PEACHTREE AUDIO
Decco125 SKY

W Peachtree Audio już dawno doceniono znaczenie układów cyfrowych, ale model Decco125 SKY jest wyjątkowy – po raz pierwszy zastosowano moduły sieciowe i strumieniowanie, do czego nawiązuje nazwa SKY. Oryginalna forma obudowy nie jest tutaj niczym nowym – to charakterystyczny styl tego producenta, który od początku postanowił zdecydowanie wyróżnić się wśród konkurencji odważnymi pomysłami, nie mając przy tym "zobowiązań" wobec długiej audiofi lskiej tradycji.

Nasza ocena

Wykonanie
Oryginalna obudowa z odrobiną klimatu retro, wewnątrz nowocześnie. Doskonały przetwornik C/A, ale jego możliwości ograniczono interfejsem wejściowym. Impulsowe końcówki mocy.
Funkcjonalność
Sieć Wi-Fi (2,4 GHz), nowoczesne strumieniowanie ze Spotifyem Connect oraz Tidalem na czele. Praktyczny wybór wejść cyfrowych i analogowych, USB-DAC (tylko do 24/96), przedwzmacniacz gramofonowy (wkładki MM), wyjście słuchawkowe. Kłopotliwa regulacja głośności.
Laboratorium
Silnie zaznaczona specyfi ka układu impulsowego. Bardzo wysoka moc wyjściowa (2 x 118 W/8 Ω, 2 x 198 W/4 Ω), na 4 Ω ograniczone pasmo przenoszenia, wysoki szum.
Brzmienie
Połączenie silnego, konturowego basu z plastyczną średnicą i subtelną górą. Bez agresji i ostrości, ale można pograć bardzo głośno.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Peachtree Audio Decco125 SKY - obudowa i obsługa

Obudowę Peachtree Audio Decco125 SKY wykonano z płyt MDF i polakierowano na czarno, na wysoki połysk. Jej szerokość wynosi zaledwie 25 cm, krawędzie są wyraźnie zaokrąglone, do czego inspiracją były podobno... stare radia samochodowe. Nie ma wyświetlacza, wygląd pasuje raczej do klasycznego, stylowego, analogowego wzmacniacza, niż do nowoczesnego "strumieniowca".

Głośność regulujemy pokrętłem, a do przełączania wejść służy pięć przycisków bezpośredniego wyboru. Jest jeszcze włącznik zasilania oraz wyjście słuchawkowe - i to właściwie wszystko. Nie ma złącza sieciowego LAN, ale są dwie anteny komunikacji bezprzewodowej.

Konfiguracja Wi-Fi wymaga użycia komputera lub urządzenia mobilnego. Ważna jest obecność przeglądarki internetowej (oraz oczywiście urządzenia z Wi-Fi). Po połączeniu się ze wzmacniaczem należy otworzyć specjalną stronę www i ręcznie wpisać wszystkie dane do logowania.

Producent przygotował jednak bardzo dokładne instrukcje, ustawienia wprowadzamy tylko raz i możemy o tej sprawie zapomnieć. Dopiero gdy uda się włączyć Peachtree Audio Decco125 SKY do sieci, sięgamy po smartfon (tablet) i instalujemy aplikację (MUZO), która przejmie kontrolę nad wszystkimi funkcjami, będąc także odtwarzaczem (a raczej sterownikiem).

Oznaczenia poszczególnych funkcji aplikacji wskazują, że służy ona przede wszystkim głośnikom bezprzewodowym, ale ze wzmacniaczem również sobie poradzi; zresztą nie jest ona do obsługi absolutnie konieczna.

Wi-Fi oraz wszystkie funkcje sieciowe aktywujemy jednym z przycisków wejść - to dość niekonwencjonalne, ale praktyczne rozwiązanie. W razie potrzeby można cały moduł Wi-Fi wyłączyć i przydaje się to w dość zaskakujących okolicznościach, o których za chwilę.

Czytaj również: Jakie są i czym się charakteryzują klasy pracy wzmacniacza?

Obudowa wypolerowana na wysoki połysk musi odprowadzać ciepło (nawet z efektywnego układu impulsowego), w czym pomagają kratki wentylacyjne.
Obudowa wypolerowana na wysoki połysk musi odprowadzać ciepło (nawet z efektywnego układu impulsowego), w czym pomagają kratki wentylacyjne.

Peachtree Audio Decco125 SKY - złącza

Na mnóstwo gniazd nie ma z tyłu wiele miejsca, ale dałoby się coś jeszcze wcisnąć. Jednak nic na siłę i wszystkim wyjdzie to na dobre. Wyraźnie wydzielono sekcje analogową i cyfrową. W pierwszej jest tylko jedno wejście liniowe, ale też gramofonowe (dla wkładek MM).

W drugiej też parka - przede wszystkim USB-B, aby "grać" z komputera, a na dodatek uniwersalne wejście optyczne, dzisiaj najczęściej służące do podłączania telewizora.

Drugie złącze USB służy wyłącznie do zadań serwisowych. Ale uwaga: Peachtree Audio Decco125 SKY przyjmuje wyłącznie sygnały PCM o parametrach 24/96 i nawet USB-DAC tego nie zmieni. Zaciski głośnikowe są pojedyncze, możemy też "pobrać" sygnał z przedwzmacniacza.

Czytaj również: Czy 50-watowym wzmacniaczem można uszkodzić 200-watowe kolumny?

Podczas regulacji głośności poziom wskazują diody poszczególnych wejść.
Podczas regulacji głośności poziom wskazują diody poszczególnych wejść.

Peachtree Audio Decco125 SKY - funkcje sieciowe

Sieć zapewnia dostęp przede wszystkim do dwóch serwisów w chmurze, Spotifya (Connect) i Tidala, czyli mamy to, co najważniejsze. Opcja całkowitego odcięcia modułu Wi-Fi może poprawić jakość dźwięku z innych źródeł, ale okazuje się, że jest w tym coś więcej niż tylko dobrze znana, audiofilska koncepcja.

Jak wskazuje sam producent, zdarza się, że moduł Wi-Fi zakłóca pracę ulokowanych obok obwodów... przedwzmacniacza gramofonowego. W testowanym egzemplarzu nie spotkałem się z takim zjawiskiem, jednak staranność badania wszelkich zależności dobrze świadczy o projekcie i jego autorach.

Problematyczny może być za to niekonwencjonalny regulator głośności; pokrętło to zaledwie sterownik, aktualne wskazania obrazują diody poszczególnych wejść.

Czytaj również: Czy przy stosowaniu bi-wiringu konieczne są podwójne wyjścia głośnikowe we wzmacniaczu?

Na bazie Decco125 SKY nie stworzymy rozbudowanego systemu, ale są tu wejścia w każdej kluczowej kategorii – analogowej i cyfrowej.
Na bazie Decco125 SKY nie stworzymy rozbudowanego systemu, ale są tu wejścia w każdej kluczowej kategorii - analogowej i cyfrowej.

Regulacja przebiega powoli (trzeba się nakręcić...), a ostatni poziom nie jest zapamiętywany, przynajmniej w moim egzemplarzu notorycznie się "rozjeżdżał".

Peachtree Audio Decco125 SKY - układ elektroniczny

W konstrukcji Peachtree Audio Decco125 SKY wykorzystano końcówki w impulsowej klasie D, z czym oczywiście wiąże się kompaktowa forma wzmacniacza a także... bardzo wysoka moc, co stwierdzamy nie na podstawie obietnic producenta, ale własnych pomiarów.

W sekcji cyfrowej widać dobrze znany interfejs wejściowy Tenor TE7022, któremu "zawdzięczamy" niską maksymalną częstotliwość próbkowania – 96 kHz – chociaż zestawiono go z całkiem nowoczesnym przetwornikiem C/A AKM AK5574, który mógłby obsłużyć nawet sygnały 32 bit/768 kHz.

Czytaj również: Dlaczego nie można podłączać kolumn 4-omowych do wzmacniaczy 8-omowych?

Wyjścia głośnikowe są zainstalowane w formie modułu wkręconego w tylną ściankę. Producent przewidział jego wymianę, gdy integrę zestawimy z firmowymi, aktywnymi kolumnami.
Wyjścia głośnikowe są zainstalowane w formie modułu wkręconego w tylną ściankę. Producent przewidział jego wymianę, gdy integrę zestawimy z firmowymi, aktywnymi kolumnami.

Odsłuch

Test kończymy opisem wzmacniacza o brzmieniu wyjątkowym. Różnice między poprzednimi czterema były łatwe do zauważania i dawały już duży wybór, a Peachtree Audio Decco125 SKY jeszcze go powiększa, błyszcząc swoją oryginalnością. Gdy go słuchamy, przypomina się hasło Densena: Życie jest za krótkie na nudne hi-fi .

Bez problemu znajdziemy więc wzmacniacz bardziej neutralny, poprawny i... nudny. Brzoskwiniowy maluch ma własny pomysł. Chętnie zabiera w romantyczną podróż po brzmieniach malowniczych, pastelowych, delikatnych, a zarazem jest zdolny do dynamicznej szarży, basowego przytupu i rozwinięcia szerokiej perspektywy stereofonicznej.

W wyższych rejestrach gra bez cienia agresji i przejaskrawienia, promując miękkość i płynność. Nie jest to pierwszy przypadek podobnego brzmienia ze wzmacniacza impulsowego, którego wybrane cechy mogą się kojarzyć ze zupełnie inną techniką - lampową. W tę stronę udaje się też Denon PMA-150H, lecz Peachtree Audio Decco125 SKY dociera dalej.

Czytaj również: Co lepsze - wzmacniacz zintegrowany czy dzielony?

Decco125 SKY przypomina raczej przedwzmacniacz niż integrę, a jednak mocy mu nie brakuje. I tym razem tajemnica tkwi w elektronice impulsowej. Końcówki sa chłodzone płaskim radiatorem na płycie spodniej – to zadanie tym trudniejsze, że cały szkielet siedzi ciasno w obudowie MDF.
Decco125 SKY przypomina raczej przedwzmacniacz niż integrę, a jednak mocy mu nie brakuje. I tym razem tajemnica tkwi w elektronice impulsowej. Końcówki sa chłodzone płaskim radiatorem na płycie spodniej – to zadanie tym trudniejsze, że cały szkielet siedzi ciasno w obudowie MDF.

Ale bas to już inny rozdział. Tutaj miękkość kończy się, wręcz urywa, a na scenę wchodzą siła, uderzenie, kontury. W dodatku elektryczna brzoskwinia potrafi zagrać bardzo głośno, za czym stoi oczywiście wysoka moc, i "napędzić" praktycznie każde kolumny.

To niezwykłe połączenie swobody i kontroli, uderzenia i finezji. Nie oznacza to automatycznie, że każde nagranie zabrzmi idealnie – raczej fascynująco, czasami spektakularnie, czasami mrocznie.

Przejrzystość dźwięku nie jest tutaj pierwszoplanowa, wysokie tony są w lekkiej defensywie, wchodzenie w detale nie jest pasją Decco125 SKY, jednak nie pozbawia to muzyki subtelności, a nawet dobrze służy oswojeniu słabszych materiałów sieci.

Czytaj również: Jakie funkcje pełni końcówka mocy?

Moduł strumieniowy LinkPlay WiiMu zajmuje niewielką płytkę, a samo Wi-Fi jest obsługiwane wyłącznie w standardzie 2,4 GHz.
Moduł strumieniowy LinkPlay WiiMu zajmuje niewielką płytkę, a samo Wi-Fi jest obsługiwane wyłącznie w standardzie 2,4 GHz.

Gdy aplikacja spotyka pilota

Standardem w przypadku wzmacniaczy (i sprzętu audio w ogóle) podłączonych do sieci stały się mobilne aplikacje sterujące. Coraz częściej odpowiadają one za obsługę wszystkich funkcji, a nawet zupełnie eliminują klasyczne piloty.

Peachtree Audio nie posuwa się tak daleko, w komplecie z integrą Decco125 SKY znajdziemy tradycyjny pilot, którego działanie uzupełnia funkcje mobilnego sterownika.

W dolnej części fizycznego pilota znajdują się cztery przyciski numeryczne, to tzw. presety, komórki pamięci, z których możemy szybko wywołać określone zachowanie urządzenia.

Pod numerem jeden zaprogramujemy np. ulubioną stację radiową (z puli rozgłośni internetowych), numer dwa mógłby oznaczać własną listę nagrań "imprezowych", kolejny przycisk - dzieła wybranego artysty itd.

Specyfikacja techniczna

PEACHTREE AUDIO Decco125 SKY
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 118
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 198 (aktywacja zabezpieczeń)
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 1,2
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 69
Dynamika [dB] 89
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 50
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Peachtree Audio Decco125 SKY

Zgodnie z zapowiedziami producenta, moc wyjściowa ma sięgać aż 120 W przy 8 Ω. Byłby to znakomity wynik dla relatywnie niewielkiego wzmacniacza; wprawdzie moc przy 4 Ω nie jest zadeklarowana, ale takie obciążenie jest dopuszczalne, a na nim można spodziewać się jeszcze większej porcji watów.

Przy 8 Ω faktycznie otrzymujemy 118 W, również w trybie stereo, a przy 4 Ω moc sięga aż 216 W przy jednym kanale wysterowanym i 2 x 198 W przy dwóch (włączają się wtedy układy zabezpieczające). Czułość jest bardzo niska.

Aby uzyskać moc maksymalną należy podać napięcie aż 1,2 V. Charakterystyki przetwarzania (rys.1) są wyraźnie obciążone specyfi ką konstrukcji impulsowej: dla 8 Ω poziom 0–3 dB pojawia się przy 21 kHz, a dla 4 Ω – już przy 12 kHz.

Spektrum harmonicznych (rys. 2) pokazuje wysoki ich poziom, najsilniejsza trzecia sięga -61 dB, tylko o 1 dB niżej leży piąta, a przez granicę 80 dB przebijają się kolejne, aż do trzynastej. Rys. 3. pokazuje, że relatywnie niższe THD+N uzyskamy na obciążeniu 8 Ω.

Biorąc pod uwagę powyższe, jak również charakterystyki przetwarzania oraz wysoką moc wyjściową już przy 8 Ω, zdecydowanie rekomendujemy szukanie kolumn 8-omowych.

Może Cię zainteresować
PEACHTREE AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista lipiec - sierpień 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu