ROTH AUDIO
KH20

Kombinacja akustyczna, jaką proponuje Roth, nie jest rewolucyjna, ale i ona okazuje się w tym teście niepowtarzalna; KH20 należy do trójki subwooferów wyposażonych w relatywnie niewielki, 8-calowy głośnik, lecz jako jedyny z nich wykorzystuje obudowę bas-refl eks, co w przewidywany sposób odbija się na jego wielkości - jest większy od zamkniętych konstrukcji Mission i REL.

Nasza ocena

Wykonanie
Średniej wielkości, błyszczy czarnym lakierem na górnej ściance, 10-calowy głośnik w obudowie basrefleks.
Laboratorium
Standard – typowe regulacje i wejście niskopoziomowe; terminal wygodnie usytuowany z tyłu, ale przy górnej krawędzi.
Artykuł pochodzi z Audio

Chociaż obudowa zamknięta robi karierę w branży subwooferowej, to bas-refleks się nie poddał, ma tu przecież te same zalety jak wcześniej - wciąż pozwala oszczędzać na mocy wzmacniacza, ponieważ ma w zakresie najniższych częstotliwości wyższą sprawność.

W przypadku subwoofera Roth Audio KH20 można sprawę przedstawić tak: pozwala dojść do określonej częstotliwości granicznej przy mniejszym wydatku energii ze wzmacniacza.

Można też odwrócić argumentację i stwierdzić, że dzięki wzmacniaczowi i głośnikowi większej mocy, wraz z zastosowaniem obudowy zamkniętej, subwoofer może mieć podobne "osiągi" przy mniejszych wymiarach, co wiąże się przede wszystkim z walorami estetycznymi. Tyle, że gdy nie zostanie "zabezpieczona" odpowiednia moc, mały zamknięty subwoofer będzie po prostu grał słabiutko.

Obecność bas-refleksu i większej obudowy daje większą nadzieję na silny i niski bas, nawet przy wzmacniaczu o umiarkowanej mocy. Według danych producenta, w Roth Audio KH20 zainstalowano wzmacniacz 150 W; na tle kilkusetwatowych popisów niektórych konkurentów może się wydawać, że to niewiele, ale w takiej sytuacji zupełnie wystarczy; ważne też, aby ta moc rzeczywiście była "tam", w subwooferze, a nie tylko w katalogu.

Patrzę więc jeszcze raz do katalogu i nagle dostrzegam, że w specyfikacji, na samej górze, jest napisane: "Enclosure type: Sealed". Obudowa zamknięta? Przecież w oględzinach stwierdziliśmy, że to bas-refleks, dokonaliśmy również odpowiednich pomiarów - mierząc ciśnienie zarówno z głośnika, jak i z otworu.

Owszem, otwór ma tutaj kształt nietypowy, jest wąską szczeliną, ulokowaną z tyłu, blisko dolnej krawędzi, ale nie zmienia to istoty bas-refl eksowego działania... O tym, że to jednak jakaś odmiana obudowy zamkniętej, nie ma mowy; producent albo się w swoim opisie pomylił, albo sądzi, że informacja o zastosowaniu obudowy zamkniętej zostanie lepiej przyjęta... Przesada.

Może ktoś, kto go w firmie opisywał, też go tylko oglądał i owej szczeliny nie zauważył albo pomyślał, że to jakiś szczegół technologiczny? Otwór jest więc z tyłu, a to oznacza, że nie powinniśmy subwoofera przysuwać do samej ściany, lecz nie przesadzajmy z obawami - w takiej sytuacji wystarczy kilkanaście centymetrów dla swobodnego odprowadzenia ciśnienia.

Wzmocnienie, jakie powstanie na skutek bliskości ściany, nie jest bowiem dla pracy subwoofera żadnym zagrożeniem - wręcz przeciwnie, nie zaburzy to przecież charakterystyki tak, jak w przypadku (zbyt) blisko ustawionych kolumn, w subwooferze możemy swobodnie kontrolować poziom, a nawet - do pewnego stopnia - kształt charakterystyki.

Projekt plastyczny Roth Audio KH20, spójny z innymi modelami serii Oli, wyróżnia się błyszczącą, czarną górną ścianką i dopasowaniem do jej zaokrąglonych narożników podobnie pola kierowanych ćwierćwałków bocznych listew maskownicy. Ozdoby raczej konwencjonalne.

W katalogu napisano, że wejścia są wysokopoziomowe i niskopoziomowe. W naszym egzemplarzu były tylko niskopoziomowe... i nie tylko w naszym. Już pomyślałem, że może specyfi kacja tyczy się innej (starszej? nowszej?) wersji Roth Audio KH20, ale na tych samych dwóch stronach ulotki, z której dowiadujemy się o obudowie zamkniętej i wejściach wysokopoziomowych, jest kilka zdjęć subwoofera KH20... dokładnie takiego samego, jak w naszym teście.

Andrzej Kisiel

Specyfikacja techniczna

ROTH AUDIO KH20
Poziom max. (dB) 0
Dolna częstotliwość graniczna 30-33
Wymiary 33 x 30 x 33
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Roth Audio KH20

Bez rekordów, ale proporcjonalnie i elastycznie. Już na pierwszy rzut oka charakterystyki KH20 robią dobre wrażenie. Co ciekawe, tym razem producent - inaczej niż niemal wszyscy pozostali - nie obiecuje bardzo szerokiego zakresu regulacji (patrząc na oznaczenia regulatora); mimo to okazuje się pod tym względem, w "pomiarowej rzeczywistości", wcale nie gorszy od wielu konkurentów.

Na skrajach regulatora mamy oznaczenia 80 i 160 Hz, w pierwszej pozycji zmierzyliśmy spadek -6 dB przy ok. 65 Hz (kolor czerwony), a przy drugiej - przy ok. 140 Hz (niebieski); w pozycji środkowej górna częstotliwość graniczna ląduje przy ok. 100 Hz. Tryb LFE przynosi wyraźne rozszerzenie pasma, wtedy -6 dB przesuwa się aż do 200 Hz, a ponadto nachylenie zbocza jest znacznie mniejsze - to już wystarczy, aby fi ltrowanie z procesora mogło działać (o ile poniżej 100 Hz) bez zakłóceń.

Dolna częstotliwość graniczna plasuje się w zakresie 30-33 Hz, jest w niewielkim stopniu zależna od wybranego fi ltrowania i znacznie niższa niż deklarowana przez producenta (40 Hz). Dobrze zestrojony, uniwersalny subwoofer.

ROTH AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu