czerwiec 2019

Numer 6
Edytorial

PRZY OKAZJI

Na rynku audio miesza się tak wiele koncepcji, nurtów, epok, technik, stylów, form i treści, że wszystko wydaje się możliwe... do sprzedania, chociaż ostatecznie sprzeda się z tej całej menażerii tylko część.

W loterii pomysłów szczęście sprzyja lepszym, ale co to oznacza? Niekoniecznie lepszy produkt, często lepszy marketing. Aplauz zdobędą też magicy. Zależy, na jakiego trafi ą klienta, a ten może mieć w głowie tak samo namieszane, jak niejeden konstruktor namieszał w swoim projekcie.

Wtajemniczeni znają odpowiedź na wszystkie pytania, potrafi ą nawet ocenić procentowo, jaki wpływ na brzmienie całego systemu mają jego poszczególne komponenty, z wtyczką sieciową na czele. Z kolegami-weteranami audiofi lskiej prasy stwierdziliśmy, że wobec takich ekspertyz jesteśmy malutcy... albo naprawdę wielcy innym rodzajem pewności siebie: że możemy czegoś nie wiedzieć, a i tak nikt nam nie podskoczy.

Audiofi lizm prowadzi swoich bohaterów, sprawców i ofi ary przez etapy fascynacji, perfekcjonizmu, determinizmu, subiektywizmu, racjonalizmu, psycho(akustycznej) analizy, aż do wypalenia i nihilizmu. Nie każdy musi przejść wszystkie, ani dokładnie w takiej kolejności, ale prawdziwego audiofi la nie poznaje się ani po tym, jak zaczął, ani po tym, jak skończył, lecz po tym, że sprzęt jest dla niego najważniejszy. I chociaż nic w tym złego, to też nic w tym trudnego, aby temu zaprzeczać, co dotyczy 90 procent naszej grupy.

Na monachijskim high-endzie zdeklarowanych audiofi lów też trudno było spotkać, każdy przybył tam ponoć z jakiegoś innego ważnego powodu. A byli tam prawie wszyscy, których znam od czasów, gdy zamiast robić w życiu parę innych pożytecznych lub nierozsądnych rzeczy, pogrążyłem się w studiowaniu techniki głośnikowej, a przecież tylko chciałem sobie kiedyś zrobić lepsze kolumny.

Każdy od czegoś zaczął i na czymś skończy, każdy czegoś chciał, a czasami "przy okazji" osiągnął coś innego. Najprzyjemniej cieszyć się tym, co się ma, a jednocześnie wciąż chcieć lepiej, więcej albo chociaż inaczej. Sprzęt audio daje ku temu wyjątkowe możliwości i wielką panoramę opcji, trafi ających do różnych wrażliwości, gustów i wymagań, do różnych portfeli, pomieszczeń i okoliczności. I dzięki temu, a zarazem w tym celu, odbywają się takie imprezy, chociaż podobno wszyscy audiofi le omijają je z daleka.

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 Aktualności
  • 86 Voice ma głos
HI-FI
  • 18 NAD M10
  • 25 Gramofony analogowe 2400 zł
  • 26 Denon DP-450USB
  • 30 Elac MIRACORD 50
  • 34 NAD C558
  • 39 Minisystemy 1800 zł
  • 40 Denon D-M41DAB
  • 42 Pioneer X-HM76
  • 44 Yamaha MCR-B370D
  • 46 Staro-nowe monitory JBL-a
  • 48 4306
  • 52 4307
  • 60 L100 CLASSIC
HIGH-END
  • 89 Monachium ma moc
MUZYKA
  • 70 Wywiad – Zbigniew Namysłowski
  • 72 Album miesiąca
  • 73 Jazz i okolice
  • 80 Rock i okolice
  • 85 Klasyka
Testy w tym numerze
Recenzje w tym numerze
Zobacz więcej
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu