grudzień 2015

Numer 12
Edytorial
  • KULTURA ALTUSA

  • Z okazji 20-lecia "Audio" przygotowaliśmy serię plebiscytów i konkursów, których dokładne wyniki prezentujemy w środku numeru. Tutaj chciałem przedstawić małe podsumowanie, zwracając uwagę na kilka wybranych wątków. Dwadzieścia przeprowadzonych plebiscytów można z grubsza podzielić na dwie grupy tematyczne. Jedna była związana ze wskazaniem konkretnych firm, które subiektywnie uważamy za najlepsze (aby jednak uniknąć tak bezceremonialnego pytania, przedstawiliśmy bardziej elegancką formułkę o firmach "...których produkty masz, lub których zakup brałbyś pod uwagę").

    Wyniki tych plebiscytów są jasne i nawet nie wypada ich komentować. Chciałbym tylko zwrócić uwagę na wyniki plebiscytu nr 19. Cała pierwsza piątka najważniejszych polskich produktów audio - uwaga: historycznych i współczesnych - pochodzi z lat... 80. ubiegłego wieku, a więc z czasów PRL-u. Wszystkie pozostałe propozycje (na liście dwudziestu) - znacznie młodsze - pochodziły z ostatnich 25 lat i wszystkie zajęły dalsze miejsca. Bez brnięcia w ogólne politycznohistoryczne analizy i wnioski, wynik ten mówi wiele o naszych sentymentach i sympatiach, ujawnia jednocześnie sceptycyzm wobec współczesnych polskich dokonań.

    Można się jednak pocieszać, że pytanie dotyczyło produktów "najważniejszych", a nie "najlepszych", i w tym kontekście można się zgodzić, że wszystkie wskazane urządzenia miały dla nas kiedyś znaczenie o wiele większe niż jakiekolwiek współczesne - czy to polskie, czy nawet zagraniczne - zarówno z powodu braku konkurencji, jak i ciągłego braku w sklepie sprzętu, który stawał się przez to obiektem westchnień, na długo zapamiętaną zdobyczą. Produkty te nabrały więc ważności poprzez swoją niedostępność i tak utrwaliły się w naszej pamięci.

    Magnetofon Koncert to w ogóle biały kruk - w sklepach nie można było go upolować, a jednak i on okazuje się ważny, chociaż jego realna popularność była śladowa, a pozycja w rankingu najlepszych magnetofonów szpulowych całego świata z pewnością daleka nie tylko od pierwszej piątki, ale i dwudziestki. Tytuł tego plebiscytu mógł więc brzmieć: "Najważniejsze sprzętowe marzenia młodości". Jest to potwierdzenie, że w audiofi lskiej pasji najbardziej istotne są emocje, jednak nie tylko te muzyczne, lecz także emocjonalny stosunek do sprzętu.

    Ciekawe jest zestawienie wyników plebiscytów nr 17 i 18. Pięć najważniejszych zespołów głośnikowych w historii audio to konstrukcje - bez wyjątku - bardzo drogie, natomiast wśród pięciu najważniejszych produktów niegłośnikowych dwa pierwsze miejsca zajmują urządzenia niskobudżetowe. Prawdopodobnie to jakieś echo przekonania, że nie może być dobrych (i naprawdę ważnych) tanich kolumn (oczywiście poza zwycięzcą konkursu nr 19 - Altusem 140...), ale dobra elektronika może być niedroga. Może to jednak efekt wyjątkowej sławy, jaką cieszy się i NAD3020, i Marantz CD-63, które po tym plebiscycie chyba podrożeją na aukcjach.

    Andrzej Kisiel

    Andrzej Kisiel

    Zobacz więcej
    Spis treści
    • 6 Aktualności
    • 75 Konkursy 20-lecia
    • 90 Rynek i giełda
    • 112 Audio Show 2015
    • 122 Zapowiedzi
    HI-FI
    • 23 Słuchawki 1000–1500 zł
    • 24 AKG N60NC
    • 25 Audio-Technica ATH-MSR7
    • 26 Monster ROC BLACK PLATINUM
    • 27 Philips FIDELIO X2
    • 28 Polk Audio ULTRAFOCUS 8000
    • 31 Podstawkowe zespoły głośnikowe 3000-4000 zł cz. III
    • 32 KEF R100
    • 36 Martin-Logan MOTION 15
    • 40 Monitor Audio SILVER 2
    • 44 Sonus Faber CHAMELEON B
    • 48 Triangle TITUS EZ
    • 71 Błękit drugiej generacji
    • 72 Bluesound NODE 2
    • 73 Bluesound POWERNODE 2
    • 74 Bluesound VAULT 2 Audio przenośne
    • 63 MINIMOJE
    • 64 Chord MOJO
    • 68 q-JAYS
    KINO DOMOWE
    • 51 Soundbary 2000–3000 zł
    • 52 Harman Kardon SB26
    • 54 Philips HTL7140
    • 56 Pioneer SBX-B70D
    • 58 Samsung HW-J8501
    • 60 Yamaha YSP-1600
    HIGH-END
    • 15 KLASA PASSA Pass INT60
    MUZYKA
    • 95 Wywiad – Nigel Kennedy
    • 96 Jazz i okolice
    • 104 Rock i okolice
    • 110 Klasyka
    Testy w tym numerze
    Recenzje w tym numerze
    Zobacz więcej
    Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

    Live Sound & Installation

    Magazyn techniki estradowej

    Gitarzysta maj 2024

    Gitarzysta

    Magazyn fanów gitary

    Perkusista styczeń 2022

    Perkusista

    Magazyn fanów perkusji

    Estrada i Studio czerwiec 2021

    Estrada i Studio

    Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

    Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

    Estrada i Studio Plus

    Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

    Audio grudzień 2024

    Audio

    Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

    Domowe Studio - Przewodnik 2016

    Domowe Studio - Przewodnik

    Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu