luty 2017

Numer 2
Edytorial

GAZ DO DECHY?

"Czy tego, co się tutaj dzieje, bardziej boją się producenci, czy klienci?" Na takie pytanie musiał odpowiedzieć Gary Shapiro, prezes CTA, stowarzyszenia będącego właścicielem CES (wystawa w Las Vegas), na specjalnym spotkaniu prasowym z dziennikarzami.

Trzy najważniejsze zagrożenia to: miejsca pracy, prywatność i cyberbezpieczeństwo, ale są też inne, już znane, i na pewno wiele nieznanych. Nawet na te rozpoznane nie ma łatwej odpowiedzi i prostego lekarstwa. Ale CES nie jest promocją zdrowego rozsądku, polityki społecznej czy choćby "zrównoważonego rozwoju", miejscem spotkań socjologów, filozofów itp., lecz akceleratorem biznesu i technicznych innowacji, mających zastosowanie w produktach, które będzie można sprzedać konsumentom.

Większość tych innowacji zapiera dech – jednym z zachwytu, innym ze strachu. Automatyzacja produkcji, a także usług, wszechobecne kamery i mikrofony, miniaturyzacja, komunikacja bezprzewodowa... To wszystko jest fascynujące i kuszące dla użytkownika, ale potencjalnie niebezpieczne i nieprzewidywalne.

W tej sytuacji jedyna słuszna odpowiedź, jaką proponują promotorzy technicznego postępu, brzmi mniej więcej tak: Ludzie zawsze bali się zmian, ale zmiany były i będą nieuchronne. Zmian i rozwoju techniki nie zatrzymamy, musimy się do nich dostosować. Trzeba podjąć wyzwania, tworzyć możliwe zabezpieczenia, ale w miejscu stać nie będziemy.

Nie chodzi jednak o to, aby stanąć w miejscu, lecz iść w wybranym kierunku, w miarę bezpiecznie. Nawet jeżeli nie jesteśmy w stanie przewidzieć dokładnie, gdzie dojdziemy. Nie poddajmy się presji, że każda zmiana jest zmianą nieuniknioną i ostatecznie zmianą na lepsze. Sprzeciw przeciwko zmianom też jest zmianą – wobec trwającej od lat, długofalowej fascynacji wszystkimi nowymi technologiami.

Prędkość zmian, która kiedyś była przyjemna i emocjonująca, jak w jeździe samochodem, zaczyna nas niepokoić, nic więc dziwnego, że pytamy, czy w tym wciąż przyspieszającym wehikule technologii chociaż pasy mamy zapięte? Jedziemy coraz szybciej, ale widoki za oknem coraz bardziej rozmazane... Rozmawiałem z ludźmi, którzy są ode mnie o wiele bardziej "future-proof". CES 2017 był i dla nich doświadczeniem pewnego szoku i dezorientacji.

W każdym samochodzie potrzebny jest gaz, hamulec, kierownica... A samochody w pełni automatyczne były jednym z najważniejszych tematów CES 2017. Nie chcielibyśmy chyba, aby projektował je ktoś, kto sądzi, że w dobrze zaprogramowanym samochodzie automatycznym wystarczy gaz, po co hamować?

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 Aktualności
  • 72 Rynek i giełda
  • 91 CES 2017
HI-FI
  • 17 Słuchawki 500–700 zł
  • 18 Audio-Technica ATH-SR5
  • 18 Bowers & Wilkins P3 S2
  • 20 Denon DJ HP1100
  • 20 Grado SR80E
  • 22 Jays U-JAYS
  • 22 Lindy 20378
  • 24 Polk Audio BOOM ROGUE
  • 24 Sennheiser HD559
  • 26 Technics RP-DH1200
  • 26 Ultrasone PERFORMANCE 820
  • 29 PHONO-STAGE 2200–3400 zł
  • 30 iFi Audio iPHONO 2
  • 32 Lehmannaudio BLACK CUBE
  • 34 Musical Fidelity LX-LPS
  • 36 Pro-Ject TUBE BOX DS
  • 38 Xindak LP-1
HIGH-END
  • 41 Wzmacniacze 20 000–24 000 zł
  • 42 Arcam A49
  • 46 Burmester 101
  • 50 Gato Audio DIA-250S
  • 54 Hegel H360
  • 58 Musical Fidelity M6500i
  • 62 LEPSZY OD MISTRZA? Dynaudio EVIDENCE PLATINUM
MUZYKA
  • 77 Wywiad – Filipinki
  • 78 Jazz i okolice
  • 84 Płyty roku 2016
  • 88 Klasyka
Testy w tym numerze
Recenzje w tym numerze
Zobacz więcej
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu