Magazyn Audio 06/2016
Przejdź do archiwum

Audio numer 6/2016

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

ANALOGOWA GRA POZORÓW

Nawet jeżeli renesans gramofonu ma zasięg ograniczony do środowiska audiofilskiego, to też warto, nawet tym bardziej warto, zwrócić uwagę na pewną kwestię. Argumentem zasadniczym, który miał przywrócić czarnej płycie rolę brzmieniowego wzorca, była niewzruszona analogowość zapisu.

W konfrontacji z nawet najwyższą rozdzielczością oraz częstotliwością próbkowania zapisu cyfrowego, zwolennicy winylu mówili, że analog to rozdzielczość nieskończona, a jak trochę szumi, trochę kołysze czy pasmo i separacja kanałów nie są idealne, to ostatecznie "organiczna" naturalność analogu daje mu przewagę. Z takim poglądem można dyskutować, lecz trudno go obalić – byłby to spór jałowy.

Skoro wielu z nas słucha gramofonu, nie będąc głuchymi, to chyba nie skazuje się na żadne udręki. I czarna płyta może brzmieć świetnie, a dodatkową przyjemność sprawia sam jej widok i wszystkie ceremonie związane z obsługą. Audiofil ma jednak zwyczaj udowadniać sobie i całemu światu, że jego wybory i obserwacje są obiektywnie jedynie słuszne, a przewaga płyty winylowej nad plikiem czy płytą CD jest oczywista w kategoriach brzmieniowych, a nie towarzyszącego jej "anturażu". Proszę się jednak zmierzyć z faktem (a nie poglądem), że większość współcześnie produkowanych płyt winylowych jest tłoczona z materiału cyfrowego, nawet w przypadku nagrań z ery analogowej.

I nawet, gdy zachowana jest analogowa taśma-matka, wytwórnie wybierają cyfrowe "klony" dlatego, że ich jakość jest bardzo wysoka, i są one łatwiejsze w obsłudze. To działanie racjonalne, lecz świadomość takiej sytuacji musi zburzyć dobre samopoczucie analogowego audiofila.

Utracona, analogowa cnota tylko pozornie wróci poprzez wycięcie rowków w winylu; co już raz zostało ucyfrowione, na zawsze straciło atut analogowej nieskończoności. A skoro tak, to zabawa w winylową analogowość jest grą pozorów, choćby pięknych pozorów. Jeżeli gramofon jest niskiej klasy, brzmienie jest słabe; a jeżeli wysokiej – może być wyśmienite, chociaż zwykle podlane trochę winylowym sosem specyficznych zniekształceń. W tej sytuacji wcale nie dowodzi to przewagi analogu nad cyfrą, lecz tego, że dobre cyfrowe nagranie można popsuć złym analogiem, a dobrym – uchronić... Tak samo jak – złymi lub dobrymi głośnikami. To też są urządzenia analogowe, ale nie ma sensu twierdzić, że dzięki ich działaniu zostaje zmazany grzech cyfrowego zapisu. A jeżeli komuś psuje to smak na winyl...

Trzeba słuchać, obserwować i kontemplować to wyjątkowe zjawisko, po prostu z niego korzystać, a nie wyobrażać sobie, że jest absolutnym mistrzostwem świata i brzmieniem idealnym. Promotorzy współczesnego winylu, czyli "cyfrowego analogu", albo "analogowej cyfry", mogą zwrócić uwagę, że technika cyfrowa, zaangażowana w profesjonalne tłoczenie płyt, jest wyższej jakości, niż ta, z którą mamy do czynienia w systemach domowych.

Jednak dzisiaj, w epoce plików wysokiej rozdzielczości i nawet przenośnych DAC-ów o wyżyłowanych parametrach, takie postawienie sprawy byłoby mało przekonujące. Przekonywać miał "czysty" analog, który jednak wcale czysty nie jest. To nie jest taki sam analog, jaki był trzydzieści lat temu. Mam inną hipotezę – właśnie pliki wzmagają tęsknotę za fizycznym nośnikiem, a ponieważ płyta CD jest tymczasem passe, więc wracamy aż do winylu, przypisując mu, w zgodzie z naszą bezkompromisową, audiofilską naturą, równie bezkompromisowe możliwości. A jeżeli ktoś teraz usłyszy, że niektóre jego winyle grają trochę cyfrowo... To niech się cieszy, że tylko trochę.

Andrzej Kisiel

Spis treści
  • Aktualności
  • Rynek i giełda
Hi-Fi
  • Gramofony 3700–4400 zł
  • Musical Fidelity ROUNDTABLE
  • Music Hall MMF 5.3
  • Pro-Ject THE CLASSIC
  • Rega PLANAR 3
  • Teac TN-550
  • Głośniki Bluetooth 3500–5000 zł
  • B&O Beoplay A6
  • Definitive Technology W9
  • Naim MU-SO QB
  • Paradigm PW800
  • Vifa STOCKHOLM
  • Zespoły głośnikowe 6000–8000 zł
  • Canton CHRONO 519 DC
  • Dali OPTICON 6
  • Epos K3
  • ESA NEO 3 (v2)
  • Paradigm MONITOR 11v7
  • Technika cyfrowa. Technics SU-C700 + ST-C700 + SB-C700
High-End
  • Mniejsza bladość. KEF BLADE TWO
  • High-End Monachium 2016. Od nośnika do głośnika
Muzyka
  • Wywiad – Cezary Konrad
  • Jazz i okolice
  • Rock i okolice
  • Klasyka
Testy w tym numerze
Roundtable
Gramofony
MUSICAL FIDELITY Roundtable
P3 (Planar 3)
Gramofony
REGA P3 (Planar 3)
A6
Głośniki bezprzewodowe
BANG & OLUFSEN A6
MMF 5.3
Gramofony
MUSIC HALL MMF 5.3
The Classic
Gramofony
PRO-JECT The Classic
PW800
Głośniki bezprzewodowe
PARADIGM PW800
Opticon 6
Zespoły głośnikowe
DALI Opticon 6
TN-550
Gramofony
TEAC TN-550
MU-SO QB
Głośniki bezprzewodowe
NAIM MU-SO QB
CHRONO 519 DC
Zespoły głośnikowe
CANTON CHRONO 519 DC
W9
Głośniki bezprzewodowe
DEFINITIVE TECHNOLOGY W9
Blade Two
Zespoły głośnikowe
KEF Blade Two
Monitor 11v7
Zespoły głośnikowe
PARADIGM Monitor 11v7
K3
Zespoły głośnikowe
EPOS K3
NEO 3 (v2)
Zespoły głośnikowe
ESA NEO 3 (v2)
ST-C700 + SU-C700 + SB-C700
Odtwarzacz CD + wzmacniacz
TECHNICS ST-C700 + SU-C700 + SB-C700
Platinum PL500 II
Zespoły głośnikowe
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II
Recenzje w tym numerze
Metal Resistance
BABYMETAL
Metal Resistance
Ad Rem
ELMA
Ad Rem
Karma
PHAROAH SANDERS
Karma
The Unity Sessions
PAT METHENY
The Unity Sessions
Parallax
PHRONESIS
Parallax
Go High
ANDRZEJ KURYLEWICZ QUINTET
Go High
Chopin: Ballades | Berceuse| Mazurkas
YUNDI
Chopin: Ballades | Berceuse| Mazurkas
Internal Melody
KRZYSZTOF LENCZOWSKI
Internal Melody
Take Me To the Alley
GREGORY PORTER
Take Me To the Alley
The Hope Six Demolition Project
PJ HARVEY
The Hope Six Demolition Project
Erotyki
JAZZOMBIE
Erotyki
Schubertiade
JULIAN PREGARDIEN
Schubertiade
Nihil Novi
MARCUS STRICKLAND
Nihil Novi
Out Of The Blue
THE OLDIANS
Out Of The Blue
High Noon
KALLE KALIMA
High Noon
Divak
SOTO
Divak
Voices Of Fire
VAN CANTO
Voices Of Fire
Little Girl Blue
JANIS JOPLIN
Little Girl Blue
Concertos for Wind Instruments and Orchestra
KRZYSZTOF PENDERECKI
Concertos for Wind Instruments and Orchestra
Jeff Angell`s Staticland
JEFF ANGELL`S STATICLAND
Jeff Angell`s Staticland
A Cosmic Rhythm with Each Stroke
VIJAY IYER / WADADA LEO SMITH
A Cosmic Rhythm with Each Stroke
99 Cents
SANTIGOLD
99 Cents
Kino mocne
MAKARUK
Kino mocne
Prosta piosenka
MARTYNA JAKUBOWICZ
Prosta piosenka
Ola Gjeilo: Voices Piano Strings
OLA GJEILO
Ola Gjeilo: Voices Piano Strings
Händel: Arminio
CENČIĆ / CLAIRE / MAGOULAS / PETROU
Händel: Arminio
Johannes-Passion
J.S. BACH/RENE JACOBS
Johannes-Passion
You And I
JEFF BUCKLEY
You And I
Untitled Unmastered
KENDRICK LAMAR
Untitled Unmastered
Savana
SAVANA
Savana
Jazz For Idiots
MACIEJ MALEŃCZUK
Jazz For Idiots
Astigmatic
KRZYSZTOF KOMEDA QUINTET
Astigmatic
Przez sen
KRÓL
Przez sen
IV
BLACK MOUNTAIN
IV
Everything You`ve Come To Expect
THE LAST SHADOW PUPPETS
Everything You`ve Come To Expect
Safehaven
TIDES FROM NEBULA
Safehaven
I Can Destroy
PAUL GILBERT
I Can Destroy
Things Will Matter
LONELY THE BRAVE
Things Will Matter
Drive Like Pirates
DON DILEGO
Drive Like Pirates
Treasure House
CAT`S EYES
Treasure House
Are You Alone?
MAJICAL CLOUDZ
Are You Alone?
Jesu/Sun Kil Moon
JESU/SUN KIL MOON
Jesu/Sun Kil Moon
M:FANS
JOHN CALE
M:FANS
Right On!
JENNYLEE
Right On!
Information
ELIOT SUMNER
Information
Pipes of Peace
PAUL McCARTNEY
Pipes of Peace
I Like It When You Sleep, For You Are So Beautiful Yet So Unaware Of It
THE 1975
I Like It When You Sleep, For You Are So Beautiful Yet So Unaware Of It
The Venetian Concertos
DAVID CHESKY
The Venetian Concertos
Unseen
SZYMON MIKA TRIO
Unseen
Holding the Stage. Road Shows Vol. 4
SONNY ROLLINS
Holding the Stage. Road Shows Vol. 4
Land of Gold
ANOUSHKA SHANKAR
Land of Gold
Miles Ahead
MILES DAVIS
Miles Ahead
Dla naiwnych marzycieli
ANIA DĄBROWSKA
Dla naiwnych marzycieli