lipiec - sierpień 2019

Numer 7-8
Edytorial

HISTORIA MAŁEGO KOMPROMISU

ednym z urządzeń testowanych w tym numerze AUDIO, wcale nie najdroższym, ani nawet nie najbardziej przełomowym, jest LSX - bezprzewodowy "monitorek" firmy KEF, produkt "naszych czasów", łączący nowoczesną technikę KEF-a z ogólnymi trendami bezprzewodowości i strumieniowania. Jednak audiofi le-weterani, a może i niektórzy młodzi pasjonaci dźwięku wysokiej jakości, znający jego historię, wciąż wspominają LS3/5 sprzed pół wieku. Żadnych BT, strumieni, plików, aplikacji, ale jaka średnica...

Porównywanie LSX-ów z LS3/5 może wydawać się nadużyciem, niestosownością czy choćby nieporozumieniem, zwłaszcza że współcześni odbiorcy jednych i drugich byliby sobie całkowicie obcy, wywodzący się ze zupełnie różnych środowisk, przedstawiający zasadniczo inne potrzeby. Łączyłaby ich jedynie ochota posiadania i słuchania małych monitorów.

LS3/5 to obiekt kultu dla audiofi lów nie tylko starszej daty, pamięć o nim jest przekazywana kolejnym generacjom, które słyszą lub wierzą, że dźwięk, jaki udało się "stworzyć" pół wieku temu, jest tak niepowtarzalny, iż wart dzisiaj pieniędzy, jakich wtedy jego producenci wcale się nie spodziewali...

I żadne nowoczesne projekty, tym bardziej skażone kompromisem transmisji bezprzewodowej, nie są w stanie osiągnąć tamtego poziomu, roztoczyć tamtej magii. Jednak z innej perspektywy LS3/5 i LSX są do siebie bardzo podobne – każdy z nich, w swoim czasie, był lub jest produktem nowoczesnym, racjonalnym, stworzonym dla określonych celów, wcale nie bezkompromisowym ani "pomnikowym".

Niezwykły sukces i kariera LS3/5 były czymś zaskakującym i nie sądzę, aby taka historia powtórzyła się z LSX-ami, bo taki los na loterii, taki zbieg okoliczności, który kreuje produkt "nieśmiertelny", zdarza się bardzo rzadko i nie sposób go zaplanować. Mimo to LSX jest w kontekście swojego "środowiska", aktualnej techniki, trendów i wymagań dużej grupy klientów nowym wcieleniem ubóstwianych maleństw. A że Bluetooth ogranicza jakość?

Projektanci LS3/5 też wiedzieli, że LS3/5 nie będzie ideałem, a jego ograniczenie w zakresie niskich częstotliwości było (i jest) tak ewidentne, że nikt mu nie zaprzecza, jednak... wystarczy wyrazić pogląd, że bas jest nieważny, że piękna średnica rekompensuje też śladową dynamikę – i można być szczęśliwym... Tak jak podczas słuchania LSX-ów, nawet przez Bluetooth.

Audiofilskie szczęście nie zależy od poziomu kompromisów, ale od naszego do nich nastawienia, osobistych emocji i motywacji, których źródła są podobnie skomplikowane, jak sama muzyka...

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 Aktualności
  • 20 Konwencja EISA 2019
  • 98 Sonudbary, czyli gra muzyka
HI-FI
  • 25 Harman Kardon CITATION TOWER
  • 29 KEF LSX
  • 32 Sennheiser AMBEO 3D
  • 36 Dali KATCH ONE
  • 39 Naim MU-SO GEN 2
  • 45 Wzmacniacze zintegrowane 9000–11 000 zł
  • 46 Leema Acoustics PULSE IV
  • 51 Moon 240i
  • 56 Pathos CLASSIC ONE MkIII
  • 61 Pink Faun D-POWER 2x90i
  • 66 Soulnote 710SA
HIGH-END
  • 13 Clearaudio INNOVATION BASIC
  • 89 Legacy FOCUS SE
MUZYKA
  • 72 Wywiad – Benny Golson
  • 74 Album miesiąca
  • 76 Jazz i okolice
  • 84 Rock i okolice
Testy w tym numerze
Recenzje w tym numerze
Zobacz więcej
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu