grudzień 2024

Numer 12
Edytorial

JEST WZMACNIACZ, SĄ KOLUMNY

Testem o prawdopodobnie największym praktycznym znaczeniu jest w tym numerze prezentacja pięciu wzmacniaczy w cenie około 5000 zł. Wszystko już o nich napisaliśmy na kolejnych stronach, jednak chciałem podkreślić ciekawy wątek – nieformalnego przeobrażania się wzmacniaczy w amplitunery… sieciowe. Nieformalnego, bo żaden producent nie przedstawia wzmacniacza wyposażonego w funkcje sieciowe (ani stereofonicznego, ani wielokanałowego) jako amplituner.

Określenie to przylgnęło do wzmacniaczy wyposażonych w tuner FM i określiło ich niezależną pozycję w panoramie sprzętu audio. Nie była to wcale pozycja korzystna; mimo dodatkowej funkcji, która tylko w marginalnym stopniu może zakłócać pracę podstawowych sekcji wzmacniających, klasyczny (z tunerem FM) amplituner nie był brany pod uwagę przez większość audiofilów, zorientowanych na "czyste" wzmacniacze (i ewentualnie dokupienie oddzielnego tunera FM).

Dzisiaj wzmacniacze są często "nafaszerowane" układami cyfrowymi, w tym odtwarzaczami sieciowymi, potencjalnie bardziej zakłócającymi pracę sekcji wzmacniającej, ale o ile nie mają tunera FM, zachowują status wzmacniacza. I bardzo dobrze, wcale nie postuluję, aby je obowiązkowo przemianować na amplitunery (w domyśle lub z dopiskiem "sieciowe"), ani nawet na "wzmacniacze sieciowe".

Niech producenci tytułują je jak chcą, a zainteresowani zakupem sami mogą się zorientować, jakie blaski i cienie ma dla nich wyposażenie konkretnego modelu. Tym samym tylko wspominam, jak przesadnie krytyczny stosunek mieliśmy do amplitunera FM, który "nie zasłużył" na bycie szlachetnym wzmacniaczem zintegrowanym.

Oby wzmacniacz lub amplituner, jak zwał tak zwał, ale jako oddzielne urządzenie był znami jak najdłużej, bowiem tylko razem z nim będą… klasyczne, pasywne zespoły głośnikowe. Na fali audiofilskich wspomnień i sentymentu, w ciągu ostatnich lat pojawiło się wiele urządzeń, mniej lub bardziej nawiązujących do projektów sprzed lat, mniej lub bardziej udanych.

Czasami to "odgrzewane kotlety" (albo "kotleciki", jak LS3/5a), niewnoszące nic nowego, wiernie uwięzione w technice sprzed pół wieku (ale dokładnie tego oczekują ich miłośnicy), czasami – konstrukcje bez korzeni, tylko utrzymane w dawnym stylu (głównie "skrzynkowymi" proporcjami obudowy).

Stradivari, wracające po 20 latach, a nawet WATT/Pappy, których pierwsza wersja powstała w latach 80., nie są ani jednym, ani drugim. Nie kultywują pospolitych, archaicznych schematów, nie sięgają po zabytkowe komponenty. Nie znając ich protoplastów, można by je uznać za projekty na wskroś współczesne, ba – ultranowoczesne. Nie tylko techniką, ale też brzmieniem są godnymi reprezentantami aktualnego zaawansowania i "upodobań" obydwu firm.

Mam nieskromną nadzieję, że ta lektura będzie ucztą, tak jak było nią słuchanie obydwu kolumn, choć nie da się ukryć, że były to brzmienia ze zupełnie różnych "kuchni". Tym lepiej, chociaż można współczuć tym, którym spodoba się wygląd Stradivari, a brzmienie WATT/Pappy… albo odwrotnie.

Obydwie propozycje kosztują mniej więcej tyle samo (10% różnicy nie będzie miało żadnego znaczenia), więc są na rynku bezpośrednimi konkurentami. Wsparte renomą swoich producentów, są czymś więcej niż produktami – są ważnymi wydarzeniami ostatniego sezonu, więc ich test też musi być godny i odświętny. Dlatego czekaliśmy z nim do numeru grudniowego..

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 Aktualności
HI-FI
  • 17 Wzmacniacze zintegrowane 5000 zł
  • 18 Audiolab 7000A
  • 22 Cambridge Audio CXA81 MkII
  • 26 Fezz Audio TORUS 5040 30 NAD C389
  • 34 NuPrime OMNIA A200
KINO DOMOWE
  • 49 Soundbary 5000 zł
  • 50 JBL BAR 1300
  • 54 Klipsch FLEXUS CORE 200 / SURR 100 / SUB 100
  • 58 Samsung HW-Q990D
HIGH-END
  • 40 Mytek EMPIRE GANFET STEREO MONOBLOCK
  • 63 Zespoły głośnikowe 220 000–240 000 zł
  • 64 Sonus faber STRADIVARI G2
  • 78 Wilson Audio The WATT/Puppy
MUZYKA
  • 92 Album miesiąca
  • 94 Jazz i okolice
  • 96 Rock i okolice
Recenzje w tym numerze
Zobacz więcej
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu