luty 2019

Numer 2
Edytorial

NA NASZYM PODWÓRKU

Na naszym podwórku z zabawkami audio każdy przynosi to, co mu się trafi ło. Większość myśli, że weszła w posiadanie swoich klocków w pełni świadomie, ale od samego początku – a zwłaszcza na początku – jest w tym dużo przypadkowości.

Pierwszy sprzęt (raczej sprzęcik) dostaliśmy od rodziców, zobaczyliśmy u kolegów, co często kierowało naszą uwagę w określoną stronę, a na późniejsze wybory też często miały wpływ czynniki losowe, nawet nieuświadomione. Z czasem nabieraliśmy doświadczenia, co mogło nas prowadzić nie tylko do różnych wniosków, wciąż zależnych od punktu wyjścia i zawsze selektywnego, indywidualnego zbioru obserwacji, ale też do różnego sposobu ich formułowania i wyrażania. I tutaj do gry wchodzą kolejne elementy – naszych osobowości, charakterów, talentów i upośledzeń, po części dziedziczonych, nabywanych albo pojawiających się "nie wiadomo skąd".

Chociaż miłośnicy wzmacniaczy lampowych, gramofonów, akcesoriów i odsłuchów będą częściej humanistami, a zwolennicy tranzystorów, techniki cyfrowej i pomiarów częściej mają wykształcenie techniczne, to wcale nie jest to regułą. Podział na takie obozy nie jest też ostry, a jeszcze mniej przekłada się na styl wypowiedzi. Przedstawiciele nauk ścisłych częściej prezentują większą dyscyplinę metodologiczną; humaniści – elokwencję i bogaty język, ale nawet wykształcenie nie jest gwarancją ani jednego, ani drugiego, a tym bardziej – kultury.

Gdy górę biorą emocje, dyscyplina zamienia się w wulgarność, a elokwencja – w bezczelność. Jednak stwierdzanie faktów nie jest wulgarnością, a logiczne dowodzenie – bezczelnością. Jeżeli wasz sprzęt coraz mniej się wam podoba, szwankuje na różne sposoby, strzela przepięciami w głośnikach, a ostatnio nawet "kopie prądem", nie usprawiedliwiajcie tego jakoby szlachetną, minimalistyczną konstrukcją, brakiem sprzężenia zwrotnego, układów zabezpieczających i uziemienia – to niebezpieczny dla życia, źle zaprojektowany i źle wykonany złom. I już nieważne, czy lampowy, czy tranzystorowy, analogowy czy cyfrowy.

Niezależnie od swoich upodobań, sentymentów, nawet od pięknego (zawsze subiektywnie) brzmienia – teraz macie zupełnie nowe, może najważniejsze, obiektywne doświadczenie. Wcześniej mogliście nie wiedzieć... Teraz już wiecie. Może gdybyście obchodzili się z nim bardziej "ostrożnie", zamknęli w szafi e przed innymi użytkownikami, a najlepiej w ogóle wyłączyli i tylko od czasu do czasu oglądali – to dałoby się wytrzymać? Ale przecież nie kupujemy sprzętu po to, aby się go bać.

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 Aktualności
  • 102 Macao International High-End Hi-Fi Show 2018 – drugie Las Vegas...
Hi-Fi
  • 18 Słuchawki bezprzewodowe 1700–1800 zł
  • 19 B&O Beoplay H8i
  • 23 KEF SPACE ONE WIRELESS
  • 27 NAD VISO HP70
  • 31 Kolumny wolnostojące 3600–3900 zł
  • 32 Canton GLE 476.2
  • 38 Focal 615
  • 44 Mission LX 4
  • 50 Paradigm MONITOR SE 6000F
  • 58 Wharfedale DIAMOND 11.4
HIGH-END
  • 12 Technics SL-1000R
  • 65 Wzmacniacze zintegrowane 22 500 zł
  • 66 Devialet EXPERT 140 PRO
  • 72 Lyngdorf TDAI-3400
  • 93 Avantgarde TRIO
MUZYKA
  • 78 Wywiad – Janusz Wawroński
  • 80 Album miesiąca
  • 82 Jazz i okolice
  • 88 Rock i okolice
  • 92 Klasyka
Testy w tym numerze
Recenzje w tym numerze
Zobacz więcej
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu