nie ściga się o miano najbardziej analitycznego i precyzyjnego, również w zakresie niskich częstotliwości. Bas ma stosowną masę, jest miarowy, zrównoważony, nie atakuje i nie podlewa sosem.

Ciekawe doświadczenia wiążą się z wbudowanym przedwzmacniaczem gramofonowym. O ile brzmienie głównej, liniowej sekcji SA10 jest delikatne, to na wejściu phono nabiera specjalnego poloru. Kremowa średnica i aksamitna góra określają styl, który łatwo może kojarzyć się właśnie z analogiem, momentami dźwięk jest wręcz namiętny, a czasami kojący. Cały czas żywy, plastyczny, uprzejmy i przyjemny.

Parametry
ARCAM SA10
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 61
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 87
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,16
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 74
Dynamika [dB] 92
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 68
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Arcam SA10

Ze specyfikacji SA10 dowiadujemy się, że moc wzmacniacza powinna wynosić 2 x 50 W przy 8 Ω i 2 x 85 W przy 4 Ω. My zaczynamy od sprawdzenia możliwości końcówek mocy wysterowanych pojedynczo, przy 8 Ω uzyskujemy 66 W, przy 4 Ω – aż 102 W. W trybie stereo mamy 2 x 61 W przy 8 Ω i 2x 87 W przy 4 Ω - z leciutkim zapasem względem danych firmowych.

Poziom szumów jest w tym wypadku niestety wysoki, wskaźnik S/N wynosi 74 dB, a dynamika zatrzymuje się na niskim poziomie 92 dB. Przyłożyła się do tego pewnie bardzo wysoka czułość urządzenia, dla wejść liniowych wynosi ona 0,16 V - co oznacza, że tyle wystarczy do pełnego wysterowania wzmacniacza; dzisiaj większość producentów zmniejsza czułość, bowiem współczesne źródła mają wysoki poziom wyjściowy.

Charakterystyka przetwarzania (rys.1) jest OK, przy 10 Hz spadek wynosi ok. 1 dB, a na drugim skraju -3 dB odczytujemy przy ok. 50 kHz. Wyniki są podobne na obydwu impedancjach. Spektrum harmonicznych (rys. 2) można uznać za czyste, żadna szpilka nie przekracza -90 dB. Dobrze prezentują się także charakterystyki z rys. 3., THD+N poniżej 0,1 % pojawiają się powyżej 0,8 W przy 8 Ω i 1,4 W przy 4 Ω.

ARCAM testy
LUXMAN L-509X
L-509X

Od wielu lat wzmacniacze Luxmana wyglądają podobnie, firma ustaliła własny styl i trzyma się go tak konsekwentnie. Trudno rozróżnić urządzenia produkowane obecnie, 30, 40 czy nawet 50 lat temu. A jednak japońska firma nieustannie pracuje nad nowymi konstrukcjami.

SA710
SOULNOTE
SA710
Wzmacniacze stereo

SoulNote SA710 to egzotyka, jedna z tych ekscentrycznych konstrukcji, które budzą ciekawość, ale i obawy. Wygląda wprawdzie całkiem normalnie, ale wzmacniacz tranzystorowy o mocy 10 W ostatni raz widziałem... Nie – sam sobie zrobiłem, około 30 lat temu. Marka należy do japońskiej fi rmy CSR, a za sukcesem całego przedsięwzięcia stoi bardzo doświadczona ekipa inżynierów z Norinaga Nakazawa na czele, związanych wcześniej z Marantzem i Philipsem.

D-POWER 2x90i
PINK FAUN
D-POWER 2x90i
Wzmacniacze stereo

Mattijs de Vries - założyciel, właściciel i główny konstruktor - zaczynał od warsztatu parającego się głównie apgrejdami urządzeń audio, ale jako że Holendrzy mają wyjątkową smykałkę do biznesu, to działalność szybko się rozrosła. Pink Faun stał się sławny dzięki hi-endowym streamerom - a to gorący temat. Prezentowaliśmy już tego typu urządzenie, a teraz zajmujemy się wzmacniaczem zintegrowanym - jedynym w ofercie firmy.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu