kwiecień 2025

Numer 4
Edytorial

PAKI, WZMAKI i CEDEKI

Przyszłość płyt CD jest niepewna… A to oznacza dla niej jednak lepsze prognozy. Jeszcze niedawno większość z nas była przekonana, że CD odejdą do lamusa pod presją plików, tak jak wcześniej miały odejść winyle. Te ostatnie święcą od kilku lat triumfy, a teraz wygląda na to, że do poważnej gry wracają też wygodne ”kompakty”.

Nie oznacza to, że pliki są w defensywie. Sytuacja jest z każdej strony pozytywna. Różni ludzie mają różne upodobania – jedni kochają gramofony, inni cenią dostęp do wielkich zasobów serwisów internetowych, są też tacy, którzy znowu mocują się z magnetofonami.

Płyty CD to całkiem racjonalny, wygodny nośnik, którego zalety chwaliliśmy już nieraz i tylko cieszymy się z tego, że wciąż jest z nami. Swoją drogą, trwałość srebrnych krążków okazała się znacznie dłuższa, niż zapowiadano to na początku ich kariery – 40 lat temu. W naszych kolekcjach jest dużo płyt z tamtych czasów i wciąż grają!

Potrzebne są jednak nowe odtwarzacze. I tych też wcale nie brakuje, a znamiennym faktem jest powrót słynnego mechanizmu VRDS, z którym pożegnaliśmy się 20 lat temu… na szczęście nie na zawsze. Funkcjonalność odtwarzaczy nowej generacji często wykracza poza podstawową rolę odczytu płyt CD, bowiem pozwalają one wykorzystać zainstalowane w nich przetworniki C/A do przyjęcia sygnału z zewnętrznych źródeł cyfrowych.

Doskonalsze są też upsamplery, regulacje fi ltrów, poziomu sygnału na wyjściu… To wszystko dodatkowe zachęty, ale bez ochoty na słuchanie muzyki z płyt CD niewiele by pomogły. A pomagają. Podobnie ze wzmacniaczami.

Są coraz lepiej wyposażone, wychodzą naprzeciw nowym, cyfrowym źródłom dźwięku, "przypomniały sobie" też o gramofonie, ale… wiele z najlepszych jest wzmacniaczami analogowymi, purystycznymi, pozbawionymi wszelkich dodatków (nawet korekcji phono i wyjścia słuchawkowego), więc wcale nie w ich wszechstronności jest klucz do audiofi lskiego pożądania.

Tutaj wciąż najważniejsze jest zarówno brzmienie, jak i schemat klasycznego systemu audio, złożonego z wielu komponentów. Bo gdyby liczyło się tylko brzmienie, to przecież znacznie mocniejszą pozycję zajmowałyby aktywne zespoły głośnikowe.

Dlatego zawartość kwietniowego numeru AUDIO, poświęconego przecież testom nowych urządzeń, wygląda niemal jak w latach 90., zanim jeszcze przyszła fala wielokanałowego kina domowego, a później – renesans gramofonu. Kolumny, wzmacniacze, odtwarzacze CD.

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 Aktualności
TESTY NA SKRÓTY
  • 98 iFi Audio VALKYRIE
HI-FI
  • 17 Odtwarzacze CD 11 000–14 000 zł
  • 18 Denon DCD-3000NE
  • 22 Shanling CD3.2
  • 26 Teac VRDS-701
  • 29 Wzmacniacze stereo 1500–2000 zł
  • 30 Rotel A8
  • 34 WiiM AMP PRO
  • 38 Yamaha A-S301
HIGH-END
  • 43 Wzmacniacze zintegrowane 30 000–40 000 zł
  • 44 Luxman L-505Z
  • 50 Musical Fidelity NU-VISTA 600.2
  • 57 Zespoły głośnikowe 60 000 zł
  • 58 Scansonic Q10
  • 66 TAD EVOLUTION TWO E2
  • 81 T+A Solitaire S 540
MUZYKA
  • 74 Album miesiąca
  • 76 Jazz i okolice
  • 78 Rock i okolice
Recenzje w tym numerze
Zobacz więcej
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2025

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu