TECHNICS
SU-G700M2

Powrót do hi-fi udał się Technicsowi głównie dzięki renesansowi gramofonu. Kolejne wersje kultowego modelu 1200 nadal budzą zainteresowanie, ale japońska fi rma ma większe ambicje i możliwości. Tutaj jednak nie pojawia się tak wyraźny wzorzec z przeszłości, współczesna "elektronika" Technicsa jest na wskroś nowoczesna.

Nasza ocena

Wykonanie
Znakomita jakość wykonania na zewnątrz i wewnątrz. Efektowne wskaźniki i wyświetlacze, japoński styl nowoczesnego hi-fi . W pełni cyfrowy tor sygnału, wiele firmowych rozwiązań. Prawdziwy Technics.
Funkcjonalność
Przede wszystkim wejścia cyfrowe (w tym USB z obsługą PCM 32/384 i DSD256), wartościowe również wejście phono MM i MC (chociaż sygnał za nim zamienia się w cyfrę). Wyjście słuchawkowe.
Laboratorium
Przyzwoita moc wyjściowa (2 x 75 W/8 Ω, 2 x 140 W/4 Ω), poprawne charakterystyki częstotliwościowe (bez korekcji LAPC), wysoki poziom szumów (-66 dB), ale wpływ na to ma nie tylko układ impulsowy, lecz również konwerter A/C za wejściem analogowym.
Brzmienie
Z wejść analogowych spokojne, utemperowane; z wejść cyfrowych bardziej otwarte i przejrzyste.
Artykuł pochodzi z Audio

Oferta składa się z kilku serii. Reference Class zawiera tylko dwa najdroższe urządzenia (wzmacniacz oraz gramofon), testowany SU-G700M2 pochodzi z drugiej od góry serii Grand Class, w której jest też odtwarzacz uniwersalny SL-G700M2, właśnie gramofon SL-1200 (w różnych odmianach) oraz zespoły głośnikowe SB-G90M2.

Jeszcze liczniejsza jest seria Premium Class, ale tam pojawiają się już głośniki bezprzewodowe, więc kwintesencją Hi-Fi jest raczej seria Grand Class. Historia SU-G700 rozpoczęła się ponad 6 lat temu. Już wtedy była to konstrukcja nafaszerowana techniką cyfrową, z obsługą sygnałów wysokiej rozdzielczości, ale i z przedwzmacniaczem gramofonowym.

Technics SU-G700M2 - front

Dwa lata temu wprowadzono drugą wersję – Technics SU-G700M2. Wygląd pozostał bez większych zmian, wzmacniacz wciąż jest dostępny w wersji czarnej oraz srebrnej. Duży panel wskaźników wychyłowych zajmuje dolny pas frontu.

Pomiędzy wskaźnikami znajduje się kontrolka systemu LAPC, związanego z pracą końcówek mocy (omówionego dalej). Górny pas zajmują manipulatory.

Pokrętło głośności z dwoma punktami oporowymi jest połączone z potencjometrem, ale ten jedynie odczytuje położenie gałki i wysyła do układów przedwzmacniacza sygnały sterujące. Wejścia przełączamy mniejszym pokrętłem z prawej strony.

Czytaj również: Co to jest współczynnik tłumienia wzmacniacza?

W wersji M2 rozbudowano przedwzmacniacz gramofonowy o korekcję MC.
W wersji M2 rozbudowano przedwzmacniacz gramofonowy o korekcję MC.
Wskaźniki wychyłowe to wciąż atrakcja, pasują zarówno do tradycyjnego, jak i ultranowoczesnego wzmacniacza.
Wskaźniki wychyłowe to wciąż atrakcja, pasują zarówno do tradycyjnego, jak i ultranowoczesnego wzmacniacza.

Wyświetlacz wskazuje nie tylko aktywne źródło, pozwala się też zorientować w szeregu dodatkowych funkcji (zrównoważenie kanałów, regulacja barwy, tryb pracy przedwzmacniacza gramofonowego, jest nawet kilka ustawień czułości regulatora wzmocnienia). Nie zabrakło wyjścia słuchawkowego (6,3 mm).

Technics SU-G700M2 - złącza

Najwięcej do zaoferowania ma sekcja cyfrowa z aż pięcioma wejściami – dwoma S/PDIF (PCM 24/192), dwoma Toslink (PCM 24/96) oraz USB-B o największych kompetencjach – tą drogą prześlemy PCM 32/384 kHz i DSD256. Drugie gniazdo USB(-A) służy tylko do aktualizacji oprogramowania.

Technics SU-G700M2 oferuje trzy wejścia analogowe. Pierwsze z nich to wejście gramofonowe, zarówno dla wkładek MM, jak i MC, co jest właśnie nowością w tym modelu, bo poprzednia wersja obsługiwała tylko MM. Wybór trybów pracy preampu phono zaszyto w menu ustawień.

Czytaj również: Czy do wzmacniaczy cyfrowych można podłączyć gramofon analogowy? 

Przewagę mają wejścia cyfrowe i one zapewniają lepszą jakość dźwięku – SU-G700M2 to wzmacniacz cyfrowy.
Przewagę mają wejścia cyfrowe i one zapewniają lepszą jakość dźwięku – SU-G700M2 to wzmacniacz cyfrowy.
Najwyższe parametry transmisji (PCM 32/384 / DSD256) pozwala uzyskać wejście USB-B.
Najwyższe parametry transmisji (PCM 32/384 / DSD256) pozwala uzyskać wejście USB-B.

Kolejna para gniazd RCA może być klasycznym wejściem liniowym lub (znów po wyborze z menu) prowadzić bezpośrednio do końcówek mocy, z pominięciem regulacji przedwzmacniacza. Trzecia para RCA to już "stabilne" wejście liniowe.

Ponadto są dwa analogowe wyjścia niskopoziomowe (w tym jedno regulowane z sygnałami z przedwzmacniacza). Co ciekawe, na froncie nie naniesiono symbolu wzmacniacza, znajdziemy go z tyłu.

Technics SU-G700M2 - wnętrze

Konstrukcję wewnętrzną Technicsa SU-G700M2 podzielono na trzy sekcje, separując przedwzmacniacz, końcówkę mocy i zasilacz. Ten ostatni Technics nazywa Advanced Speed Silent Power Supply. To układ impulsowy, zaczerpnięty z referencyjnego modelu SUR1000.

Pracują w nim tranzystory GaN FET, które Technics chwali za bardzo wysoką częstotliwość pracy (aż 400 kHz), pozwalającą "uciec" z szumami na tyle wysoko, by nie miały wpływu na delikatne obwody audio.

Czytaj również: Co to znaczy zmostkować wzmacniacz?

Cyfra cyfrą, ale musi być wejście dla sygnału z winyli, a Technics to przecież również specjalista od gramofonów.
Cyfra cyfrą, ale musi być wejście dla sygnału z winyli, a Technics to przecież również specjalista od gramofonów.

Przedwzmacniacz działa przede wszystkim w domenie cyfrowej. SU-G700M2 ma wprawdzie wejścia analogowe, ale sygnały z nich są konwertowane na postać cyfrową.

Dotyczy to także sygnału z przedwzmacniacza gramofonowego, który sam jest układem analogowym (co wcale nie jest takie oczywiste, bo w modelu SU-R1000 nawet korekcja jest cyfrowa); umieszczono go w dodatkowym ekranie.

Na styku przedwzmacniacza i końcówek pracują firmowe procesory JENO, odpowiedzialne za obróbkę sygnałów cyfrowych i redukcję zniekształceń jitter. Optymalizacją charakterystyk częstotliwościowych steruje system LAPC.

Czytaj również: Jakie są podstawowe typy tranzystorów, ich charakterystyka i zastosowanie? 

Wnętrze zaaranżowano w?trzech głównych komorach – dla przedwzmacniacza, końcówek mocy oraz zasilacza
Wnętrze zaaranżowano w trzech głównych komorach – dla przedwzmacniacza, końcówek mocy oraz zasilacza.

Jego aktywacja jest "dobrowolna" (nawet w trakcie pracy możemy LAPC włączać i wyłączać, próbując obserwować zmiany brzmienia), tylko na początku potrzebna jest wstępna kalibracja – wzmacniacz dokonuje pomiarów obciążenia (zespoły głośnikowe muszą być podłączone) i na tej podstawie wprowadza korekty.

Technics SU-G700M2 - odsłuch

W ciągu ostatnich 30 lat poznaliśmy wiele firm, stosowanych przez nie rozwiązań technicznych i wynikających z nich efektów brzmieniowych, mniej lub bardziej konsekwentnych w obrębie różnych producentów, natomiast o Techniksie… niektórzy zdążyli zapomnieć, a niektórzy nawet nie zdążyli go poznać, zanim nie zniknął na początku XXI wieku.

Kilka lat temu znowu się pojawił, lecz nie wrócił do dawnego znaczenia, kiedy znany był każdemu polskiemu… Nie mówiło się wtedy o audiofilach, ale o wieżach, hi-fi i stereo. I mniej dyskutowano wtedy o brzmieniu, a więcej o parametrach – te miały definiować jakość wystarczająco kompletnie.

Czytaj również: Jakie są i czym się charakteryzują klasy pracy wzmacniacza?

 Przedwzmacniacz gramofonowy to układ analogowy pracujący z bardzo delikatnymi sygnałami; bliskość obwodów impulsowych wymagała starannego ekranowania.
Przedwzmacniacz gramofonowy to układ analogowy pracujący z bardzo delikatnymi sygnałami; bliskość obwodów impulsowych
wymagała starannego ekranowania.

Kiedy przyszło audiofilskie "olśnienie", że wyłącznie próby odsłuchowe odkrywają prawdę o jakości, a "dane techniczne" tylko wprowadzają w błąd, Technics stał się kozłem ofiarnym nowej wiary, a raczej został wygnany z kręgu wtajemniczonych za grzechy przeciwko naturalnemu brzmieniu i pychy z osiąganych parametrów.

Mimo to został zachowany we wdzięcznej pamięci pogańskich mas, którym niegdyś przynosił radość i dumę z posiadania sprzętu "zachodniego". Jednak chyba nikt, nigdy i nigdzie nie rozpływał się nad urokami techniksowego dźwięku.

Technics nie załapał się na modę na sążniste opisy (do których przyłączyło się i AUDIO) i niewiele tutaj zmieniło kilka recenzji w ciągu ostatnich paru lat. Jak więc brzmi Technics Anno Domini 2023? 

Czytaj również: Czy przy stosowaniu bi-wiringu konieczne są podwójne wyjścia głośnikowe we wzmacniaczu?

Cyfrowe końcówki mocy to własny projekt Technicsa, niewielu producentów ma kompetencje, aby próbować własnych sił w tej
dziedzinie

Można być tym rozczarowanym, można się tym zadowolić – w żaden szczególny sposób. Z jednej strony przekreśla obawy, wynikające z dawnych opinii dźwięk z G700M2 nie jest suchy, płaski, metaliczny, nomen omen "techniczny".

Z drugiej – nie przynosi wielkich emocji ani odkryć, jest porządny, zrównoważony, opanowany. Ekscytacji tutaj niewiele, dynamika jest poprawna, detaliczność również, barwa naturalna, ale bez żadnych czarów i uroków.

Słuchacze szukający szczególnych wzruszeń i klimatów, będą pewnie rozczarowani i przyłączą się do chóru sceptyków, kwestionujących techniksowe kompetencje w dziedzinie "muzykalności".

Nie doczekamy się też erupcji basu, fajerwerków i popisów przestrzennych. Jednak w pewnej defensywnej postawie Technicsa jest sposób na uniknięcie poważnych błędów, na osiągnięcie zadowalającej uniwersalności, wreszcie na wyjście naprzeciw potrzebom "zwykłych" użytkowników, którzy nie potrzebują do szczęścia cudownego brzmienia, ale sprzętu ogólnie nowoczesnego, solidnego, wszechstronnego i ładnego.

Takiego odbiorcy opis poszczególnych podzakresów i innych wymiarów dźwięku specjalnie nie interesuje, ważniejsze jest zapewnienie, że SU-G700M2 jest "słuchalny", krzywdy nie zrobi, i ma dostateczny potencjał, aby z dobrymi kolumnami zagrać tak, że nikt nie pozna… że to Technics. A kto go zobaczy, na pewno nie będzie się na taki widok i na takie brzmienie krzywić.

Czytaj również: Czy 50-watowym wzmacniaczem można uszkodzić 200-watowe kolumny?

Zasilacz też jest impulsowy – to układ przejęty z referencyjnego wzmacniacza SU-R1000.

Nie jest to jednak dźwięk zupełnie bez "właściwości". Zwróciłem uwagę na ciekawą, oddaloną perspektywę, do pewnego stopnia podobną jak Moona, pierwszy plan rzadziej był na "wyciągnięcie ręki", za to "odejście" sprawiało wrażenie dojrzałości i elegancji. Wejście gramofonowe nie robi rewolucji, wydaje się, że specyfika płyty winylowej będzie przez przez G700M2 redukowana.

Jednak najważniejszy akapit tej relacji należy się sekcji cyfrowej. Wejście USB zapewnia lepszą niż z wejść analogowych dynamikę i przejrzystość, "otwiera" dźwięk, dodaje ekspresji. Nic dziwnego, sygnał z wejść cyfrowych trafi a niemal wprost do końcówek mocy.

Czytaj również: Dlaczego nie można podłączać kolumn 4-omowych do wzmacniaczy 8-omowych?

Pilot jest solidny, elegancki i bardzo potrzebny, bo niezależnie od funkcji podstawowych, jest jedynym sposobem dotarcia do niektórych zaawansowanych ustawień.
Pilot jest solidny, elegancki i bardzo potrzebny, bo niezależnie od funkcji podstawowych, jest jedynym sposobem dotarcia do niektórych
zaawansowanych ustawień.

Impulsy cyfrowe

Jedną z najbardziej oryginalnych cech SU-G700M2 jest jego "cyfrowość". Nie jest to typowy (analogowy) wzmacniacz w klasie D. Spór o definicję wzmacniacza cyfrowego trochę przygasł, przestaliśmy już wyjaśniać, że nie każdy wzmacniacz impulsowy jest cyfrowy, bo i producenci przestali tak je przedstawiać. Technics jednak obstaje przy określeniu swojego układu jako "cyfrowy" i w tym przypadku można się z tym zgodzić.

Zarówno dla wzmacniacza analogowego w już bardzo popularnej klasie D, jak też dla "prawdziwego" wzmacniacza cyfrowego, wspólnym mianownikiem jest układ impulsowy.

Różnica przekładająca się na terminologię leży w rodzaju układów – tzw. modulatorów PWM służących do przygotowania sygnałów sterujących pracą końcówek. W większości rozwiązań, w tym w popularnych konstrukcjach klasy D, odpowiadają za to obwody analogowe. W SU-G700M2 są to układy cyfrowe.

Oczywiście na "ostatniej prostej", na samych wyjściach głośnikowych, sygnały są analogowe (tylko takie podłączymy do analogowych przecież kolumn), co zawdzięczamy dość prostym fi ltrom dolnoprzepustowym, pełniącym rolę "konwerterów".

Dla takiej konstrukcji przyjęcie z zewnątrz sygnałów analogowych jest trochę kłopotliwe, bo wymaga ich przekonwertowania na cyfrowe. SU-G700M2 nie potrzebuje natomiast klasycznego przetwornika cyfrowo-analogowego do przyjęcia sygnałów cyfrowych.

Specyfikacja techniczna

TECHNICS SU-G700M2
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 75
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 139
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,2
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 66
Dynamika [dB] 85
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 52
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Technics SU-G700M2

Impulsowe końcówki zapowiadają wysoką moc wyjściową, ale nie zawsze jest ona porażająca, i jednym z takich przypadków okazuje się SU-G700M2. Technics zapowiada 2 x 70 W przy 8 Ω oraz 2 x 140 W przy 4 Ω i okazuje się, że to dane bardzo dokładne (jak na tego typu informacje), bowiem w naszych pomiarach uzyskaliśmy odpowiednio 75 W i 147 W przy wysterowaniu jednego kanału, a 2 x 75 W i 2 x 139 W przy wysterowaniu dwóch jednocześnie. Niezwykle skrupulatnie wyregulowano czułość – idealnie, zgodnie ze standardem 0,2 V.

Poziom szumów jest wysoki, co jednak w dużej mierze tłumaczy właśnie układ impulsowy, wprowadzający szum wysokoczęstotliwościowy (głównie w zakresie ponadakustycznym, a więc dla brzmienia niegroźny, ale wpływający na wynik pomiaru). W konsekwencji dynamika też nie poszybowała, zatrzymując się na pułapie 85 dB.

Technics walczy z problemami charakterystyki częstotliwościowej (wynikającymi z działania fi ltrów wyjściowych układów impulsowych) za pomocą układu korygującego LAPC. Ponieważ jednak układ nie jest na stale włączony, sprawdziliśmy różne konfi guracje. Stąd na rys. 1. są aż cztery charakterystyki.

Przy obciążeniu 8-omowym, bez LAPC, charakterystyka (czerwona) jest lekko „podbita” (+0,5 dB) przy ok. 55 kHz, powyżej opada, -3 dB przy 90 kHz. Charakterystyka z LAPC (czarna) niweluje podbicie, ale spadek -3 dB przesuwa się do 55 kHz.

Nie jestem pewien, czy to lepszy rezultat… Również dla obciążenia 4-omowego wpływ LAPC nie wygląda korzystnie, charakterystyka niebieska (bez LAPC) ma spadek -3 dB przy 50 kHz, a wraz z LAPC (zielona) – przy 40 kHz. Mimo że LAPC nie przynosi wyraźnej poprawy, i bez niego charakterystyki wyglądają zupełnie przyzwoicie.

W spektrum harmonicznych (rys. 2) najwyższa jest trzecia (-67 dB), powyżej -90 dB widzimy jeszcze drugą, piątą oraz siódmą.

Wysokie harmoniczne i szumy kumulują się na rys. 3. Zejście THD+N poniżej pułapu 0,1% możliwe jest dla obciążenia 8-omowego przy mocy powyżej 6 W, natomiast dla obciążenia 4-omowego tylko w wąskim zakresie, tuż przed przesterowaniem.

TECHNICS testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu