Czy najlepsze są filtry 1. rzędu?

Audio, zespoły głośnikowe

Filtry 1. rzędu nazywają się tak nie ze względu na "pierwszorzędną jakość", ale ze względu na nomenklaturę czysto techniczną.

Silna frakcja zwolenników tych filtrów rzeczywiście uznaje je za najlepsze, chociaż większość konstruktorów preferuje filtry wyższych rzędów. Topologicznie filtry 1. rzędu w klasycznej postaci są najprostsze, ale wcale nie są najłatwiejsze w projektowaniu. Dla uzyskania dobrze wyrównanej charakterystyki całego zespołu konieczny jest bardzo precyzyjny dobór elementów, i nie można tu polegać na prostych wzorach - potrzebne są pomiary, próby odsłuchowe i duże doświadczenie.

Filtry 1. rzędu można stosować tylko z niektórymi głośnikami nisko-średniotonowymi, których charakterystyki pozbawione są silnych nierównomierności. Ale nawet po mistrzowsku dostrojone filtry 1. rzędu nie rozwiązują wszystkich problemów - bardziej obciążają głośniki wysokotonowe, pogarszają charakterystyki kierunkowe... jakie są więc ich zalety?

Dyskusyjne, ale warte uwzględnienia - wprowadzają mniejsze przesunięcia fazowe w obrębie poszczególnych sekcji, co ma prowadzić do lepszej naturalności, zwłaszcza w dziedzinie odtwarzania przestrzeni, a także pozwalają realizować koncepcję układu minimalistycznego i "krótkiej ścieżki" sygnału.

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu