Magazyn Audio 12/2018
Przejdź do archiwum

Audio numer 12/2018

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

A JEDNAK SIĘ KRĘCI

ażdego kręci coś innego, jednak Audio Video Show to już impreza, w której jest tyle trybików, że każdy znajdzie własny. Jednocześnie trybiki te są połączone, ale inaczej niż w maszyneriach, w których usterka jednego unieruchamia całość - wspomagają się, tworząc skomplikowany, ale bezpieczny i wytrzymały układ. Nowe trendy w audio nie zagrażają pozostałym, nawet je wzmacniają.

W tak pozornie konkurencyjnym temacie, jakim są urządzenie źródłowe, renesans gramofonu wcale nie pogrzebał odtwarzaczy CD, a odtwarzacze plików nie przekreśliły szans innych źródeł. Również słuchawki nie zagroziły kolumnom, bo to wszystko "działa" nieco inaczej: nowe rozwiązania - zintegrowane, mobilne, bezprzewodowe i strumieniujące - część audiofi lów odciągnęły od kompaktów, jednak przyciągnęły na orbitę spraw audio kolejną generację. Głównie ludzi młodych, ale nie tylko – wywołały falę zainteresowania również u przedstawicieli starszych roczników, których sprzęt audio przestał bawić i żaden nowy superodtwarzacz ani superkolumny nie mogłyby już tego zmienić.

Wrócili właśnie dlatego, że pojawiły się zupełnie nowe rozwiązania. Ale na tym nie koniec – kiedy wszyscy już w to weszli, to rozejrzeli się, zobaczyli i usłyszeli znacznie więcej, niż się początkowo spodziewali; wielu odłożyło na bok słuchawki i przenośne grajki, i sięga wyżej. Jednych zafascynował gramofon i kolekcjonowanie płyt, drugich wysoka rozdzielczość i badanie możliwości techniki cyfrowej, jeszcze innych konstruowanie własnych kolumn.

Możliwości "wyżycia się" w audio są większe niż kiedykolwiek wcześniej. Chyba wszystkie duchy przeszłości spotykają się z wizjami przyszłości. Sprzęt przybiera kształty fantastyczne i archaiczne, popisuje się funkcjonalnością ery wirtualnej inteligencji albo swojskim prymitywizmem, jest wielkości naparstka albo połowy czołgu, kosztuje grosze albo majątek.

Całe to bogactwo nie jest dodatkiem do żadnego wideo, ani nawet nie potrzebuje jego wsparcia. Co jeszcze ciekawsze – wideo znaczy tutaj tak niewiele, że już nawet nie przeszkadza. Kiedyś audiofi l krzywił się na telewizory, widząc w nich konkurencję, zagrożenie obcą, niższą kulturą... Dzisiaj przewaga audio jest tak wyraźna, że mało kto przejmuje się nawet dziwną zmianą nazwy imprezy – z Audio Show na Audio Video Show... Większość i tak mówi Audio Show, a myśli tak nawet nie większość, co prawie wszyscy - może oprócz organizatora, który miał nadzieję ściągnąć na imprezę fi rmy z branży wideo, i kilka się nawet pojawiło, tym lepiej pokazując, jak niewiele znaczą w tym towarzystwie.

Nawet na tych nielicznych pokazach nowych projektorów, telewizorów i seansach kina domowego, które można było policzyć na palcach (może i dwóch rąk), więc powinny być oblegane, świeciło pustkami, podczas gdy tłumy stały obok na korytarzach, czekając czasami za zamkniętymi drzwiami na możliwość posłuchania wspaniałych systemów audio. Niech więc już tak zostanie, bo dzięki obecności sprzętu wideo, dobrze widać tę różnicę, a bez niego coś mogłoby się komuś znowu wydawać...

Ewentualny argument o wielkich obrotach na rynku wideo od dawna z łatwością odpieram: to rynek, który nie potrafi zagospodarować tego typu imprez, bo jego klienci najczęściej nie są pasjonatami, lecz tylko użytkownikami, niechętnymi do poświęcania czasu na dyskusje, porównania i oglądanie produktów, będących poza ich zasięgiem fi nansowym. To w gruncie rzeczy bardzo praktyczne podejście, ale hobby to nic praktycznego, a wystawa to nie sklep, więc szkoda czasu. Oczywiście są wyjątki, które potwierdzają regułę. Pozdrawiam osobiście znane mi wyjątki, nie miejcie mi za złe.

Na imprezie pojawiło się wiele znanych osób z branży audio – konstruktorów, ekspertów, dziennikarzy. Niektórzy są już celebrytami, a najważniejsi - to postaci wręcz pomnikowe, jak np. Ken Ishiwata (zapraszam na relację na końcu numeru). Czy spotkaliśmy jakiegoś znanego konstruktora telewizorów lub projektorów? Czy kiedykolwiek któremuś ktoś przygotował owacje? Kto jest autorem techniki HD, 3D, OLED, 4K? Oczywiście nie kosmici, lecz poważni inżynierowie, całe ich zespoły, przy ogromnym nakładzie środków, podczas gdy niektórzy audiofi lscy guru to amatorzy, a nawet uzurpatorzy...

Ale tutaj to nieważne. Ważne że się kręci. Natomiast brak indywidualności w branży wideo, brak potrzeby klientów, aby spotkać się z człowiekiem, z autorytetem, który mógłby chociaż udawać, że coś sam wymyślił... To podsumowuje brak pasji i jałowość starań, aby wideo stało się równorzędnym "imprezowym" partnerem audio. Może ściągnie trochę zwiedzających siłą rozpoznawalności "telewizorowej" marki, ale będzie to tylko słomiany ogień – to się nie chce kręcić. Mam telewizor, jak się popsuje, kupię nowy, obiecuję.

Andrzej Kisiel

Testy w tym numerze
IDA-16
Wzmacniacze stereo
NUPRIME IDA-16
I15 Prisma
Wzmacniacze stereo
PRIMARE I15 Prisma
RA-1572
Wzmacniacze stereo
ROTEL RA-1572
HTA-2000B V.2
Wzmacniacze stereo
TAGA HARMONY HTA-2000B V.2
SV-237MK
Wzmacniacze stereo
VINCENT SV-237MK
Pulse 2i
Głośniki bezprzewodowe
BLUESOUND Pulse 2i
Music 5
Głośniki bezprzewodowe
DYNAUDIO Music 5
Ottava SC-C50
Głośniki bezprzewodowe
TECHNICS Ottava SC-C50
Ashkelon
Zespoły głośnikowe
ADAM VOX Ashkelon
Sonetto VIII
Zespoły głośnikowe
SONUS FABER Sonetto VIII
Recenzje w tym numerze
Lato z Radiem Festiwal
RÓŻNI WYKONAWCY
Lato z Radiem Festiwal
Indigo
KANDACE SPRINGS
Indigo
Origami Harvest
AMBROSE AKINMUSIRE
Origami Harvest
My Way
WILLIE NELSON
My Way
Where The River Goes
WOLFGANG MUTHSPIEL
Where The River Goes
Saxesful
PIOTR SCHMIDT QUARTET
Saxesful
Sny podróżnika
ZBIGNIEW WODECKI
Sny podróżnika
Kobong
KOBONG
Kobong
Bottle It In
KURT VILE
Bottle It In
I Loved You At Your Darkest
BEHEMOTH
I Loved You At Your Darkest
Wasteland
RIVERSIDE
Wasteland
Calling the Muse
BRUNO HELSTROFFER
Calling the Muse
Modular
PĘKALA / KORDYLASIŃSKA-PĘKALA + ASUNA ARASHI
Modular
Piano & A Microphone 1983
PRINCE
Piano & A Microphone 1983
Imagine
JOHN LENNON
Imagine
Be The Cowboy
MITSKI
Be The Cowboy
Basta
KASIA NOSOWSKA
Basta
Moja słodka europejska ojczyzna
JAN PTASZYN WRÓBLEWSKI SEXTET
Moja słodka europejska ojczyzna
Music 81
TOMASZ STAŃKO
Music 81
And Nothing Hurt
SPIRITUALIZED
And Nothing Hurt
Ultramagnetic
POWER OF TRINITY
Ultramagnetic
Sweetener
ARIANA GRANDE
Sweetener
Christmas with My Friends VI
NILS LANDGREN
Christmas with My Friends VI
A night Of Chesky Jazz Live
RÓŻNI WYKONAWCY
A night Of Chesky Jazz Live
The Window
CECILE MCLORIN SALVANT
The Window
Lean On Me
JOSE JAMES
Lean On Me
Małomiasteczkowy
DAWID PODSIADŁO
Małomiasteczkowy
Combo 66
JOHN SCOFIELD
Combo 66
Maanam i goście
MAANAM
Maanam i goście
trzy.zero
PATRICK THE PAN
trzy.zero
5 Original Albums
JACQUES LOUSSIER
5 Original Albums
Ahlam
NES
Ahlam
Helsinki Songs
TRYGVE SEIM
Helsinki Songs
I tak się trudno rozstać
LORA SZAFRAN/BOGDAN HOŁOWNIA
I tak się trudno rozstać
The Ant
MACIEJ MALEŃCZUK
The Ant