styczeń 2019

Numer 1
Edytorial

BYĆ PRO I NA LUZIE

Pierwszy test w pierwszym numerze 2019 roku jest poświęcony Pro iDSD, urządzeniu pewnie już dobrze znanemu wielu czytelnikom AUDIO. Firma iFi Audio od paru lat zdobywa rynek małymi konstrukcjami, osnutymi głównie wokół konwersji cyfrowo-analogowej.

Zwykle są to mobilne "drobiazgi" mające towarzyszyć nam w podróży albo przy komputerze, czasami gadżety – śmieszne, pomysłowe, pożyteczne. Nawet Pro iDSD ma w sobie coś "zabawkowego", i chociaż w swojej treści jest Pro, to w formie – bez hi-endowego zadęcia. Jest doskonałym przykładem na to, w jaką stronę zmierzają nie tylko "daki", ale i całe systemy audio. W szranki staną dwie koncepcje.

Pierwsza oparta na bogato wyposażonym wzmacniaczu zintegrowanym. Druga polega na rozdzieleniu zasadniczego wzmacniacza, a więc końcówki mocy, od wszelkich pozostałych układów. To przecież nic nowego – podział na przedwzmacniacz i wzmacniacz mocy jest doskonale znany i z takiej perspektywy Pro iDSD jest tylko i aż nowoczesnym preampem.

Różnica polega nie tylko na jego nowych możliwościach, ale też na tym, że są one tak bardzo zróżnicowane i "fakultatywne", że pakowanie ich wszystkich do wzmacniacza zintegrowanego staje się trudniejsze i mniej praktyczne niż dawniej. Stąd koncepcja podziału ma większe szanse na popularyzację.

Dawniej była emanacją bezkompromisowego, a przez to kosztownego podejścia do jakości brzmienia, niż rozwiązaniem oczywistym i wygodnym. Dzisiaj jest kusząca, tym bardziej, że można sobie wyobrazić system bez odtwarzacza CD i gramofonu, sygnał można przesłać z komputera czy smartfona bezprzewodowo, zatem system składający się z dwóch komponentów – "superdaca" - przedwzmacniacza i wzmacniacza mocy (kolumny i słuchawki traktuję jako oczywisty "finał") nie jawi się wcale jako nazbyt rozbudowany.

Odtwarzacz CD czy gramofon będą źródłami dodatkowymi, dodawanymi wedle indywidualnych upodobań. Nie odkrywam Ameryki, ale idąc tym tropem, mam chyba jeden dosyć oryginalny pomysł.

Jeżeli ustaliłby się właśnie taki schemat systemów audio (tych "poważnych", abstrahuję od głośników Bluetooth itp.), to można by jeszcze przygotować specjalną "przystawkę" z procesorami wielokanałowymi AV (typowymi dla amplitunerów), do której podłączałoby się końcówki mocy dodatkowych kanałów (tylko tyle, ile trzeba).

Takie systemy byłyby elastyczne i "rozwojowe", a kino domowe nie byłoby oddzielone od "dobrego stereo" przepaścią wyboru między amplitunerem AV a wzmacniaczem dwukanałowym. A niezależnie od technicznego i funkcjonalnego zaawansowania, trzymajmy audio... na dystans.

Chętnie powtarzamy motto, że sprzęt służy muzyce, ale sedno sprawy jest inne - tak sprzęt, jak i muzyka, służą tylko nam. I jeżeli nie zajmujemy się tym zawodowo, róbmy to wyłącznie dla przyjemności, a nie dla jakiejkolwiek idei. Cieszmy się, że jakiś kosmiczny przypadek połączył nas wspólną pasją, która może dać tak dużo frajdy. No i udało mi się klepnąć jakieś życzenia noworoczne.

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
HI-FI
  • 12 iFi Audio Pro iDSD. Pro iDSD to urządzenie o nowatorskiej wszechstronności, chociaż niewykluczone, że w przyszłości większość DAC-ów będzie miała podobne właściwości
  • 39 Kolumny wolnostojące 3400 zł. Tym razem udało się nam skupić dokładnie na cenie 3400 zł – zebraliśmy do testu pięć modeli
  • 40 Dali OBERON 5
  • 46 Davis BALTHUS 50
  • 52 Elac DEBUT F5.2
  • 58 Q-Acoustic Q 3050i
  • 64 Triangle PLAISIR KARI
HIGH-END
  • 73 Wzmacniacze zintegrowane 22 000–23 000 zł. Obydwa modele mają pod dostatkiem mocy, firmowe specyfikacje obiecują dokładnie tyle samo – 200 W przy 8 Ω i 400 W przy 4 Ω – a w naszym laboratorium pojawiło się nawet jeszcze więcej watów
  • 74 Anthem STR
  • 80 Krell VANGUARD
  • 101 Avantgarde TRIO. Unikalna konstrukcja, technika i wygląd, niespotykane właściwości akustyczne. Rozkładamy Trio na czynniki pierwsze
KINO DOMOWE
  • 18 Amplitunery AV 5000–6600 zł. Otoczeni dzisiaj przez zupełnie nowe, często fantastyczne formy nowoczesnych urządzeń audio, wciąż akceptujemy klasykę amplitunerów
  • 20 Denon AVR-X4500H
  • 26 Marantz SR6013
  • 32 Yamaha RX-A1080
MUZYKA
  • 86 Wywiad – Laboratorium
  • 88 Album miesiąca
  • 89 Jazz i okolice
  • 94 Rock i okolice
  • 99 Klasyka
Testy w tym numerze
Recenzje w tym numerze
Zobacz więcej
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu